ABN Amro verwacht 2 procent groei in schoonmaakbranche

ABN Amro verwacht 2 procent groei in schoonmaakbranche

De lockdown duurt voort, maar veel zakelijke dienstverleners hebben inmiddels hun ritme gevonden in de nieuwe werkelijkheid. Dat blijkt uit de Sectorprognose Zakelijke Dienstverlening 2021/2022 van ABN AMRO. Volg Service Management op LinkedIn:

Pas in de tweede helft van het jaar profiteert de gehele sector van de aantrekkende economie. ABN AMRO verwacht een groei van 3 procent in 2021. Voor de schoonmaakbranche berekende ABN Amro een omzetdaling van 1,6% in 2020. Voor 2021 verwacht de bank een stijging van 2% in de schoonmaak.

Forse vraaguitval

ABN Amro stelt dat de schoonmaakbranche in 2021 nog niet uit de zorgen is. Sluiting van winkels, horeca en kantoren leidt tot een forse vraaguitval in de eerste helft van dit jaar. Ook ligt het werk in hotels op een lager niveau door de reisbeperkende maatregelen. Hoewel de vraag naar schoonmaakwerk in sectoren als de zorg sterk is toegenomen en de branche meer desinfecterende middelen heeft verkocht, compenseert dit de uitval niet. Dit blijkt ook uit de omzetcijfers van het afgelopen jaar. Waar in het eerste kwartaal van vorig jaar de omzet nog groeide met 9 procent, daalde die een kwartaal later even hard.

De huidige lockdown wordt in vergelijking met maart vorig jaar minder gevoeld bij schoonmaakbedrijven, maar hakt er nog steeds stevig in. Dit blijkt uit navraag in de branche. Hoewel schoonmakers inmiddels volop worden ingezet in ziekenhuizen en distributiecentra, blijft de basis wankel. Wel zijn er grote onderlinge verschillen. Schoonmaakbedrijven die zich volledig op de hotellerie richten hebben het zwaar, terwijl bedrijven die zich richten op de zorg het drukker dan ooit hebben.

Heronderhandeling contracten

Heronderhandeling van contracten is volgens Ron Steenkuijl van ADG dienstengroep een reëel risico binnen de schoonmaakbranche. “Vorig jaar werd in goed overleg afgeschaald als dat nodig was zonder dat contracten opengebroken werden. De onderlinge relatie was hierbij belangrijk. Nu de lockdown langer duurt spelen andere factoren mee. Niet in de laatste plaats in welke mate een klant in staat is om haar eigen activiteiten door te zetten.”

Ook worden nieuwe contracten mogelijk voor een lagere waarde aanbesteed. Bijvoorbeeld wanneer klanten op korte termijn niet terugveren naar oude omzetniveaus. Pas in de tweede helft van 2021 trekt de vraag naar schoonmaakdiensten substantieel aan doordat de coronabeperkende maatregelen dan grotendeels zijn opgeheven. Bovenstaande ontwikkelingen leiden tot een groeiverwachting van 2 procent in 2021.

Structurele uitdagingen

Ondanks het verwachte herstel blijft de sector kampen met een aantal structurele uitdagingen. Zo ligt een verdere en zelfs snellere daling van de hoeveelheid kantooroppervlakte in het verschiet wanneer blijvend meer wordt thuisgewerkt. Schoonmaakbedrijven proberen dit op te vangen door hun activiteiten verbreden, bijvoorbeeld door naast het schoonmaken ook de groenverzorging en de beveiliging te leveren.

Een andere uitdaging is dat schoonmaakbedrijven er onvoldoende in slagen om loonkostenstijgingen door te berekenen aan klanten. Terwijl de stijgingen het resultaat zijn van cao-onderhandelingen en daarmee vast staan. Gemiddeld krijgt de branche 70 procent van de prijsverhogingen vergoed volgens Steenkuijl. Het niet volledig kunnen doorberekenen van dergelijke kostenstijgingen drukt de winstgevendheid van bedrijven.

Lees ook: