Blog Kevin Post: Schoonmaak, wat nu?

Blog Kevin Post: Schoonmaak, wat nu?

Te bizar voor woorden dat er op dit moment bedrijven zijn die de schoonmaak stopzetten terwijl het bedrijf nog wel open is. De reden: kostenbesparing.Volg Service Management op LinkedIn:

Na minimaal 112 toiletbezoekjes pas een schoonmaakbeurt

Mag ik jullie de volgende rekensom/voorbeeld voorleggen:

Je bezoekt minimaal 3 x per dag het toilet (ik zet laag in). Je zit met 15 collega’s op kantoor, dat zijn minimaal 45 bezoekjes per dag op het toilet en dat is nog zonder een toiletbezoek van eventuele klanten/vertegenwoordigers/chauffeurs/pakketbezorgers/etc.

Wij komen 2 x per week schoonmaken. Na *minimaal* 112 toiletbezoekjes, met veel niet-handenwassers, maken wij het toilet schoon … En nu wil je het helemaal stopzetten?

Hoge schoonmaakfrequentie ‘te duur’

Opdrachtgevers melden ons vaak dat ‘we zelf in tussentijd ook schoonmaken’. Echt waar? Zelfs de vaatwasser en koffieapparaat legen/vullen wij en maken we schoon. Als wij dat al moeten doen, om wat voor reden dan ook, dan worden er echt geen wc’s door collega’s opgefrist.

In omringende landen maakt men al wel minimaal 1 x per dag het toilet schoon op bedrijven/scholen/sportclubs. En waar het kan zelfs meerdere keren per dag. In Nederland vinden we deze intensiteit van schoonmaak ‘te duur’ en ‘niet nodig’. Die gedachtegang heeft nu een grote impact op de samenleving.

Luister naar advies

Zie dit bericht niet als een klaagzang, als acquisitiebericht of om mijn gram te halen. We doen dit alles ontzettend graag en met veel passie en liefde. Het is ons werk, maar sta het ons dan ook toe om de werkzaamheden goed uit te voeren. Luister naar de adviezen van een schoonmaakbedrijf en bepaal samen de strategie en invulling van een contract, juist nu.

Nog niet overtuigd? Dan heb ik een leestip voor je. Namelijk het artikel “Nederland prooi voor corona door slechte hygiëne“, gepubliceerd in De Telegraaf.

Kevin Post werkt onder andere bij schoonmaakbedrijf Post Cleaning.