Olivier Laméris (Gom): "Kennis over de sector van de opdrachtgever is belangrijk"

Olivier Laméris (Gom): "Kennis over de sector van de opdrachtgever is belangrijk"

Met het marktonderzoek en bijbehorend omzetoverzicht krijgen we een mooi beeld van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat. Maar omzet zegt niet alles. Daarom legden wij elf schoonmaakondernemers zes vragen voor. Over hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar, hun visie op de branche, kansen en uitdagingen, en - voor zover mogelijk - over de toekomst. Dit keer Olivier Laméris, algemeen directeur van schoonmaakbedrijf Gom. Volg Service Management op LinkedIn:

1.Hoe kijken jullie terug op 2019?

“Voor Gom was 2019 het derde jaar op rij met een recordomzet. We zien dat steeds meer klanten voor ons kiezen, maar belangrijker nog, vooral ook langer bij ons blijven. De winstgevendheid bleef echter nog achter bij de ambitie. We zien dat klanten de sectorspecialisatie waarderen. Die aanpak heeft er zeker aan bijgedragen dat we voor zorg, hospitality, onderwijs, offices, food & industry én specialistische reiniging vorig jaar onze positie in de top 3 van Nederlandse schoonmaakbedrijven wisten te behouden of zelf te verstevigen. Met de toevoeging van Degenaar Gevelonderhoud uit Den Haag aan Gom Specialistische Reiniging gaven we een extra impuls aan deze tak.”

We zien dat klanten de sectorspecialisatie waarderen

“Absoluut dieptepunt voor ons waren de verschrikkelijke gebeurtenissen op 26 oktober. Toen werden twee van onze medewerkers tijdens hun werk in de Pathé bioscoop in Groningen om het leven gebracht. We leven nog elke dag mee met de nabestaanden en naaste collega’s van Gina en Marinus.”

2. Wat is jullie verwachting voor 2020 en verder?

“Inmiddels weten we allemaal dat de impact van de corona-crisis enorm is, dus het antwoord is anders dan we in januari gegeven zouden hebben. De impact van de corona-crisis verschilt natuurlijk per sector waarin wij actief zijn. Zo hebben Gom Zorg, Kleentec en Gom Specialistische Reiniging het extra druk gehad en zij zijn van grote toegevoegde waarde geweest voor onze opdrachtgevers. Tegelijkertijd viel er in onze andere sectoren veel werk uit en we hebben daarom een beroep gedaan op de flexibiliteit van onze collega’s om, waar dat kon, herplaatst te worden. Ik ben trots op de onvoorwaardelijke inzet en het werk dat in samenwerking met onze opdrachtgevers verzet is.”

Belang van schoonmaak zichtbaar
“Voor zover je van positieve effecten in een dergelijke crisis kan spreken, is het feit dat het belang van schoonmaak zo zichtbaar is geworden een terechte opsteker voor de branche. De dank die door de premier en de koning zijn uitgesproken draagt hier natuurlijk aan bij. Ook voor de langere termijn zal de impuls op het belang van schoonmaak doorwerken. Daarnaast zien wij steeds meer de voordelen van onze sectorspecialisatie. Uit een marktonderzoek, dat wij in januari 2020 lieten uitvoeren, is naar voren gekomen dat opdrachtgevers er steeds meer belang aan hechten dat schoonmaakbedrijven kennis van de sector van de opdrachtgever hebben. Als sector gespecialiseerd schoonmaakspecialist heeft Gom zich verdiept in hoe schoon in de verschillende sectoren bijdraagt aan de organisatiedoelen van opdrachtgevers. De doorvertaling die we hieruit gemaakt hebben naar onze dienstverlening per sector sluit daarmee naadloos aan op deze behoefte in de markt.”

