Glazenwassers laten zich van hun mooiste kant zien

Glazenwassers laten zich van hun mooiste kant zien

Hoe kun je als glazenwassersbedrijf op een leuke manier in contact komen met de opdrachtgever? Dat was de vraag die uiteindelijk leidde tot de jaarlijkse Actieperiode Glazenwassers Hebben Hart voor de Zorg.Volg Service Management op LinkedIn:

In de periode vlak voor kerst, van 9 tot en met 20 december, vindt sinds vier jaar de jaarlijkse Actieperiode Glazenwassers plaats. In deze twee weken organiseren glazenwassersbedrijven leuke sociale activiteiten voor de bewoners, patiënten, cliënten én de medewerkers en vrijwilligers van allerlei zorginstellingen verspreid over het land. De actie is een initiatief van het glazenwasserssegment AWOG van branchevereniging OSB.

Positief contact met opdrachtgever

Ilse Mariën, Coördinator Specialismen en Platformen bij OSB, is één van de breinen achter het idee: “Tijdens een AWOG-bijeenkomst kwam naar voren hoe belangrijk het is om ook op een leuke, positieve manier in contact te staan met opdrachtgevers. Want in de praktijk gaan de meeste contactmomenten vooral over zaken die wat minder leuk of goed zijn. Bijvoorbeeld over indexeringen of over klachten van eindgebruikers.”

Door positieve contactmomenten met de opdrachtgever creëer je een betere band, waardoor de relatie vaak langer voortduurt

En natuurlijk, dat hoort er nu eenmaal bij, maar juist die positieve en warme contactmomenten zijn zo ontzettend belangrijk voor de relatie tussen glazenwasser(sbedrijf) en opdrachtgever. Dat schept een band en creëert een bepaalde connectie. Mariën: “Waardoor, zo blijkt uit de ervaringen, de relatie vaak langer voortduurt.” En, laten we eerlijk zijn, voor de prijsonderhandelingen is dit natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Michiel de Reus, bestuurslid bij OSB-AWOG en directeur van Int – Ext Glasbewassing, was ook betrokken bij het ontstaan van de Actieperiode. Hij vertelt: “De voorzitter van OSB-AWOG, Peter Rietbroek, organiseerde met zijn glazenwassersbedrijf (Rietbroek, red.) altijd al leuke sociale activiteiten bij klanten in verzorgingstehuizen. Dat vonden we zo leuk, dat we dat branche breed neer wilden zetten.”

Ruwe bolster, blanke pit

En zo ontstond het idee om één periode in het jaar, in de aanloop naar kerst, te zorgen dat de glazenwassers op een leuke, sociale manier in contact komen met hun opdrachtgevers. Op zo’n manier dat ze iets kunnen betekenen voor de bewoners en de medewerkers van de zorginstellingen waar zij altijd de glazen wassen.

We worden als branche, als glazenwassers, vaak over één kam geschoren

“Als bewoners zo’n glazenwasser zien lopen, denken ze al snel ‘ruwe bolster, blanke pit’. Er is vaak een drempel om iets tegen iemand te zeggen”, schetst Mariën. En de Actieperiode Glazenwassers is een uitgelezen kans om die drempel te verlagen, of hopelijk zelfs helemaal weg te nemen. De Reus beaamt dit: “We worden als branche, als glazenwassers, vaak over één kam geschoren. Als stoere kerels en als een soort ongeleide projectielen,” zegt hij lachend. “Dat we op deze manier op sociaal vlak wat kunnen betekenen voor deze doelgroepen, dat is erg mooi.”

Van bingomiddag tot uitgebreid diner

Waar de Actieperiode zich in eerste instantie focuste op alleen de ouderenzorg, is dat inmiddels verbreed. Mariën: “We kwamen tot de ontdekking dat veel glazenwassers bijvoorbeeld bij gehandicapten of zieke kinderen werken en dat ook zij iets leuks voor hen wilden organiseren. Daarom hebben we de actie verbreed van alleen ouderenzorg naar álle soorten zorg. Zodat iedereen mee kan doen.”

