Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

Hotelschoonmaak nu en na corona: dit wordt het ‘nieuwe normaal’

Hotels zijn zich inmiddels druk aan het voorbereiden op het verwelkomen van gasten in de anderhalve meter-economie. Bij dat opstarten is het belangrijk te voldoen aan de hygiëne eisen en de 1,5 meter afstand te waarborgen voor personeel en gasten. Met het zichtbaar maken van de hygiënemaatregelen kun je als hotel het vertrouwen van gasten terugwinnen. Zoku, Corendon en EW Facility Services geven een kijkje in het ‘nieuwe normaal’ in hotelschoonmaak.Volg Service Management op LinkedIn:

Het grootste hotelcomplex van de Benelux, Corendon Village Hotel Amsterdam, longstay concept Zoku en facilitair dienstverlener EW Facility Services delen in dit artikel hun visie op hotelschoonmaak na de coronacrisis en hoe zij hun housekeeping opnieuw inrichten.

Wat betekent 1,5 meter voor hotelschoonmaak

‘In navolging van het coronavirus zien wij op twee fronten een verschuiving’, zegt Ilona Singendonk, regiodirecteur Amsterdam van EW Facility Services. ‘We zien allereerst dat de behoefte aan hotelschoonmaak en de zichtbaarheid daarvan toeneemt. Ook zoeken we met opdrachtgevers naar de juiste invulling van onze dienstverlening in de nieuwe 1,5 meter-samenleving. Dit betekent bijvoorbeeld dat we schoonmakers in kleinere groepen briefen. Zij starten per groep op verschillende tijdstippen zodat we drukte in kleine ruimtes zoals liften en linnenkamers beperken.’

We zien dat de behoefte aan hotelschoonmaak en de zichtbaarheid daarvan toeneemt

Reinier Bunnik, general manager Zoku: ‘De grootste uitdaging zal liggen in hoe we volgens de overheid geleidelijk weer open mogen gaan. De 1,5 meter is een fenomeen wat in veel horeca niet uitvoerbaar is, maar welke regels er straks komen is ook nog niet volledig helder. Als Zoku zijn we opengebleven en hebben we met onze daggebruikers en bewoners kunnen wennen aan een andere belevenis. Hierbij kijken we samen met EW Facility Services ook naar huidige werklijsten & uitvoer.’

Nieuwe protocollen voor schoonmaak in hotels

‘Samen met experts vanuit diverse schoonmaakinstanties en de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB), met de richtlijnen van het RIVM als uitgangspunt, zijn protocollen opgesteld voor de juiste dienstverlening tijdens deze coronaperiode’, zegt Jeannot Peijen, hotelspecialist bij EW Facility Services.

‘Voor de hotellerie is ons advies om volgens het reguliere schoonmaakprogramma te werken, met daarbij extra aandacht voor contactoppervlakken en aanraakpunten. Deze maatregelen worden ook in de ‘coronabesmettingsvrije zones’ in ziekenhuizen en zorginstellingen gehanteerd en zijn als zeer effectief gebleken. Onnodig desinfecteren met alcohol totdat de deurknoppen beginnen te roesten is dan ook niet nodig. Een goede reiniging kan veel effectiever zijn dan een onvolledige desinfectie.’


LEESTIP: Schoonmaak nu en na corona: “Beter een goede reiniging dan een halve desinfectie”


Johan van Vugt, rooms division manager bij Corendon Village Hotel Amsterdam, vult aan. ‘Hygiëne is altijd al belangrijk binnen onze bedrijfsvoering. Als onderdeel daarvan zijn we vorig jaar samen met EW Facility Services overgestapt op schoonmaken met Ozon. Dat is een duurzame schoonmaakmethode die ook nog eens voor 99,9 procent schimmels en virussen zoals het coronavirus elimineert. Deze methode kun je inzetten voor een volledige en efficiënte reiniging en is daarom ideaal voor hotelschoonmaak. Daarnaast zijn we volop bezig met het Covid-proof maken van onze hotels. Denk aan vloerstickers om afstand aan te geven, fysieke scheidingen tussen gasten en medewerkers zoals plexiglas schermen en eenrichtingsverkeer in algemene ruimtes.’

Het vertrouwen opbouwen van de gast

Peijen: ‘Om gasten te informeren dat hun bezoek veilig en vertrouwd is, is storytelling heel effectief. Om dit op een leuke en speelse wijze te doen, hebben wij een tegeltje ontwikkeld voor onze opdrachtgevers. Op dit tegeltje lezen gasten in één oogopslag dat het hotel volgens alle richtlijnen is schoongemaakt. Op dit tegeltje verwijzen wij naar een QR-code. Zodra ze deze scannen, komen ze op een speciaal ingerichte webpagina. Daar kunnen ze uitgebreid zien welke hygiëne maatregelen zijn getroffen bij het betreffende hotel.’

Het is onze verwachting dat gasten willen dat schoonmakers in openbare ruimtes steeds zichtbaarder worden

‘Daarnaast is het onze verwachting dat gasten willen dat schoonmakers in openbare ruimtes steeds zichtbaarder worden. Zo is voor gasten zichtbaar dat de juiste methoden en protocollen worden gebruikt. Dit geeft vertrouwen’, vult Singendonk aan.

Communicatie met gasten over hotelschoonmaak

Bunnik: ‘Wij zijn er ook van overtuigd dat we, naast de genomen maatregelen, juist met communicatie het vertrouwen van de gast zullen terugwinnen. Veel van de maatregelen worden nu natuurlijk ook al uitvoerig gedaan. Kleine aanpassingen en het nadrukkelijk zichtbaar maken zijn zaken waar wij een grote meerwaarde in zien. Om hier verder invulling aan te geven, zijn wij in gesprek met onze coworking community en andere partners om in kaart te brengen wat zij straks willen zien om een gevoel van veilig & schoon te hebben. Dit gaat vaak veel verder dan alleen wat desinfecterende handgel ter beschikking te stellen.’

‘Belangrijk is dat we gasten tijdens het maken van hun reservering, én in de communicatie daarna, informeren over de maatregelen die we treffen. Dat draagt positief bij aan de totale beleving’, aldus Van Vugt. ‘We verwachten ook dat gasten individuele wensen zullen hebben voor schoonmaak en hygiëne. We zullen deze verzoeken uiteraard bespreken met de gast.’


LEES OOK: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat


De gast ook controle geven over hygiëne

‘In de hotelkamers is het voldoende om de huidige bezetprogramma’s aan te houden’, aldus Singendonk. ‘Wij kunnen indien gewenst door de gast ook zorgdragen voor een extra hygiëne pakket. Hierin zit een reinigingsspray en ontsmettingsdoekjes. Zo geef je de gast zelf controle.’

Bunnik: ‘Een essentieel onderdeel van het Zok-concept is altijd al het ‘Do it yourself’-principe. Daarbij we gasten uitnodigen om zich thuis te voelen en zelf bepaalde handelingen te verrichten. Hier willen wij de gasten ook de mogelijkheid geven zelf hun gevoel van schoon en veilig te waarborgen. Kleine kits in de kamer voor schoonmaak, maar ook maskers en handschoenen voor hun bewegingen in de stad zijn daar onderdeel van.’

In de hotelkamers is het voldoende om de huidige bezetprogramma’s aan te houden

Van Vugt sluit af: ‘We vinden het belangrijk dat al onze gasten, ongeacht hun individuele wensen, een fijn en veilig verblijf ervaren. Naast het pakketje zoals benoemd door Singendonk, is bijvoorbeeld ook het aanbieden van hygiënisch verpakte handdoekpakketten onderdeel van ons plan. Dat beschermt zowel de gast als onze medewerkers tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden. Zoals gezegd verwachten we meer individuele wensen vanuit onze gasten. Niet alleen gericht op extra schoonmaak, maar ook gericht op minder schoonmaak. Gasten die juist geen housekeeping service wensen. Omdat ze zo min mogelijk contact willen met anderen. Ook hiervoor ligt een plan klaar zodat we aan deze wens kunnen voldoen.’

Tips voor een (nieuw) hotelschoonmaakprotocol

  • Zorg dat gasten hun handen kunnen drogen met papier
  • Zorg dat er voor gasten een hygiënekit beschikbaar is op de kamer of op verzoek
  • Verdubbel de frequentie van de schoonmaak van contactpunten
  • Zorg dat schoonmaakmedewerkers veiligheidsmiddelen gebruiken voor de veiligheid van gasten en zichzelf
  • Werken met gestabiliseerd ozonwater is duurzaam, hygiënisch en beschadigd geen materialen
  • Ga niet lopen snijden in schoonmaakwerkprogramma’s om kosten te besparen
  • Speel in op de individuele (schoonmaak) behoefte van de gast
  • Vraag bij potentiële gasten uit wat de ‘nieuwe behoefte’ is aan schoonmaak
  • Informeer de gast actief over de maatregelen die genomen worden in het hotel, win het vertrouwen van de gast

Bron: Misset Horeca

Ook interessant

Laatste nieuws

Specialisme

Partners