Dirk Tuip (FacilityApps): "De techrevolutie heeft ook impact op de schoonmaak"

Interclean en FacilityApps hebben de handen ineen geslagen en organiseren samen een Hackathon tijdens de eerste beursdag op 12 mei. Het is een initiatief om de digitalisering in de schoonmaaksector zichtbaar te maken en te versnellen. Daarnaast is het bedoeld om de nieuwe generatie IT-studenten en young professionals aan te trekken. "Een hackathon is daar een uitstekend middel voor", stelt Dirk Tuip, CEO van FacilityApps

Door: Martijn Slot

Tuip organiseerde de afgelopen jaren met succes al meerdere hackathons. Hij legde vervolgens het idee neer bij Rob den Hertog, Director Interclean Global Events bij RAI Amsterdam, en dat werd met enthousiasme ontvangen.

Traditioneel en vrij gesloten

“De schoonmaakbranche is best een traditionele en gesloten branche. Veel grote organisaties proberen allemaal zelf het wiel uit te vinden”, zegt Tuip. “In de nieuwe wereld gaat het om opener te zijn, dingen te delen en sneller te innoveren. Vanuit dat oogpunt dacht ik dat het een cool idee was om met jonge mensen, waar het ook aan ontbreekt in de schoonmaak vind ik, dit op te zetten. Om met nieuwe technieken tot innovatie te kunnen komen.”

Ruimte voor innovatie

Volgens Tuip kan de schoonmaakbranche nog meer innoveren. “Natuurlijk zijn er hier en daar vernieuwingen, maar noem mij eens de laatste drie innovaties die echt impact hebben gehad op de branche… Organisaties laten wel zien dat ze bezig zijn met de toekomst, maar in de praktijk valt het resultaat tegen. Er is een techrevolutie aan de gang en die heeft impact op alle branches, ook op de schoonmaak. Steeds meer bedrijven zijn aan het digitaliseren geslagen, maar om dat in de praktijk te brengen heb je ‘techies’ nodig. Jonge mensen die daarover nadenken en het vervolgens ook kunnen bouwen. Een hackathon is een leuke manier om in korte tijd een bepaald resultaat te bereiken.”

Het inzicht ontbreekt

De noodzaak van digitalisering binnen de schoonmaakbranche is er voor ‘honderdduizend procent’. “Tachtig procent van alle kosten bestaat uit de schoonmakers op de vloer en de leidinggevenden. In mijn ogen kan het inzicht daarin nog zoveel beter. Heel vaak is überhaupt niet bekend of mensen op een locatie zijn geweest, hoe lang ze daar dan zijn geweest, of bepaalde werkzaamheden ook zijn uitgevoerd en hoe lang ze er over hebben gedaan. Schoonmaak blijft nog steeds een beetje een onzichtbare dienstverlening en digitalisering kan helpen om dat te verbeteren.”

Schoonmaak blijft nog steeds een beetje een onzichtbare dienstverlening en digitalisering kan helpen om dat te verbeteren

Volgens Tuip is de knowhow over software of app-ontwikkeling binnen de branche momenteel beperkt. “Als branche hebben we het imago dat we niet supersexy zijn. Dat zal misschien ook zo blijven, maar ik denk wel dat tech en IT dat imago op kunnen krikken. Dat het een ontzettend grote branche is die impact heeft op heel veel mensen en waarin ook heel veel mensen werkzaam zijn. Dit is een kans om jonge tech-mensen met nieuwe ideeën te laten komen en te laten ontwikkelen.”

Een mix van kwaliteiten

Het is het streven dat straks tien teams strijden om de winst van de eerste Interclean Hackathon. Het ideale team bestaat volgens Tuip uit een mix van kwaliteiten. “Het liefst een combinatie van mensen die geen ervaring hebben in de schoonmaak en mensen die dit wel hebben. Jong en oud. Mensen die wat meer weten over strategie en consultancy en aan de andere kant mensen die een businessplan kunnen maken en een pitch kunnen geven. Een technisch persoon maakt de mix compleet. Dan ga je leuke ideeën krijgen. Dat hebben we in het verleden al ervaren.”


LEES OOK: Interclean Amsterdam 2020: wat kunnen we verwachten?


Tuip heeft verschillende ideeën die de teams op zouden kunnen pakken, maar gaat dat niet prijsgeven. “Met FacilityApps zijn wij elke dag met deze vraag bezig. De reden om dit te organiseren is om nieuwe ideeën te krijgen en elkaar te inspireren. Samen weet je meer dan alleen. Dat is ook de visie: als we een alledaags probleem aan de kaak stellen en hierover met elkaar in gesprek gaan, dan kunnen we de totale branche helpen.”

“Ideeën zijn voor iedereen”

Er is één team dat met de hoofdprijs van tweeduizend euro aan de haal gaat, maar dat betekent niet dat andere goede ideeën in de prullenbak zullen verdwijnen. “De ideeën zijn voor iedereen en komen straks online beschikbaar. De pitches zijn te downloaden en iedereen mag daarmee doen wat hij wil. Dat is juist het idee van de huidige tijd en wat je ook ziet bij grote bedrijven. Zij leggen een idee op tafel, of kaarten een issue aan en daarop kan verder geïnnoveerd worden.”

Geïnteresseerde individuen en partijen in de Interclean Hackathon kunnen zich nog aanmelden via de website van de Interclean