Ik ben trots op de onvoorwaardelijke inzet en het werk dat in samenwerking met onze opdrachtgevers verzet is

Nieuwe concepten
“De impact van de coronacrisis op de prijsconcurrentie en het arbeidspotentieel zal moeten blijken. We zijn ervan overtuigd dat de verdere verdieping van onze specialismen ervoor zorgt dat we onze opdrachtgevers nog succesvoller maken in het realiseren van hun doelstellingen. Nieuwe concepten die daarbij gaan helpen zijn bijvoorbeeld in de zorg het concept Samen. Daarmee bieden we een totaaloplossing om de hoge werkdruk door personeelstekorten in de zorg te verlichten door de niet-zorggerelateerde taken, die dicht tegen onze dienstverlening aan zitten, uit handen te nemen van verplegend en verzorgend personeel. Het voordeel voor de opdrachtgever is minder werkdruk, meer aandacht voor de cliënt én besparing van kosten. Ook de lancering van ons concept Huismeesters is een mooi voorbeeld. De huismeester van Gom is verantwoordelijk voor de veilige, representatieve en ordelijke omgeving van een gebouw en is aanspreekpunt voor de gebruikers. Bij woningbouwcorporaties en vastgoedbeheerders slaat dit aan en deze dienst lijkt veel potentie te hebben.”


Lees ook: Vlemmix en Van der Sluijs (ICS Groep): “Lonen stijgen harder dan tarieven”


3. Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

“Daarvoor is het verstandig om naar de iets langere termijn te kijken. De coronacrisis heeft zoals gezegd het belang van schoonmaak verder onderstreept en dat zien wij nu al in extra aanvragen. Maar de crisis brengt ook onzekerheden mee. Los van de effecten op de arbeidsmarkt is het bijvoorbeeld nog onzeker hoe de bezetting van kantoren er op de middellange termijn uit zal gaan zien. Het is onze inschatting dat dit niet meer op het niveau van voor de crisis zal komen. Gesterkt door onze huidige sectorgerichte koers zien we de toekomst echter met vertrouwen tegemoet.”

4. In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“We zijn er continu op gericht om onze bestaande dienstverlening verder te verbeteren en nieuwe concepten te ontwikkelen. Ik noemde al Samen en Huismeesters. Tot slot is de opname van CMR-reiniging in het dienstenpakket van Gom Specialistische Reiniging nieuw. Hieronder vallen stoffen als Chroom-6, fijnstof en DME (uitstoot van dieselmotoren). Onze ervaring met het reinigen, verwijderen en saneren van omgevingen waar met CMR-stoffen werd gewerkt is aanzienlijk en we verwachten deze dienst snel uit te bouwen.”

5. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?

“Verduurzaming is eigenlijk al lang een standaard onderdeel van onze werkwijze en aanpak. We zouden hier nog wel wat meer uiting aan mogen geven. We zijn er de afgelopen jaren in geslaagd door aanpassingen van gebruikte materialen en middelen, maar ook door aanpassingen in onze logistiek, een aanzienlijke besparing op CO2 uitstoot te realiseren. Ook dit jaar gaat onze groene ambitie verder en kijken we onder andere naar optimalisatie van retourlogistiek.”


Lees ook: Hoe besteden schoonmaakbedrijven aandacht aan MVO?


Inclusiviteit en waardering voor vak schoonmaker
“Ten aanzien van inclusiviteit ben ik trots op het initiatief Buitengewoon dat we als Facilicom twee jaar geleden hebben genomen. Deze sociale onderneming richt zich er specifiek op om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen Facilicom aan een baan te helpen. Niet voor niets won Buitengewoon de European Cleaning and Hygiene Award in de categorie Commitment to diversity (inzet en betrokkenheid bij diversiteit).”

De positionering en waardering van het vak als schoonmaker verdient meer erkenning

“Duurzaamheid zit ook in de toekomstige instroom van personeel. De positionering en waardering van het vak als schoonmaker verdient meer erkenning. Ook dit doen we zowel als sector via de OSB maar ook als organisatie. De erkenning die onze schoonmakers bij het Ibis Styles hotel in Haarlem hebben gekregen met het winnen van de Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en het winnen van de Golden Service Award voor Schoonmaakteam van het Jaar 2019 (NH Schiphol) helpen daar natuurlijk bij.”


Leestip: Jorcho van Vlijmen (Golden Service Awards): “Waardering voor het vak juist nu erg relevant”


6. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“We zien enkel kansen. Data stelt ons in staat om zowel de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren als onze processen verder te optimaliseren. Los van de ontwikkelingen rond informatievergaring via sensoring en tags, zullen we de komende tijd vooral investeren in genoemde digitalisering van onze processen. Met de data die we vergaren verwachten we onze dashboards voor klanten te verbeteren en verhogen we de output van onze dagelijkse uitvoering.”

Verder lezen

Benieuwd naar de visies van de andere tien schoonmaakondernemers? We hebben ze voor je samengevat in één overkoepelend artikel: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat.