Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Waarom leidinggevenden ook verstand van vloeren moeten hebben

Nu de schoolvakanties in volle gang zijn, zijn honderden schoonmakers in het hele land weer druk met het reinigen van duizenden vierkante meters aan schoolvloeren. Kennis van vloeronderhoud moet echter niet alleen bij uitvoerenden in orde zijn, maar ook bij de laag leidinggeven daarboven. Dat stelt Marcel Pirets, directeur van Vloeroptimaal en docent en examinator bij SVS Opleidingen. “Alleen zo voorkom je misverstanden.”Volg Service Management op LinkedIn:

Wie begint aan vloeronderhoud, zal kennis moeten hebben van vloeren. Dat klinkt als een behoorlijke open deur, maar precies aan die kennis ontbreekt het vaak. “Je moet namelijk kunnen inschatten welke werkzaamheden je moet en kunt uitvoeren om de vloer weer optimaal te maken”, zegt Pirets. “Die kennis is ook belangrijk bij het adviseren van de opdrachtgever. Die opdrachtgever kan een facilitair manager, maar ook een schoonmaakbedrijf zijn. Probleem daarbij is vaak dat het budget voor vloeronderhoud zakelijk is uitgeknepen. Daarnaast wordt er veel gestunt met prijzen voor vierkante meters vloeronderhoud. Dat alles komt de kwaliteit van het vloeronderhoud niet ten goede.”

>> Lees ook: Vloeronderhoud: alles wat je erover moet weten

Met de uitkomst is de opdrachtgever ook niet blij

Het begint daarom bij kennis van vloeren, stelt Pirets dan ook. “En niet alleen bij uitvoerenden, maar ook bij de leidinggevenden in de laag daarboven. Want als een uitvoerende zegt, op basis van zijn kennis, dat de wens van de opdrachtgever of de leidinggevende helemaal niet kan, dan moet daar oog voor zijn.” Dat voorkomt grotere problemen. “Uitvoerenden worden ergens op af gestuurd. De opdrachtgever wil dat het vloeronderhoud op een bepaalde manier gebeurt. ‘Dan doen we het maar zo’, hoor je dan. Maar de uitkomst is er vervolgens één waar de opdrachtgever ook niet blij van wordt.”

Vloeren lijken zo erg op elkaar dat ook specialisten goed moeten opletten

Tegenwoordig lijken vloeren veel op elkaar. “Zodanig dat ik als vloerspecialist ook goed moet kijken. Een klant van me wilde dat ik zijn vloeren ging schuren. Op de foto’s was niet te zien wat ik in de praktijk tegenkwam: het was laminaat. Maar het leek zo goed op een houten vloer, dat het verschil moeilijk te zien was.” Vloeronderhoud begint dan ook met de hamvraag: met welke vloer heeft de specialist te maken. “Want dat kan ook leiden tot specifiek advies. Dat had ik laatst bij een roei- en zeilvereniging waar een bamboe vloer lag. De vereniging wilde wel geld uitgeven voor een grote beurt, maar daarna ging de knip weer dicht. Waardoor de vloer er na een jaar uitzag of er zestig feesten waren geweest.”

Is er twijfel, doe dan de test met de warme paperclip

Linoleum, een van de meest gelegde vloeren in zakelijke omgevingen, is soms moeilijk te onderscheiden van pvc en rubber. “Daarom vraag ik, als ik twijfel, de bon van de vloer op bij de gebouwbeheerder of facilitair manager. Weet hij het niet of de bon is niet meer voor handen, dan moeten we een test doen, ergens in een hoek. Met een warm gemaakte paperclip kan ik erachter komen welke soort vloer het is. Ruikt het naar verbrand hout, dan is het linoleum. Bij pvc ruikt het naar kunststof. Is het rubber, dan kun je moeilijk een gaatje in maken.”

Linoleum heeft één groot nadeel: er kan veel fout gaan bij het onderhoud

Aan linoleum in een zakelijke omgeving zitten veel voordelen. “Het doet warm aan, het is bacteriologisch goed, maar er is ook één groot nadeel. Er kan veel fout gaan in het onderhoud als je een verkeerde beslissing neemt.” Linoleum onderhouden start bij het weghalen van losliggend vuil. “Zand bijvoorbeeld kan krassen opleveren op de vloer. Inloopzones met goede inloopmatten, maar ook stoelbeschermers kunnen veel beschadigingen door zand voorkomen.”

