Visie Romaro Schoonmaakgroep: "We laten schoolverlaters zien wat voor prachtig vak wij hebben"

Uit de cijfers van het marktonderzoek valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt Rogier Mazurel, algemeen directeur van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2021?

"Het is voor iedereen binnen Romaro Schoonmaakgroep wederom een enorm intensief jaar geweest. Wij zijn blij met onze schoonmaakhelden, hebben een redelijke flexibele schil en een grote groep vaste medewerkers, maar het werven van nieuw personeel was in 2021 een uitdaging. Daarnaast lag de focus op het behouden van onze medewerkers. We zijn een financieel gezond bedrijf en hebben gelukkig geen steun van de overheid nodig gehad. Wel hebben we in 2021 meer kosten moeten maken om tijdelijk personeel aan te trekken door de aanhoudende Coronapandemie.

We hebben in 2021 meer kosten moeten maken om tijdelijk personeel aan te trekken.

Van de directe leiding werd veel gevraagd. Zij hebben veel moeten communiceren met opdrachtgevers om flexibel met werktijden om te gaan, zodat alle schoonmaaktaken toch op een correcte manier konden worden uitgevoerd. Ten opzichte van 2020 is de omzet wat naar beneden toe bijgesteld als gevolg van het feit dat bedrijven het niet meer volhielden om de contracten volledig in stand te houden. Alle bedrijven van Romaro Schoonmaakgroep zijn 2021 prima doorgekomen, maar we zijn tegelijkertijd ook wel blij dat alle beperkende maatregelen voorbij zijn."

Vraag 2: Hoe kijken jullie naar de rest van 2022 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?

"We zien na het vrijgeven van de Coronamaatregelen een enorme toename van nieuwe aanvragen, dus de omzet trekt weer lekker aan. Personeel vinden blijft dit jaar een absoluut speerpunt voor de gehele organisatie. Als professionele en betrokken werkgever mogen wij gelukkig veel nieuwe medewerkers verwelkomen bij onze organisatie. Het probleem van personeelstekort in Nederland is er natuurlijk nog steeds en zal op korte termijn niet zijn opgelost."

Vraag 3: Waar zien jullie kansen voor de komende tijd?

"Binnen onze huidige kernactiviteiten zijn nog voldoende kansen en uitdagingen. Qua omzetgroei zien wij binnen de huidige kernactiviteiten de toekomst rooskleurig en met vertrouwen tegemoet.

Ook zien we veel kansen op het gebied van duurzaamheid. Onze doelstelling is om de CO2-uitstoot tot een minimum te beperken de komende jaren. Deze ambitie ligt verankert in ons ontwerp mobiliteitsbeleid die inspeelt op 3 ontwikkelingen: Thuis- en online werken, ontmoediging autobezit in stedelijke omgeving en het groeiend aanbod van deelmobiliteit.

We gaan investeren in laadinfrastructuur bij onze vestigingen.

Een belangrijk onderdeel van dit beleid is de transitie naar een elektrisch wagenpark. Naast het rijden met hybride bedrijfswagens is inmiddels een begin gemaakt om wagens met een fossiele brandstof te vervangen voor 100% elektrische voertuigen. Bovendien wordt er in 2022 geïnvesteerd in een laadinfrastructuur bij onze vestigingen. Binnen Romaro Schoonmaakgroep onderzoeken we de mogelijkheid om via een mobiliteits-app het woon-werk verkeer met fiets, lopen of OV financieel aantrekkelijker te maken dan de auto, gebaseerd op een vergoeding per gereisde kilometer."

Vraag 4: Welke uitdagingen zien jullie voor de komende tijd?

"Het arbeidspotentieel en het werven van nieuwe medewerkers zien wij de komende jaren als een uitdaging. Vergrijzing is merkbaar in de schoonmaakbranche, dus zullen wij onze focus (blijven) richten op schoolverlaters. We laten die groep mensen zien wat een prachtig vak wij hebben en welke doorgroeimogelijkheden er binnen onze branche zijn.

Daarnaast verwachten wij dat de Coronacrisis een blijvend effect heeft op de schoonmaakbranche. Dit biedt kansen voor nieuwe schoonmaakconcepten als gevolg van het hybride werken waar ‘on demand’ en data gestuurd schoonmaken zich zal doorontwikkelen en de functie van een kantoor blijvend gaat veranderen."

Vraag 5: Welke thema's of trends staan bij jullie bovenaan de agenda?

"Binnen Romaro Schoonmaakgroep staan automatisering en digitalisering van de werkprocessen bovenaan de agenda. Echter zien wij digitalisering niet als een doel op zich maar als een middel om het werk efficiënter, makkelijker en leuker te maken. Automatiseren om te automatiseren heeft immers weinig zin. Het moet een bijdrage leveren aan onze dagelijkse uitvoering. Vanzelfsprekend laten wij de kansen in de markt niet onbenut en maken onze rayonleiders en specialisten gebruik van apps op hun mobiele telefoons voor bijvoorbeeld planning- en controlemodules waarmee de uitvoering van het werk een stuk gebruiksvriendelijker geworden is.

Uieraard volgen wij de markt en zien wij dat schoonmaakrobots in opmars zijn, maar voorlopig blijft de mens hierin de bepalende factor. Of dat zo blijft… dat zal de toekomst moeten uitwijzen."

Meer visie?

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke dag een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!

Lees ook vooral het artikel 'Visie top 5 schoonmaakbedrijven: branche zoekt antwoorden op wereld in transitie'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-vijf schoonmaakbedrijven.