Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

Stage in de schoonmaak: ‘Branche is helemaal niet stoffig’

In tegenstelling tot veel van zijn medestudenten koos Niek Otterloo ervoor juist wél stage te lopen bij een schoonmaakbedrijf. De 20-jarige inwoner van Nijmegen liep zes maanden mee bij Mabeon in Doetinchem. Hoe kijkt de derdejaars student Facility Management terug?

“Het imago van schoonmaak onder studenten is wel wat stoffig”, vertelt Niek. Als derdejaars student aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen merkt hij dat een carrière in de schoonmaak bij de meeste van zijn medestudenten niet bovenaan de lijst staat. “Vooroordelen zijn er zeker. Er wordt een beetje neerbuigend tegenaan gekeken. ‘Zit je bij een schoonmaakbedrijfje? Leuk hoor…’ Ze weten vaak niet wat er allemaal bij komt kijken. Het gaat niet om de schoonmaak alleen, maar om de hele organisatie en regelgeving eromheen.”

Stage bij schoonmaakbedrijf Mabeon

Niek wist aanvankelijk ook niet helemaal wat hij kon verwachten toen hij aan de slag mocht bij Mabeon in Doetinchem. “Het bedrijf werkt veel met arbeidsgehandicapten en mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Vooral dat aspect van de stageplek trok me erg aan. Je hebt te maken met heel veel verschillende collega’s. Problemen met de taal of problemen thuis. Sommige mensen hebben jaren niet gewerkt, omdat ze dat lichamelijk of geestelijk niet konden. En die mensen verdienen allemaal aandacht en begeleiding op de werkvloer.” Dat dit niet altijd even gemakkelijk is, merkte Niek ook. “Sommige dingen leer je niet uit een boekje. Hoe je omgaat met mensen bijvoorbeeld. Wat doe je als iemand een keer niet goed in z’n vel zit? Als hij of zij iets niet begrijpt? Het ergens niet mee eens is? Of zelfs boos wordt? Zulke dingen kom je tegen in de praktijk en daar moet je mee leren omgaan.”

Wat kan beter?

Aanvankelijk zou Niek zich vooral bezighouden met de ins en outs van het kwaliteitssysteem ISO 9001. “Wat kan er beter? Daar draaide het vooral om.” Al snel kreeg de stagiair meer onderwerpen op zijn bord waar hij zich op mocht richten. “Het maken van werkprogramma’s voor een groot aantal panden bijvoorbeeld. Hoe zorg je ervoor dat het voor de schoonmakers duidelijk is wat ze precies moeten doen? Ze waren uiteindelijk heel enthousiast over het eindresultaat. Dat is natuurlijk fijn om te horen.” Ook met de aanpak van ziekteverzuim en het omgaan met ziekmeldingen hield Niek zich samen met de collega’s bezig. “Iemand kan natuurlijk ziek zijn, maar bij deze participatiedoelgroep komt het ook geregeld voor dat er meer aan de hand is. Wat precies, wil iemand misschien alleen vertellen aan een persoon die daar vertrouwelijk mee omgaat. We hebben bij Mabeon een jobcoach ingevoerd, die helpt om mensen bij dit soort zaken te ondersteunen.”

Sommige dingen leer je niet uit een boekje. Hoe je omgaat met mensen bijvoorbeeld

Tijdens de stageperiode werd op een aantal locaties het werken met microvezel ingevoerd. Ook dat traject bracht de nodige uitdagingen met zich mee. “We hebben stap voor stap uitgelegd hoe de techniek van microvezel precies werkt. Hoe je ermee aan de slag moet? En waar je zoal op moet letten als je voor deze methode kiest.” Ook daarbij kreeg Niek nog wel eens vragen op zich afgevuurd. “Het is een andere manier van werken. Dat is voor de meeste schoonmakers wel even wennen. En dan krijgen ze ook nog uitleg van iemand die een stuk jonger is dan zij. Daar moet je wel tegen kunnen.”

Organiseren van schoonmaakbedrijf

Andere thema’s die uitgebreid aan bod kwamen tijdens de zes maanden, waren verder het bekijken, nalopen en controleren van offertes, de Risico Inventarisatie en Evaluatie en het onder de loep nemen van ontruimingsplannen. “Al die verschillende onderwerpen geven perfect weer wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een schoonmaakbedrijf. Het is heel veel meer dan een doekje over een bureau halen of een vloer stofzuigen.”

Elke dinsdag zat Niek om tafel met de directeur van het schoonmaakbedrijf, elke donderdag met de bedrijfsleider en elke vrijdag met de objectleider. “De inhoud van mijn opleiding sloot erg goed aan op de praktijksituatie. Ook de begeleiding was heel goed. Ik ben nog maar 20 en weet lang niet alles. Het is belangrijk dat je wegwijs wordt gemaakt in deze wereld.” De overgang van de collegebanken naar de werkvloer viel de student aanvankelijk wat tegen. “Het is natuurlijk wel wennen. Van de een op andere dag schakel je over van een studentenleven naar een vijfdaagse werkweek. Er moest heel wat gebeuren en er stond wel wat druk op de ketel. Maar dat vond ik juist fijn.” Na een tijdje vlogen de dagen voorbij en voelde Niek zich uitstekend thuis bij het bedrijf. “De sfeer was heel goed en ze waren ook blij met de dingen die ik bedacht en uitvoerde. Ook dat vond ik heel positief en een stimulans.”

Toekomstplannen?

Inmiddels zit Niek weer in de collegebanken. Hoe ziet hij zijn toekomst voor zich? “Ik moet na de zomer nog een jaar. Wat ik daarna ga doen? Dat is een goede vraag. Ik vind de schoonmaak een interessante branche en denk dat ik zeker op mijn plek ben. Als er een mooie baan voorbijkomt, dan zie ik dat absoluut zitten. Ik heb een mooi kijkje in de keuken gekregen en met eigen ogen gezien dat de schoonmaak alles behalve stoffig is.”

Dit artikel is verschenen in Service Management nummer 7-8. Kijk hier voor een abonnement of een proefnummer.

Lees ook:
Opleiden: Imago schoonmaak is niet sexy genoeg
‘Schoonmakers willen erbij horen, maar horen er vaak niet bij’

Launching Partners