Bij vloeronderhoud: kijk goed naar het gebruik van de ruimtes

Pirets raadt ook aan goed te kijken naar het gebruik van de ruimtes. “Op de eerste verdieping is het onderhoud zwaarder, dan op de zesde verdieping. Logisch, omdat er op de eerste verdieping nu eenmaal veel meer verkeer is en er dus ook een andere hoeveelheid slijtage is. De richting van de loop is er ook anders. Je zult dan ook moeten spelen met de frequentie van onderhoud en eventueel zelfs aansluitend met het budget.” Op rubber- en pvc-vloeren hoeft geen beschermlaag aangebracht te worden. “Dat heeft geen toegevoegde waarde. Die vloeren zijn zo gesloten, dat dat geen zin heeft. Moppen of schrobben zijn daar de manieren om schoon te houden.”

Polymeer is een vettere laag die uithard

Bij het verwijderen van de oude polymeerlaag op een linoleumvloer gaat ook vaak wat mis, constateert Pirets. “Linoleum is een natuurproduct dat bestaat uit lijnzaadolie, harsen en kleurstoffen. Stripper kan te lang op de vloer hebben gelegen. De stripper kan in een verkeerde verhouding worden gebruikt. Polymeer is in feite een vettere laag die uithard. Om die weg te halen is een sterke ontvetter nodig. Maar strippers zijn sterk chemische producten met een ph-waarde van 13. Naspoelen na gebruik van het product is belangrijk.”

Pirets is voorstander van mechanisch vloeronderhoud

Er kan veel mis gaan met het gebruik van stripper. Pirets is daarom voorstander van mechanische vloeronderhoud. “Dat wil zeggen zonder chemie, maar met een diamantpad en water. De kans op fouten is daarmee aanzienlijk kleiner en het product is niet onveilig voor het linoleum en voor jezelf. Maar soms heb je wel stripper nodig, omdat een mechanische behandeling de vloer niet voldoende voorbereid op nieuwe lagen. Maar dan moet je de vloer wel heel goed kunnen lezen. Begrijpen wat je waarom aan het doen bent.”

Kies de vloer die bij het gebruik van de omgeving past

Dat begrip voor vloeren, wenst Pirets architecten, facilitair managers, schoonmaakbedrijven en inkopers ook toe. “Kies de vloer die bij de omgeving past. Bij nieuwbouw of renovatie: kies de vloer die past bij het toekomstige gebruik en de mogelijkheden, ook financieel gezien, die er zijn voor vloeronderhoud.” Want daar ontstaat al gauw een mismatch, ziet de docent. “Als er geen geld is om een vloer in een ziekenhuis op hoogglans te houden middels een high speed vloeronderhoudsbeurt, dan heeft het op glans brengen ook geen zin. Dan is de opdrachtgever beter geholpen met een matte uitstraling. Hetzelfde geldt voor marmer in een entree. Het kost veel tijd en moeite om een dergelijke vloer op glans te houden. Is de opdrachtgever bereid daar het budget voor vrij te maken?”

Schoonmaakbedrijf moet blijven investeren in vloerkennis

De glansgraad moet passen bij het gebruik van de ruimte, stelt Pirets dan ook. “Zo riepen ze mij er ooit bij bij een gemeentehuis. Daar lag een hardstenen vloer, maar kon je precies de looppaden naar de loketten in de vloer zien. Ik kon het herstellen, maar dan moest ik elke drie weken terugkomen. Het advies was terugschuren naar een matte uitstraling. Maar daar wilde de opdrachtgever geen geld voor vrij maken. De keus in essentie was dus al verkeerd.” Onwetenheid maakt zo meer vloeren kapot, dan Pirets lief is. “We moeten daarom als schoonmaakbranche blijven investeren in kennis van vloeren en de adviesrol naar facilitair manager en inkoper pakken. Ik blijf er op hameren. Bouw die kennis niet alleen op bij uitvoerenden, maar ook bij hun leidinggevenden. Want voordat je het weet ontstaan er misverstanden die je gemakkelijk met kennis van zaken kunt voorkomen.”

Lees ook
Vloeronderhoud, welke methoden zijn er?
Vloeronderhoud te lang ondergeschoven kindje

Laatste nieuws

Specialisme

Partners