Zo laat je facilitaire dienstverleners effectief samenwerken

Opdrachtgevers die meerdere facilitaire dienstverleners hebben ingehuurd lopen regelmatig tegen hetzelfde probleem aan: iedere dienstverlener doet zijn ding, maar van een intensieve samenwerking die leidt tot echte meerwaarde voor de klant, is vaak geen sprake.Volg Service Management op LinkedIn:

Is daar iets aan te doen? Is het mogelijk om alle facilitaire dienstverleners bij een klant effectief te laten samenwerken? Ja, volgens Diane van Dijk en Bianca van Veldhuizen is dat zeker mogelijk.

Ze werken met de Facilitaire Coalitie, een innovatief samenwerkingsmodel bedoeld om alle facilitaire dienstverleners bij de klant effectief samen te laten werken. De Facilitaire Coalitie, aangejaagd door de Facilitair Verbinder, brengt ze bij elkaar. Het resultaat? Eén team, één visie, één doelstelling en de optimale afstemming van capaciteit, planning en middelen.

Eén team, één visie, één doelstelling en optimale afstemming van capaciteit, planning en middelen

Elke facilitaire partner, denk aan de cateraar, de schoonmaakdienst, beveiliging en de technische dienst, blijft doen waar hij goed in is. Maar juist die onderlinge verbinding maakt dat de Facilitaire Coalitie een meerwaarde biedt voor de klant. Samen zorgen de facilitaire partners voor de beste dienstverlening; samen zijn ze het facilitaire visitekaartje.

Presentatie op het Facto Congres op 1 oktober a.s.

Maar hoe gaat dat dan in de praktijk? Tijdens een sessie op het Facto Congres op 1 oktober a.s. in Maarssen delen meerdere partijen betrokken bij de facilitaire dienstverlening in Circl. het circualire paviljoen van ABN Amro in Amsterdam, hun ervaringen met het samenwerkingmodel.  Dit zijn onder andere:

  • Caroline Kwakkernaat, Operationeel Manager bij Circl
  • Irene van Gemert-van der Wal, Key Account Manager bij Renewi
  • Iwan Wiegman, Key Account Manager bij Avex
  • Fabienne Haas, Operationeel Manager bij Spirit Hospitality Services

Tijdens de sessie komen onder meer de volgende vragen aan bod:

  • Hoe werkt ketensamenwerking in de praktijk?
  • Waar loop je in de praktijk tegenaan?
  • Wat is de meerwaarde van een facilitaire ketensamenwerking?
  • Wat zijn voorwaarden om aan ketensamenwerking te beginnen?
  • Wat zijn de voor- en nadelen en ervaringen in de praktijk?

Diane van Dijk-Loois, Directeur Commercie & Hospitality bij CSU en Bianca van Veldhuizen, Manager Transities FM Coalitie, geven vanuit hun perspectief een toelichting op de Facilitaire Coalitie en zullen de discussie met de ervaringsdeskundigen leiden.

Lees ook: