Jong Talent Niek Besuijen: "Hard werken, creatief zijn en veel 'bewegen' in de schoonmaakbranche loont en dat maakt het interessant"

Jong Talent Niek Besuijen: "Hard werken, creatief zijn en veel 'bewegen' in de schoonmaakbranche loont en dat maakt het interessant"

In de rubriek Jong Talent geven jonge schoonmaakprofessionals hun toekomstvisie op de schoonmaak, delen ze hun ervaringen en geven ze een inkijkje in wie zij zijn en wat hen beweegt. Dit keer: Niek Besuijen.

Naam: Niek Besuijen
Leeftijd: 31
Functie en bedrijf: Ondernemer, commercieel directeur bij EXCENTR.

Wil jij ook in de rubriek Jong Talent of ken je iemand die in deze rubriek zou passen? E-mail zijn of haar gegevens dan naar ronaldbruins@vmnmedia.nl.

Ik ben:

“De trotse medeoprichter van een merk dat de meest ‘badass’ schoonmaakmachines ter wereld bouwt: Excentr.”

Mijn werk bestaat uit:

“Het promoten van onze unieke Excentr-methodiek. Hiervoor reis ik heel de wereld over. Dit is geen straf, wat reizen is één van mijn grootste hobby’s. Momenteel verkopen we machines in ruim veertig landen en dat maakt het werk mega-gevarieerd. Iedere regio heeft zijn eigen specifieke wensen en gewoonten in de schoonmaak. Ik vind het ontzettend leuk om mijzelf hierin te verdiepen om zo keer op keer de methode opnieuw uit te vinden, toegepast op de lokale behoefte. Ook cultureel is er veel onderscheid tussen de partners waar wij zaken mee doen. Dit maakt het erg interessant: iemand in Zuid-Amerika moet je echt anders benaderen dan bijvoorbeeld een Zwitser.”

Ik ben zo blij als een kind met grote en kleine successen of als iemand uit ons team een mooie prestatie neerzet. Maar ik voel me ook weleens een oude zeurpiet als er orde op zaken gesteld moet worden.

“De sales doe ik uiteraard niet alleen. Ik ben ook verantwoordelijk voor een erg enthousiast salesteam en dat geeft veel energie. We zien het als een uitdaging om op een alternatieve manier marketing in te zetten. Als relatief kleine organisatie werken wij met beperkte middelen en onze concullega’s zijn vaak vele malen groter dan wij. Hier moeten we dus slim in zijn. Ons marketingteam en salesteam werken hierin samen, om tot creatieve en soms ietwat gewaagde marketinguitingen te komen. Ik ben er altijd supertrots op als deze campagnes aanslaan en we leuke feedback krijgen.”

Hoe jong voel je je?

“Dat ligt er een beetje aan wanneer je het mij vraagt, haha. Ik ben zo blij als een kind met grote en kleine successen of als iemand uit ons team een mooie prestatie neerzet. Maar ik voel me ook weleens een oude zeurpiet als er orde op zaken gesteld moet worden. Al met al denk ik dat mijn leeftijd redelijk overeenkomt met hoe ik mij voel.”

De 'badass'schoonmaakmachines van Excentr.

Waarom heb je voor de schoonmaakbranche gekozen?

“Ik ben in 2009 als stagiair marketing en communicatie terecht gekomen bij Rovac, een schoonmaakgroothandel in Goes, Zeeland. Hier ben ik afgestudeerd en aan het einde van die periode werd mij een contract aangeboden om als vertegenwoordiger te komen werken. Wat mij trok, en nog steeds trekt, is de mentaliteit van de mensen. Oprecht, no-nonsense en benaderbaar. Hard werken, creatief zijn en veel ‘bewegen’ in deze branche loont en dat maakt het interessant.”

Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?

“We zijn een super ambitieus team en hebben een helder doel voor ogen. We weten waar we in de komende vijf jaar tot tien jaar willen staan. Onze missie is om in de komende jaren uit te groeien tot een gerenommeerde fabrikant van kwalitatieve reinigingsmachines, -systemen en -concepten. Het is
uitdagend om te proberen hier iedere dag, met het team, een klein stapje vooruit in te zetten. Dit is dus eigenlijk niet alleen de grootste uitdaging, maar de droom waar we dagelijks keihard aan werken.”

Wat is volgens jou de belangrijkste schoonmaaktrend en waarom?

“Marketingwise kun je niet anders dan constateren dat de robotisering van de schoonmaak dé trend is. Ik denk echter dat er een groot gat zit tussen wat de schoonmaakmedewerker en het schoonmaakbedrijf nodig hebben en waar veel toeleveranciers graag over praten. Ik ben voorstander van robots/co-bots in onze branche. Maar ik denk dat dit slechts voor een klein gedeelte van de objecten waar schoonmaakbedrijven dagelijks werken interessant is.”
“Wellicht is de verborgen trend dat veel schoonmaakbedrijven meer en meer aandacht blijven geven aan materialen en machines én digitale oplossingen die ervoor zorgen dat men in minder tijd een beter resultaat kan realiseren. Slimmer en efficiënter werken draagt direct bij aan de problematiek waar veel schoonmaakbedrijven mee kampen: een personeelstekort.”

Waar zie jij kansen voor de schoonmaak en waarom?

“Wij zien zelf dat er steeds meer oudere mensen enthousiast beginnen aan een baan in de schoonmaak en bij ons op training komen. Helaas constateren wij ook dat personeel meer wisselt. Dit vraagt om een verandering. Methodieken moeten vereenvoudigen en ergonomisch gemaakt worden zodat iedereen - oud en jong, ervaren en onervaren – direct kan starten met het leveren van kwalitatief goed werk. Het schoonmaakvak is mooi en iedereen wordt blij van een mooi resultaat. Dit is voor schoonmaakbedrijven een win-win, want ze hebben dan trots personeel en tevreden opdrachtgevers. Wij geven veel aandacht aan dit topic door eenvoudige methodieken te promoten en mensen kosteloos op te leiden op de meer specialistischere vloeronderhoud-taken.”

Excentr heeft eigenlijk altijd de ambitie gehad om sociale en lokale impact te maken.

“Een tweede kans die wij zien, is in het blijven aanbieden van kwaliteit. Een machine moet de meest trouwe medewerker zijn: nooit ziek, nooit moe, geen vakantie nodig en 24/7 beschikbaar. Wij halen er veel eer en voldoening uit om in Nederland machines te produceren van de hoogste kwaliteit. Alles in RVS en (te) zwaar uitgevoerd, zodat het echt een stuk gereedschap is. Klanten komen niet bij ons voor de voordeligste prijs, ze komen bij ons omdat ze weten dat ze een betrouwbare, eerlijke machine kopen van Nederlandse makelij. Met de stijgende prijzen van grondstoffen is concessies doen in kwaliteit een logisch en veelvoorkomend gevolg, maar wij zien het als een kans dit juist niet te doen.”

Het Excentr-team op de Interclean.

Mooiste/meest bijzondere project waaraan je hebt gewerkt?

“Excentr heeft eigenlijk altijd de ambitie gehad om sociale en lokale impact te maken. Dit begon in 2015 met een samenwerkingsverband om productiemedewerkers met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt te plaatsen. Momenteel uit het zich in het feit dat we alles proberen in te kopen binnen een straal van vijftig kilometer rondom onze fabriek in Zeeland.”

“Hieruit vloeide een tijdje terug ook een ander project voort. In samenwerking met Stichting voor Kansarme Kinderen in Nederland hebben wij voor zo’n vijftig gezinnen een volledig verzorgde dag naar de Efteling georganiseerd. Ik moet echt zeggen, voor zowel Excentr als ook voor mij persoonlijk was dat één van de mooiste projecten waaraan we gewerkt hebben.”

Wat zou je nog graag beter kunnen?

“Ik zou graag wat geduldiger zijn. Ongeduldig en ambitieus zijn is soms een wat lastige combinatie.”

Over 5 jaar werk ik nog steeds aan de missie, maak reizen, enthousiasmeer mensen en ik ben nog steeds aanvoerder van een groter, maar even gemotiveerd sales- en marketingteam.

Wie is jouw inspiratiebron en waarom?

“Ik ben fan van Jordan Peterson die podcasts, boeken en lezingen uitbrengt. En ik luister veel naar de podcast Joe Rogan Experience. Dit inspireert mij altijd, voornamelijk op persoonlijk vlak. Voor zakelijke inspiratie vind ik het leuk om naar ervaren ondernemers te luisteren, zowel in gesprekken als in podcasts.”

Welk boek/app/magazine/gadget/film of iets anders mogen we echt niet missen?

“Think and Grow Rich van Napoleon Hill en 12 rules voor life van Jordan Peterson prijs ik altijd aan bij mijn vrienden. Goede boeken waar denk ik zeker jonge ondernemende mensen wat aan kunnen hebben.”

Over vijf jaar ben ik:

“Niet te veel aangekomen en nog steeds aan het doen wat ik leuk vind. Ik werk nog steeds aan de missie, maak reizen, enthousiasmeer mensen en ik ben nog steeds aanvoerder van een groter, maar even gemotiveerd sales- en marketingteam.”