Marieke Weerts over Facility Inspiration Event: "Ontwikkelingen tastbaar maken"

Na een succesvolle eerste editie in 2018, komt het Facility Inspiration Event, georganiseerd door Interclean Amsterdam en facilitair adviesbureau Atir, terug naar de beurs. Marieke Weerts, managing partner bij Atir en nauw betrokken bij de organisatie, vertelt wat de aanwezigen van het vernieuwde evenement kunnen verwachten.

Marieke Weerts is sinds 2011 aan boord van Atir en mag zich sinds een paar jaar managing partner van het adviesbureau noemen. Met haar hospitality-achtergrond en brede ervaring binnen facilitymanagementadvies, houdt ze zich dagelijks bezig met onder meer strategische vraagstukken en aanbestedingen, waarbij de nadruk ligt op schoonmaak. “Daar ligt ook mijn grootste interesse. Schoonmaak is een echte mensenbranche en het is mooi om samen met opdrachtgevers en dienstverleners tot het beste resultaat te komen.”

Niet zo verrassend dus dat Weerts enthousiast betrokken is bij de organisatie van Interclean’s Facility Inspiration Event tijdens de grootste schoonmaakvakbeurs ter wereld.

Praktische zaken

Wat: Facility Inspiration Event
Voor wie: Facility managers en andere geïnteresseerden
Wanneer: 11 en 12 mei
Hoe laat: Inloop om 10:30 uur en start programma om 11:00
Waar: Innovation LAB, hal 5
Inschrijven: Registratie voor Interclean Amsterdam is genoeg. Apart inschrijven voor Facility Inspiration Event hoeft niet
Meer informatie

Oplossingen ervaren

“Vanuit Interclean was er de behoefte om meer facility managers naar de beurs te trekken. Met name buitenlandse facility managers weten de beurs al behoorlijk te vinden, maar in eigen land bleek dat facility managers de Interclean nog onvoldoende op de agenda hebben staan”, aldus Weerts.

“Dat terwijl de Interclean zo’n mooie gelegenheid is om met eigen ogen te zien welke praktische oplossingen er beschikbaar zijn. Facility managers lezen in offertes over allerlei mogelijkheden van hun ketenpartners, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en robotisering. Veel van deze oplossingen worden op de Interclean al gepresenteerd, waar je ze dus in de praktijk kunt zien. Dat maakt het een stuk tastbaarder.”

Twee ochtenden

Atir en Interclean bundelen de krachten om een mooi en aansprekend inhoudelijk aansprekend programma voor én deels door facility managers neer te zetten. Dit jaar beslaat het Facility Inspiration Event twee ochtenden: 11 en 12 mei. Het programma voor beide dagen is in principe hetzelfde van opzet, maar beide dagen met andere sprekers op het podium. “Die hebben dus net weer even een andere invalshoek op hetzelfde thema”, aldus Weerts. “De echte enthousiasteling kan dus allebei de dagen langsgaan, maar ook na één dag krijg je al een compleet beeld van wat er speelt.”

Duurzaamheid in de keten

Op beide dagen start het programma om 11 uur met verschillende sprekers die op de drie thema’s ingaan. Weerts: “Het eerste thema heet ‘Sustainability: creating value and making impact through chain cooperation’. Dat gaat dus over het verduurzamen van de hele keten, iets waar veel facility managers momenteel mee bezig zijn. Dat moet ook wel, want duurzaamheid is niet langer een unique selling point voor organisaties. Nee, het is een must. En alleen door binnen de hele keten samen te werken, kun je echt impact maken.”

De sprekers op dit thema zijn facility managers uit de praktijk die vertellen over hun aanpak. Hoe zijn zij concreet met duurzaamheid aan de slag gegaan? Waar liepen ze tegenaan? Welke lessen kunnen ze delen? “Zo vertelt Facility Coördinator Christel Simmelink van Waternet over hun aanpak van een circulaire roadmap en hoe zij hier samen met haar ketenpartners mee aan de slag is gegaan.”

Marieke Weerts: "Duurzaamheid is geen unique selling point meer, maar een must"

Innovatie en ergonomie

Het tweede thema heet ‘Workforce and ergonomics: people are the most valuable asset in FM’. “Mensen zijn het belangrijkste kapitaal in de facilitaire dienstverlening”, legt Weerts uit. “Hoe houden we hen zo lang mogelijk gelukkig en gezond bij ons aan het werk? Vooral met het oog op de vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt is dit een belangrijk vraagstuk binnen FM. De inzet van innovaties als robots en sensoring kunnen uitkomst bieden.”

Daarom gaan experts tijdens het event dieper in op de relatie tussen duurzame inzetbaarheid en innovatie en hoe je dit in de praktijk kunt inzetten.

Datagedreven werken

‘Datadriven Performance Management’ is het derde en laatste thema. Weerts: “De digitalisering is natuurlijk al een tijdje gaande en er komen steeds meer data beschikbaar. Maar wat kun je daar nu eigenlijk mee doen? Hoe kan een facilitair manager data inzetten om de facilitaire processen te verbeteren? Waarom zou je dat überhaupt (moeten) willen? En hoe werk je op dit gebied samen met je leveranciers? Zo neemt Robert Rosier, Technical property manager van Edge Olympic, ons mee in wat zij precies allemaal meten, welke inzichten dit heeft opgeleverd en op welke manieren zij met hun ketenpartners aan de slag gaan met die gegevens.”

Vertaling naar praktijk

“De sprekers nemen de aanwezigen in een uur tijd niet alleen mee in de huidige ontwikkelingen, maar geven ze vooral ook praktische handvatten mee”, zegt Weerts. “We vinden het belangrijk dat het niet alleen visionaire verhalen zijn, bijvoorbeeld heel algemeen over de toekomst van robots of circulariteit. Het gaat juist om die vertaling naar wat dat dan heel praktisch gezien voor de facility manager betekent. Hoe kan ík hiermee aan de slag? En wat kan het míj bieden?”

Tour over de beursvloer

Tijdens de Connect & Exchange Lunch na de inspiratiesessies kunnen de aanwezige FM’ers hierover met elkaar en met de sprekers in gesprek. “We hopen dat ze hier hun nieuw verworven inzichten kunnen uitwisselen, om ook elkaar te inspireren en van elkaar te leren. Daarnaast is er de mogelijkheid om verdiepende vragen te stellen aan de sprekers”, aldus Weerts.

Al dat schoonmaakgeweld kan best overweldigend zijn.

Vervolgens verplaatst het event zich naar de beursvloer, waar de FM’ers tijdens een Innovation Tour worden meegenomen langs verschillende exposanten die oplossingen bieden op één van de drie thema’s. “Dat geeft direct een tastbare invulling aan hetgeen ze net hebben gehoord. Daarnaast is het ook een leuke manier om de facility managers wegwijs te maken op die enorme beursvloer. Het kan voor hen best overweldigend zijn, al dat schoonmaakgeweld.” Er wordt een groepstour georganiseerd én de tour wordt in de Interclean App opgenomen, zodat je er ook voor kunt kiezen om zelf op pad te gaan. Om vervolgens, in elk geval als het aan Weerts ligt, weer vol inspiratie naar huis te gaan.

Alles over Interclean Amsterdam 2022

Meer weten over de grootste schoonmaakvakbeurs ter wereld? Hier lees je alles over Interclean Amsterdam 2022