Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2022? "Het contact is niet eenzijdig, maar juist heel breed."   

Op 27 oktober mochten schoonmaakbedrijf 1nergiek en het Koninklijk Nederlands Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum (NLR) hem mee naar huis nemen: de Best Practice Award 2022 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Waarom hun samenwerking zo bijzonder is? En wat we kunnen leren van deze en de andere best practices die zich dit jaar finalist mochten noemen? We snuffelden de juryrapporten door en zochten het uit. Vandaag: de samenwerking van winnaars 1nergiek en NLR.

1nergiek & NLR 

We beginnen met de winnaars: wat maakt 1nergiek en het NLR hét schoolvoorbeeld voor een duurzame samenwerking? In het juryrapport lezen we dat de partijen al meer dan dertig jaar samenwerken met als basis wederzijds vertrouwen, oprechte aandacht voor elkaar, altijd een open dialoog en met een warm enthousiasme. Peter Verheul, hoofd van de afdeling Real Estate & Facility Management bij het NLR schrijft: “Ik heb verschillende mensen op verschillende niveaus waarmee ik bel en spreek binnen 1nergiek, van de algemeen directeur tot de mensen op de locatie. Het contact is niet eenzijdig, maar juist heel breed.” 

Alles is bespreekbaar 

De duurzame langdurige samenwerking, de korte lijnen met vaste aanspreekpunten en vaste schoonmaakteams, trokken de aandacht van de jury. We lezen: “Het team schoonmakers en specialistisch reinigers denkt proactief mee met de opdrachtgever. Volgens de opdrachtgever betekent dit ‘dat je gevraagd en ongevraagd komt met adviezen en dit samen bespreekt. Dit zijn ook de verwachtingen die ik als opdrachtgever hierbij heb. Het is een proces dat niet van de een op de andere dag ontstaat, maar iets wat je met elkaar moet leren. En dat is uitstekend gelukt.’” De partners werken goed samen in de keten en maken alles bespreekbaar. “Gaat er een keer iets minder goed, dan wordt dat ook bespreekbaar gemaakt. Door goed met elkaar in gesprek te gaan en op zoek te gaan naar een oplossing, werken we als partners aan de beste dienstverlening.”  

Samen vernieuwen en verduurzamen

Op het gebied van innovatie kunnen nog stappen gezet worden, maar de jury ziet dat de partners zeker kijken naar hoe ze de dienstverlening samen kunnen vernieuwen en verduurzamen. Bijvoorbeeld met een afvalscan, waarbij de afvalstromen worden geanalyseerd. Daardoor kunnen de stromen al bij de bron anders worden ingezameld. Ten slotte scoort de samenwerking hoog op het positieve effect voor de schoonmaakmedewerkers. “1nergiek werkt bij NLR met een team van gemiddeld vijf à zes medewerkers onder aansturing van een Facility Coördinator (vergelijkbaar met objectleider). Iedere medewerker heeft zijn eigen cluster en zo hebben ze de binding met hun eigen gebied. Daarentegen spelen ze ook goed in op afwijkende situaties als ze bijvoorbeeld ergens anders moeten inspringen of vanwege de destijds veranderende maatregelen met betrekking tot corona. Ook de specialistische werkzaamheden worden uitgevoerd door een vast specialistenteam van vier medewerkers. Schoonmakers en specialistische reinigers weten dus waar ze aan toe zijn en dat schept rust. Dat is positief.”