Schoonmaakbedrijf Boen Groen gaat echt ver (zelfs schoonmakers op de fiets naar hun werkplek)

Schoonmaakbedrijf Boen Groen gaat echt ver (zelfs schoonmakers op de fiets naar hun werkplek)

De naam moest pakkend zijn, blijven hangen en meteen duidelijk maken wat het bedrijf doet. Dus werd het Boen wat staat voor schoonmaken en Groen voor duurzaam en milieuvriendelijk. Inmiddels wordt er door de ondernemer vier jaar groen geboend in en om Amsterdam.

Yasin Bokadid was nog geen twee jaar ondernemer of hij had de eerste onderscheiding al binnen. In 2016 kreeg hij tijdens het Dutch Dream Award gala in het Rijksmuseum ten overstaan van 275 gasten de regioprijs voor verduurzaming en betere werkomstandigheden in de schoonmaak. Het resultaat van een coachingsprogramma voor sociale ondernemers met een multiculturele achtergrond van de Dutch Dream Foundation, met als sponsors het Rijksmuseum en de ING. Spreker tijdens de uitreiking was de D66-er Alexander Pechthold.

Schoonmaak nooit van huis uit meegekregen

De oprichter van Boen Groen, de 27-jarige Bokadid, heeft de schoonmaak nooit van huis uit meegekregen, want hij is de zoon van een Marokkaanse vader en een Nederlandse moeder, die beiden nooit in deze branche werkten. Hij studeerde van 2008 tot 2012 commerciële economie, studierichting marketing, en ging als werkstudent vijf jaar lang bij een groot schoonmaakbedrijf aan de slag. ‘Heel leuk en dankbaar werk. Maar de schaduwkant vormde de werkdruk en het gebruik van veel chemicaliën die me ook nog een handeczeem opleverden. Het werk was leuk, maar ik vond dat het beter en anders kon én zag kansen.’

In 2013 start van schoonmaakbedrijf Boen Groen

Het resultaat was in 2013 de start als ZZP-er met Boen Groen. Bokadid: ‘Een simpele naam. Pakkend en onvergetelijk en die aangeeft waar je voor staat.’ Binnen een jaar had hij een eerste medewerkster nodig en twee jaar nadien ging Bokadid opereren vanuit een bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam West. Anno 2018 is het personeelsbestand gestegen tot tien medewerkers, waarvan er vier fulltime werken. Het bedrijf verricht klassiek schoonmaakwerk en vloeronderhoud. Glasbewassing, aan de buitenkant, wordt uitbesteed.

Schoonmaakbedrijf is nog altijd een eenmanszaak

Onder de klanten van Boen Groen bevinden zich kantoren, horecazaken en een grote winkel. De omzet bedraagt circa 2,5 ton per jaar, waaraan ook de levering van sanitaire producten als papier, zeep en dergelijke bijdraagt. Het bedrijf is nog geen Vof of BV, maar nog altijd een eenmanszaak. Ligt Bokadid wel eens wakker van het afbreukrisico? ‘Nee, niet echt. In mijn omgeving hebben ze het daar wel eens over of begint men over pensioen en dergelijke. Maar dat komt nog wel. Ik ben optimistisch ingesteld, topfit en pas 27 dus heb nog een jaar of 40 tot 50 te gaan. Tijd genoeg voor zekerheden. Dit jaar wil ik er wél iemand als rechterhand bij.’

‘Waarom zou je groene schoonmaakmiddelen niet gebruiken?’

Is groen werken vooral window dressing of werkelijk een speerpunt in de totale bedrijfsvoering? ‘Zeker weten staat dat bij alles voorop. Het is er allemaal, het kost niet veel meer en waarom zou je die producten dan niet gebruiken? Er bestaan zelfs duurzame vloercoatings. De huidproblemen waar ik als werkstudent in de schoonmaak tegenop liep hebben me bovendien een extra zetje gegeven om na te denken over chemicaliën. Lege plastic cans zamelen we ook in en helpen en stimuleren de klant om afval als plastic, papier en folie te scheiden. Boen Groen wil zich echt onderscheiden, hoewel we als MKB-er niet de enige zijn. Hier in de regio zijn nog twee tot drie anderen die aangeven ook zo te werken.’