En dat levert een breed scala aan sociale, leuke, lekkere of creatieve activiteiten op die de deelnemende glazenwassersbedrijven organiseren in de zorginstellingen. Zo organiseerden de glazenwassers van ACW een gezellige bingomiddag voor de bewoners van zorgcentrum De Klepperwei in Rhoon (Argos Zorggroep). “Wij hebben, net als voorgaande keren, met heel veel plezier een bijdrage geleverd aan de Actieweek. We kijken dan ook met een goed gevoel terug op deze leuke middag”, vertelt Marisja Bevaart van ACW. “Het is mooi om te zien dat wij op deze manier onze oudere medemens extra aandacht kunnen geven en hen een plezierige middag kunnen bezorgen.”

Ieder jaar weer speciaal

Ook de glazenwassers van Rietbroek gingen uiteraard weer op pad. Dit jaar was de eer aan Peter Sheriff om de actie te organiseren. “Wij hebben met vier glazenwassers en twee kantoormedewerkers samen met de ouderen kerststukjes gemaakt bij Thuishaven, een verpleeghuis met aanleunwoningen én één van onze oudste opdrachtgevers”, vertelt Sheriff. Peter Rietbroek voegt daaraan toe: “Sterker nog, Thuishaven is zelfs een klant van het eerste uur. Mijn broer Rob en ik wasten daar ooit één van de eerste ramen als zelfstandig ondernemer. Hoe gaaf is het dat we bijna dertig jaar later daar nog mogen lopen?!”

Sheriff gaat verder: “Elk jaar doen wij een dergelijke actie, telkens op verschillende locaties, en ieder jaar blijft het speciaal. De mensen zijn zó blij dat je er bent. Als je de ramen aan het wassen bent, maak je misschien wel eens een babbeltje met de bewoners, maar daar houdt het bij op. Nu heb je echt de tijd en aandacht voor hen. Eigenlijk kom je zelfs tijd te kort om met iedereen in gesprek te kunnen gaan. Dat samen bezig zijn, dat is heel bijzonder. De waardering is dan ook enorm, en daar gaat het om: dat we de mensen blij kunnen maken! Dat geeft een heel goed gevoel.”

Personeel vindt het ook prachtig

De Reus doet samen met zijn collega’s van Int-Ext Glasbewassing ook vanaf het begin mee aan de Actieperiode. “Het eerste jaar aten we pannenkoeken bij een groot pannenkoekenrestaurant met de bewoners van een dementieafdeling van een verzorgingshuis. Daarna hebben we de bal bij de klant neergelegd: wat zouden jullie leuk vinden? Toen vroegen ze of we wilden helpen in de bediening bij het kerstdiner. Eén van onze jongens heeft horeca-ervaring en was meteen enthousiast. Bedienen is natuurlijk niet onze tak van sport, maar we zijn wel doeners, dus we pakken het snel op. De mensen vinden het superleuk, het wordt erg gewaardeerd. En het personeel vindt het trouwens ook prachtig, die komen altijd even kijken als ze weten dat wij in de bediening lopen!”

Een feest voor iedereen

Zoals ook maar weer blijkt uit de enthousiaste verhalen van de glazenwassers, beaamt ook Mariën dat de Actieperiode niet alleen een feest is voor de bewoners. “We krijgen te horen dat het superleuk is om iets te kunnen doen voor deze mensen. En dat het een fijn gevoel geeft om te zien hoe de bewoners en cliënten opfleuren van de activiteiten”, vertelt zij enthousiast.

Kortom, de Actieperiode Glazenwassers Hebben Hart voor de Zorg zorgt voor verbinding tussen de glazenwassers en de cliënten, patiënten, bewoners en zorgmedewerkers. Én voor een goede, warme relatie tussen glazenwassersbedrijf en opdrachtgever. Een feest voor iedereen.