Schoonmaakbedrijven halen alles uit de kast om aantrekkelijke werkgever te zijn

Schoonmaakbedrijven halen alles uit de kast om aantrekkelijke werkgever te zijn

Personeel werven is een uitdaging voor veel bedrijven, ook in de schoonmaakbranche. Om banen zo aantrekkelijk mogelijk te maken, komen bedrijven vaak met extra's en creatieve oplossingen, zoals het aanbieden van een gratis sportabonnement en goede arbeidsvoorwaarden. Ondanks het personeelstekort is er wel hoop op positieve ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Het tekort aan schoonmaakmedewerkers is nog altijd een probleem. Schoonmaakbedrijf CSU had afgelopen jaar bijvoorbeeld volop werk, maar had op meer aanbestedingen willen inschrijven en opdrachten accepteren, als er genoeg handjes waren geweest om het werk te doen. Dat vertelt John van Hoof als voorzitter van de raad van bestuur in een interview aan het Financieele Dagblad.

Investeren in arbeidsvoorwaarden

Er wordt flink ingezet op het werven en behouden van personeel. CSU biedt medewerkers bijvoorbeeld een gratis sportabonnement en financiële tips van Nibud. Vebego geeft aan te investeren in arbeidsvoorwaarden, werkomstandigheden en ontwikkelingsmogelijkheden. Martijn Donders: “Wij moeten er alles aan doen om onze aantrekkelijke positie op de arbeidsmarkt te behouden en medewerkers aan ons te binden.”

Meer werken, meer geld

Wat helpt, is dat mensen bereid zijn om meer uren te maken, omdat ze meer moeten verdienen om de kosten van het dagelijks leven te kunnen blijven betalen. Van Hoof: “Dat doen ze natuurlijk alleen als ze er netto ook iets aan overhouden.” Om te berekenen hoeveel geld een uur extra werken kan opleveren, gebruikt CSU een tool die is ontwikkeld door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Daarbij worden ook de effecten op de huursubsidie en zorgtoeslag meegenomen.

Takenpakket gevarieerder maken

Naast het bieden van een gratis sportabonnement en tips van Nibud, zet CSU ook in op het aantrekkelijk maken van het werk, door het takenpakket van de schoonmaker te verbreden. Denk aan het vervangen van kapotte lampen of het bijvullen van koffiemachines. Anderzijds komt er ook extra aandacht voor Zizo, dat bij medewerkers van bedrijven thuis schoonmaakt. Van Hoof: “Dat levert die bedrijven een belangrijk voordeel op in hun zoektocht naar nieuw personeel.”

Interesse in schoonmaakbranche

Interesse in banen in de schoonmaak is er overigens zeker: dat bleek wel uit het succes van de wervingscampagne Schoonmaak Je Rijk van Schoonmakend Nederland. Liefst 200.000 mensen bekeken de campagne; het dubbele van het aantal personen waarvan was uitgegaan.