Schoonmakers begeven zich ook ‘groen’ naar hun werk

Bokadid gaat echt ver, want Boen Groen meldt op de website dat de medewerkers zich ook groen naar de werkplek begeven: op de fiets, met openbaar vervoer of met de elektrische scooter dan wel -auto. Dat geeft meteen een beperking aan in de actieradius van het bedrijf. Bokadid: ‘Is dat wel een beperking in een wereldstad? In het centrum van Amsterdam is autovervoer en parkeren alleen maar een last en in deze branche kun je met weinig voorraden toe. Pas buiten de stad kunnen er voor ons logistieke problemen ontstaan. Onze klant op Schiphol is het verste weg.’

Reinigingsmiddelen, transport en realistische werkdruk

Het groen ondernemen berust in de ogen van Bokadid op drie pijlers: de reinigingsmiddelen, transport en ‘een realistische werkdruk’. Dat laatste is het meest subjectieve en ongrijpbare. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? ‘Dat is ook niet te meten en te definiëren omdat elke locatie anders is. Een gladde vloer of tapijt maakt al uit hoe lang je in een ruimte werkt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat beoordeel op grond van mijn persoonlijke expertise. We werken hard, maar we moeten allebei vinden dat het te doen is. Bij Boen Groen hebben we mens en milieu hoog in het vaandel staan. Daarom hebben we de Code Verantwoord Marktgedrag recentelijk ondertekend om dat te onderstrepen.’

Schoonmakers afkomstig uit Oost-Europa en Afrika

De regioprijs kreeg Boen Groen ook vanwege de multiculturele achtergrond. Is dat terug te zien in het klantenbestand? ‘Nee, we hebben maar één klant met een allochtone achtergrond. Bij de medewerkers is dat anders. Die zijn allemaal afkomstig uit Oost-Europa en Afrika, daaronder ook een vluchteling uit Eritrea. Dat vraagt overigens veel inzet van ondernemen op dit niveau. Kansarmen aantrekken betekent een hoog verloop in de eerste maand. Met name door gebrek aan arbeidsdiscipline. Ik heb daar zeker veel teleurstellingen bij ondervonden. Maar we houden vol’.

De regioprijs, een glazen sculptuur, van de Dutch Dream Foundation prijkt in de werkkamer van Yasin Bokadid en hij koestert een foto als trotse winnaar op het podium. Opmerkelijk dat een klein bedrijf van toen pas twee jaar oud en met maar een handvol medewerkers voor een dergelijke prijs wordt uitverkoren.

Tegenslag: landelijk schoonmaakbedrijf ging met object aan de haal

Het bedrijfsleven en de overheid beschikken over coaches die jonge ondernemers op weg helpen of bij tegenslag bijstaan. ‘Dat kan gaan om commerciële- of marktkennis, reorganisatie of wat dan ook. Die tegenslag overkwam ons in 2016 toen in een groot object van mij een landelijk schoonmaakbedrijf aan de slag ging dat zei 700 vierkante meter per uur te kunnen schoonmaken. Toen haakte ik af. Een coach van ING heeft me daarna geholpen, vooral op commercieel gebied. Hij was kennelijk zo onder de indruk van de aanpak van Boen Groen dat hij me voordroeg voor de regioprijs.’

Schoonmaakbedrijf bestaat vijf jaar

Zijn bedrijf bestaat nu vijf jaar, een lustrum. Hoe ziet er na een volgende vijf jaar uit wat betreft Boen Groen? Bokadid: ‘Dan hoop ik een trendsetter te zijn op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Wat de bezetting betreft hoop ik dan op kantoor over een rechterhand te beschikken en wat de uitvoering betreft ook over een linkerhand. De omzet zal naar verwachting rond de een miljoen euro bedragen en zijn we als Groen Boen lid van een brancheorganisatie. Vermoedelijk van SIEV (Schoonmaken Is Een Vak, red.) want als MKB-er voel ik me daar meer verwant mee dan met de hele grote OSB van de landelijke aanbieders.’

Lees ook
Harm van Helmont en Koen Meulensteen: Onze jongste bazen ooit over hun HvH Cleaning & Facilities
7 vragen voor 3 schoonmaakondernemers + tips (ga niet doen wat je buurman doet)

Like Service Management op Facebook