Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

De voordelen van dagschoonmaak volgens Novon

Jarenlang was het in de schoonmaaksector normaal dat de schoonmaakmedewerker vroeg in de ochtend of laat op de avond aan de slag ging. Op veel plekken zal dat nog steeds de werkwijze zijn, maar de dagschoonmaak wint aan terrein. Volgens schoonmaakbedrijf Novon zitten er veel voordelen aan schoonmaken overdag: "Het contact hebben met je schoonmakers en een band met ze opbouwen, is de voornaamste reden dat ik dit echt aan andere bedrijven zou aanbevelen."

Het zijn de woorden van Esther Schotanus, Management Assistent bij Hanzestohm. Hanzesthom is een groep ondernemingen die specialistische diensten en producten aanbiedt. Novon verzorgt er de schoonmaak op het hoofdkantoor en distributiecentrum in Zwolle. Daar zien de medewerkers van Hanzestohm elke dag de schoonmaakmedewerksters rondlopen, want er wordt schoongemaakt vanaf een uur of 8 's ochtends. Schotanus: "Het is voor ons heel normaal dat zij er zijn. Ze maken al meerdere jaren bij ons schoon, Dientje en Gosia zijn gewoon collega’s. Ze maken hier en daar een praatje met onze medewerkers, net zoals onze medewerkers dat met elkaar doen."

Geen naamloos iemand

Als schoonmaakmedewerker onderdeel zijn van het bedrijf waar je schoonmaakt, zorgt voor meer wederzijds begrip en een hogere betrokkenheid. Dat ziet ook rayonmanager bij Novon Gea van der Vegt. "Je bent als schoonmaakster geen naamloos iemand die in een pand zit. Mensen kennen je, als er wat is spreken ze je ook aan." Ze vertelt dat de medewerkster echt onderdeel zijn geworden van het bedrijf. Schotanus vult aan: "Doordat je contact hebt met de schoonmaaksters, bouw je een band op. Wij zien ze echt als onze eigen medewerkers, hierdoor zijn ze ook bereid dat stapje extra te zetten."

Voordelen dagschoonmaak

Niet alleen de grotere betrokkenheid van het schoonmaakteam en de betere communicatie tussen hen en de andere medewerkers in het pand zijn volgens Novon voordelen van dagschoonmaak. Ze noemen ook dat het ziekteverzuim lager is en gemakkelijker kan worden opgevangen, dat je beter kunt inspelen op niet geplande werkzaamheden en dat de continuïteit beter te waarborgen is. Daarnaast zorgt de band die wordt opgebouwd voor meer werkplezier en voor een betere maatschappelijke zichtbaarheid - en daarmee waardering van de schoonmaker. Ten slotte hoeven de verwarming en het licht minder lang aan op een dag, aangezien alle medewerkers op hetzelfde moment werken. Je bespaart dus ook energie met dagschoonmaak.

Is het dan alleen rozengeur en maneschijn? Natuurlijk moeten de verschillende gebruikers in het pand een beetje rekening met elkaar houden. "Dientje en Gosia proberen het stofzuigen en andere werkzaamheden die lawaai maken voor werktijd uit te voeren. Zo zorgen onze collega’s voor zo min mogelijk geluidsoverlast", aldus Schotanus. Zij en Van der Vegt raden iedereen dan ook aan te overwegen over te stappen op dagschoonmaak.

Meer weten over de voordelen van dagschoonmaak? Lees dan ook deze artikelen:

De voordelen van dagschoonmaak volgens Novon

Branche Nieuws

De voordelen van dagschoonmaak volgens Novon

Jarenlang was het in de schoonmaaksector normaal dat de schoonmaakmedewerker vroeg in de ochtend of laat op de avond aan de slag ging. Op veel plekken zal dat nog steeds de werkwijze zijn, maar de dagschoonmaak wint aan terrein. Volgens schoonmaakbedrijf Novon zitten er veel voordelen aan schoonmaken overdag: "Het contact hebben met je schoonmakers en een band met ze opbouwen, is de voornaamste reden dat ik dit echt aan andere bedrijven zou aanbevelen."
Kim Putters over schoonmaak: "Iedereen is schakel in leveren van goede prestaties"

Branche Nieuws

Kim Putters over schoonmaak: "Iedereen is schakel in leveren van goede prestaties"

Kim Putters, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, vertelde aan tafel bij talkshow Op1 over hoe je topprestaties kunt leveren. "Iedereen binnen een organisatie is een schakel in het leveren van goede prestaties. Ook de schoonmaker."
Schoonmaak mag zichtbaar zijn

Innovatie Digitalisering Blog

Schoonmaak belangrijker dan ooit en mag zichtbaar zijn (Diane van Dijk)

De coronapandemie heeft de manier waarop mensen naar facilities kijken voorgoed veranderd. Facilitair managers zagen de klantvraag, en daarmee hun vak, in een oogwenk veranderen en dat bracht één groot voordeel met zich mee. Facilitair management is méér dan ooit een gespreksonderwerp in de boardrooms. Het vak maakt mede daardoor een (digitale) revolutie door.
Schoonmaaktrends 2021: “Schoonmaak moet toegevoegde waarde blijven aantonen”

Machines Nieuws

Schoonmaaktrends 2021: “Schoonmaak moet toegevoegde waarde blijven aantonen”

Het jaar 2020 stond vanaf maart volledig in het teken van het coronavirus en het leed dat daaruit voortvloeide. Nu het jaar bijna ten einde is, is het een goed moment om vooruit te kijken naar het komende jaar. Met welke trends en thema’s krijgen we te maken in de schoonmaakbranche? Joost van Bommel, algemeen directeur van facilitair adviesbureau SMC Group, poetste zijn glazen bol speciaal voor Service Management op en werpt een blik in de toekomst.
Coronavirus levert schoonmaakbedrijven extra omzet op

Hygiëne Verdieping

Coronavirus levert schoonmaakbedrijven extra omzet op

Handzeep op rantsoen, schoonmaakbedrijven die extra schoonmaakbeurten krijgen toebedeeld en handgels die niet meer zijn aan te slepen. Het coronavirus houdt schoonmaakbedrijven, groothandels en hun opdrachtgevers flink bezig. Een rondje langs de velden.Hoe verspreidt het corinavirus zich?Volg Service Management op LinkedIn:

Meest recent

Branche

Partners