Ronald Bruins: Hoe maken we schoonmaak sexy?

Ronald Bruins: Hoe maken we schoonmaak sexy?

Het was niet de bedoeling om er een clickbait van te maken. En nee, deze kop heeft ook niets te maken met dames met weinig kledij. Nee, de kop boven deze column heeft alles te maken met de krapte op de arbeidsmarkt en wat je daar als schoonmaakondernemer aan kunt doen. Allereerst is dat de al aanwezige mensen aan je binden en boeien. Kortom, de uitstroom tegengaan. Nu blijkt uit de Schoonmaak Barometer Arbeidsmarkt van UWV dat er in 2020 10.700 schoonmaakbanen zijn verloren gegaan. Het merendeel daarvan is flexibele schil, maar dan nog is het een grote exodus.

Taakdifferentiatie

Binden en boeien: hoe doe je dat? Je medewerker zien en horen is een niet meer dan normaal begin. Maar dan beginnen de extra’s: het bieden van een carrièrepad. Of in ieder geval een manier om je als schoonmaker te ontwikkelen. Opleidingen, denk ik dan aan. Wellicht kan diegene objectleider of rayonmanager worden? Maar ik denk ook aan taakdifferentiatie. Naar de receptie, de catering of een ander dichtbij schoonmaak liggend facilitair beroep. Dat houdt het beroep sexy, maar er zijn volgens de schoonmaakondernemers die we spraken meer opties. Denk aan het samenwerken met robots, tablets om smart cleaning toe te passen of fancy ergonomische materialen. Ik denk ook dat het eveneens van de betaling moet komen. We betalen al beter dan de catering en de horeca, maar in het licht van de waardering van de helden in de coronacrisis mag daar best iets meer bij.

Gouden vondst

Ik verwacht ook, en daar geven schoonmaakondernemers alle reden toe, dat we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt volop moeten omarmen. Met training en begeleiding en ook met een productienorm die past bij de belasting die ze aankunnen. Daarnaast kunnen we deeltijdbanen bundelen waardoor er volwaardige banen ontstaan die lonen voor medewerkers. Helemaal creatief zijn gezongen vacatures. Het is InteraktContour, zorginstelling voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel, die de primeur had. Eveneens creatief is de oplossing van schoonmaakbedrijf ICS Groep dat niet alleen een trainingslocatie biedt, maar meteen ook huisvesting. Een gouden vondst in deze krappe tijden op de personeels- en huizenmarkt. Mits de huurder niet voor alles afhankelijk wordt van het schoonmaakbedrijf, maar ik geloof niet dat dat het geval is.

Creatief zijn

Of je nu gaat zingen of kiest voor huisvesting, feit is wel dat we in de schoonmaakbranche creatief moeten zijn om überhaupt nog schoonmaakopdrachten aan te kunnen nemen. Daarbij is wellicht ook één keihard knock out-criterium dat we nog niet hebben besproken: de schofterige klant. Je mag en kunt nu afscheid nemen van de opdrachtgever die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, gewoonweg je schoonmakers niet ziet staan of de Code Verantwoordelijk Marktgedrag met voeten treeft. Laat degene het nu maar voelen.

Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management