Nieuwe aanpak vloeronderhoud zorgt voor blijde gezichten in Radboudumc
Vloerenspecialisten en het zorgpersoneel van het Radboudumc in Nijmegen liepen elkaar in de weg vanwege, onder andere, gebrek aan communicatie en aandacht. Alpheios en het academisch ziekenhuis besloten om samen te zoeken naar een oplossing. De vloerspecialisten dachten hierbij mee. Dit resulteerde in een mooi project en een succesvolle nieuwe schoonmaakmethode.
Zowel de schoonmaakspecialisten als het zorgpersoneel willen hun werk goed uitvoeren. Alleen kan dat niet tegelijkertijd. Na een grondige ‘polymeren en conserveren’-onderhoudsbeurt mag een patiëntenkamer namelijk 24 uur lang niet worden gebruikt. Daardoor raakte het zorgpersoneel soms in de knel qua beschikbare kamers. Het gevolg was dat onderhoud vaker werd uitgesteld, of halverwege afgekapt omdat de kamer toch nodig was. De schoonmakers konden hun primaire taak – het schoonmaken en onderhouden van de vloeren – vaak niet voldoende uitvoeren en dat leverde een onvoldaan gevoel op.
Opleiders over opmars schoonmaakmachines: “Er is altijd vraag naar goede vakmensen”
Vloerspecialisten geven input
Mariska Zegers, domeinleider People bij Alpheios en Danny Heiming, hoofd schoonmaak van het Radboudumc startten een project waarbij ze het vloerenteam hebben gevraagd wat zij nodig hadden om hun werk goed te kunnen doen. Dit leverde allerlei suggesties op, zoals welke machines ze wilden hebben. De overlegmomenten zorgden er bovendien voor dat er een hecht team ontstond.
Machines en schoonmaakmethode uitproberen
Tijdens een bezoek van het vloerenteam aan Alpheios in Heerlen, werden knelpunten en oplossingen besproken, zoals de inzet van Endurer-machines en een nieuwe schoonmaakmethode. Nadat Alpheios diezelfde machines en methode ook ter plekke in het Radboudumc liet testen, was iedereen overtuigd. “We hebben ze ook nog met machines van concurrenten laten werken”, voegt Zegers toe. “Zodat ze écht zelf iets te kiezen hadden en het verschil konden toetsen aan hun eigen praktijk.”
CSU en MUMC+ over ziekenhuisschoonmaak: "Patiënt verwacht gezondheid én beleving"
Vloer is droog binnen paar uren
In de nieuwe aanpak staat een andere schoonmaak- en onderhoudsmethode centraal. Die brengt niet een beschermlaag aan op de vloer – die dan steeds weer verwijderd en opnieuw aangebracht wordt – maar maakt de vloer schoon en onderhoudt deze met diamantpads. De vloerspecialisten kregen hulp bij het aanleren van de nieuwe werkmethode. Groot voordeel van de nieuwe methode is dat de vloer binnen twee à drie uur schoon en onderhouden is. Het zorgpersoneel is een patiëntenkamer dus geen volledige dag meer kwijt. De vloerspecialisten en het verplegend personeel zijn blij met deze oplossing. Vloerspecialist Maikel Rutten: “Ik krijg nu zeer regelmatig complimenten over mijn vloeren.”
Solidariteit neemt toe
Wat ook veranderde is dat de vloerspecialisten een eigen gebied of afdeling kregen toegewezen, waar ze (eind)verantwoordelijk voor zijn. Ook hebben zij nu meer regie over hun eigen planning en werk. Een bijkomend voordeel is dat door de nieuwe aanpak de onderlinge solidariteit is toegenomen.
Conceptrichtlijn Reiniging en desinfectie van ruimte ligt ter inzage
Goed en grondig schoonmaken is in zorginstellingen van groot belang voor de gezondheid van de patiënt, cliënt of bewoner. Als hulpmiddel hiervoor is de richtlijn Reiniging en desinfectie van ruimten opgesteld. Deze richtlijn is recent onder de loep genomen. Het is mogelijk om deze maand deze conceptversie te lezen en om commentaar te geven.
Chirurg vraagt tijdens operatie hulp van schoonmaakster
In het Universitair ziekenhuis van Mainz heeft een Duitse chirurg tijdens een teenamputatie assistentie gevraagd van een schoonmaakster. Dit gebeurde al in 2020, maar het verhaal is nu pas naar buiten gekomen. Het bestuur van het ziekenhuis heeft zijn spijt betuigd.
Nieuwe aanpak vloeronderhoud zorgt voor blijde gezichten in Radboudumc
Vloerenspecialisten en het zorgpersoneel van het Radboudumc in Nijmegen liepen elkaar in de weg vanwege, onder andere, gebrek aan communicatie en aandacht. Alpheios en het academisch ziekenhuis besloten om samen te zoeken naar een oplossing. De vloerspecialisten dachten hierbij mee. Dit resulteerde in een mooi project en een succesvolle nieuwe schoonmaakmethode.
Numatic brengt succesvol noviteiten onder de aandacht bij dealers en eindgebruikers uit de Benelux
Al ruim 25 organiseert Numatic met succes een huisshow voor dealers. Vier jaar geleden werd besloten ook eindgebruikers uit te nodigen om te informeren over trends en innovaties van de fabrikant. Vervolgens gooide corona roet in het eten waardoor een vervolg uitbleef. Eind april kon echter de tweede editie van de ‘Future Friday’ worden gehouden, en wederom met succes. In totaal togen zo’n 300 belangstellenden naar Alphen aan den Rijn om zich te laten inspireren en te informeren over noviteiten.
Hago Zorg ziet goede tussenresultaten bij pilot Slimme Logistiek
Eén van de beloftes binnen de strategische koers van Hago Zorg omschrijft ‘hand in hand voor een betere wereld’. Goed passend hierbij is de pilot Slimme Logistiek, waarbij wordt gekeken naar het verminderen van CO² uitstoot. De pilot startte in januari en de eerste resultaten zijn bekendgemaakt. Hago Zorg heeft inmiddels 375 fysieke leveringen gereduceerd. "De eerste resultaten beloven heel wat. En dat bedoel ik positief!", aldus Sjoerd Dijkstra, directeur Marketing, Innovatie en Commercie a.i. bij Hago Zorg.