CSU en Hotel Casa veranderen studentenhuisvesting in hotel

CSU en Hotel Casa veranderen studentenhuisvesting in hotel

In Amsterdam is het flexibelste hotel van Nederland gevestigd. Acht maanden per jaar huisvest Hotel Casa 359 studenten en 159 reguliere hotelgasten onder één dak. De overige vier maanden is Casa een hotel met 518 kamers. Casa en schoonmaakpartner CSU zorgen er samen voor dat deze overgang in één dag plaatsvindt. De samenwerking werd onlangs verlengd tot in ieder geval 2024.

De huisvesting van studenten is in de hoofdstad al decennialang een uitdaging. Daarom richtten vier studenten in 1957 een bijzonder hotel op dat zowel studenten als reguliere gasten verwelkomt.

Operational Manager van Casa Marco Peeters: “Nog steeds werken we met dit concept. Wij bieden studenten betaalbare huisvesting voor een periode van maximaal twee jaar, maar tussen 31 mei en 1 oktober voegen we alle kamers toe aan onze hotelcapaciteit. Een operatie waarbij CSU presteert op het maximale van haar kunnen. We hechten dan ook veel waarde aan ons partnership.”

Van studentenkamer naar hotelkamer

CSU verzorgt de dagelijkse housekeeping van de 159 permanente hotelkamers. Het CSU-team werkt met een vaste housekeeping manager en meerdere floor supervisors. De schoonmaak van de studentenkamers is gedurende het bewonersjaar een taak van de studenten zelf.

Hotelgasten verwachten uiteraard een hotelervaring.

“Om ervoor te zorgen dat de transformatie naar volledig hotel soepel verloopt, voeren we in de weken voorafgaand al controles uit op de sanitaire voorzieningen in elke kamer”, licht Peeters toe. “Benodigde werkzaamheden stemt ons facilitaire team af met de professionals van CSU, zodat we in één dag alle kamers in Casa op het gewenste niveau kunnen brengen. Spic en span dus, want hotelgasten verwachten uiteraard een hotelervaring.”

Megaklus

Robert Goudappel, Branchedirecteur Hotels & Leisure bij CSU, kijkt met een goed gevoel naar de samenwerking met Hotel Casa. “Het is een relatie die al zo lang plezierig verloopt dat we niet eens meer precies weten wanneer we die zijn gestart. Onze schoonmaakmedewerkers zijn echt onderdeel van Casa. Ze voelen zich betrokken en gewaardeerd. Door hun inzet en goede afstemming met Casa lukt het om zo’n megaklus als het omturnen van studentenhuisvesting naar een volwaardig hotel in één dag te realiseren. Wij zijn er trots op een bijdrage te kunnen leveren aan een hotel dat het hart op de juiste plaats heeft.”