Nelis Company biedt ongekend talent een glanzende toekomst
Nelis Company uit Den Haag heeft als speerpunt sociaal ondernemen. Eigenaar Ian Smeyers maakt zich sterk om jonge talenten vakkundig op te leiden en ze op weg te helpen op de arbeidsmarkt en in het leven. Zijn doel: bijdragen aan een inclusieve samenleving.
Op zijn twintigste nam hij het bedrijf van opa Nelis over, vertelt Smeyers in een artikel op MVO Nederland. Opa Nelis, de operazingende glazenwassser, was een vakman pur sang. Van hem leerde hij het vak. Smeyers was opgegroeid in de Schilderswijk in Den Haag, een roerige omgeving waar criminaliteit en drugs het leven van velen, ook jongeren, overhoop haalde. Iets wat Ian absoluut niet wilde. En dus had hij een missie voor ogen: anderen helpen.
Ongekend talent opleiden
Smeeyers wilde al snel het bedrijf zinvoller en meer onderscheidend maken. Dat bereikt Nelis door ongekend talent, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kansen te bieden. “Wij bieden gasten die het moeilijk hebben in het leven een kans om daaruit te komen. Wij leren ze het vak. Een dag glazenwassen geeft je op meerdere vlakken voldoening. En het allermooiste: onze mensen krijgen weer een doel om voor te leven.”
Ian Smeyers, Nelis Company: “Laten we kappen met doen alsof we atoomgeleerden zijn”
Shinen op de arbeidsmarkt
Nelis betaalt de volledige opleiding vanuit de stichting, die Ian in 2011 naast het bedrijf opzette. “Nieuwe talenten krijgen door ons toekomstperspectief: een opleiding en werk waar ze trots op kunnen zijn. Daarnaast fiksen we met onze stichting wat er nodig is: van hulp op het gebied van wonen, persoonlijke ontwikkeling, budgetcoaching, justitiële vraagstukken, verslaving tot sport. Bij ons kunnen ze weer met alle focus gaan shinen op de arbeidsmarkt en in het leven.”
Maatschappelijk doel steunen
Nelis Company heeft inmiddels 35 mensen werken door het hele land. Inmiddels biedt het bedrijf ook schoonmakers, gevelreinigers, klussers en huismeesters bijvoorbeeld. Daarmee is de sociale onderneming een dienstverlener geworden. “Hoewel ik ook gewoon geld wil verdienen gaat zeventig procent van onze winst naar het maatschappelijke doel. Voor ons is zemen een manier om impact te maken. Niet gamen, maar zemen.” Smeyers wil graag sociaal ondernemen groter maken. De komende jaren wil hij daarom investeren in advies en hulp aan de grotere organisaties.
Lees het volledig artikel op de site van MVO Nederland.
Nelis Company biedt ongekend talent een glanzende toekomst
Nelis Company uit Den Haag heeft als speerpunt sociaal ondernemen. Eigenaar Ian Smeyers maakt zich sterk om jonge talenten vakkundig op te leiden en ze op weg te helpen op de arbeidsmarkt en in het leven. Zijn doel: bijdragen aan een inclusieve samenleving.
Schoonmaakbedrijf Gom behaalt Trede 3 op PSO prestatieladder
Gom heeft Trede 3 bereikt op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door Dekra blijkt dat Gom op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en samenwerkt met organisaties die dit ook doen of nastreven.
Welke subsidies kun je aanvragen voor werknemers met een arbeidsbeperking?
Voor veel mensen met een arbeidsbeperking is het ondanks de krapte op de arbeidsmarkt nog steeds moeilijk om aan een baan te komen. Dat terwijl werkgevers volgend de banenwet een bepaald percentage aan werknemers met ziekte of handicap in het personeelsbestand moeten hebben staan. Gelukkig kun je als werkgever aanspraak maken op verschillende subsidies, waardoor het gemakkelijker wordt mensen met een arbeidsbeperking op te nemen in je organisatie. Zeven subsidies op een rij.
Slimm Facility Services (moederbedrijf van o.a. Blankers Schoon) heeft per 1 juli haar dienstverlening uitgebreid met een sociale onderneming: Blankers Maatschappelijk. Hiermee wil de organisatie binnen de volledige keten toonaangevend zijn op het gebied van sociaal ondernemen en duurzame inzetbaarheid.
Ook Nelis Company genomineerd voor Social EnterPrizes
Facilitair dienstverlener Nelis Company is genomineerd voor de Social EnterPrizes Publieksprijs. De winnaar van de Publieksprijs wordt niet door het publiek gekozen, maar is de onderneming die een zo breed mogelijk publiek heeft weten te bereiken met hun communicatie.