Reisgedrag is gewoontegedrag en dat is lastig te veranderen. Maatregelen hebben het meeste effect op momenten dat mensen een nieuwe routine ontwikkelen, zoals bij een verhuizing of een nieuwe baan. Het is belangrijk dat kennis over actieve vervoersvormen vergroot door bijvoorbeeld de kosten van het reizen met de auto en de fiets, in relatie tot de afstand, tegenover elkaar te zetten. Maar mensen moeten ook voor de vervoerswijzen kunnen kiezen. Dan kan bijvoorbeeld door deze het gemakkelijkst en best betaalbaar te maken.
Duurzaam mobiliteitsbeleid
Om mensen te stimuleren voor het gebruik van de fiets kan de overheid zorgen voor een duurzaam mobiliteitsbeleid. Dat betekent het zorgen voor een goede bereikbaarheid met het OV en veilige en prettige fiets- en wandelpaden. Verder is informatie vanuit de overheid over reiskosten en reistijden van alternatieve vervoersvormen belangrijk. Ook kan de overheid werkgevers ontzorgen en gelegenheid geven om een duurzaam mobiliteitsbeleid te voeren.
Ontmoedigen en stimuleren
Werkgevers en –nemers kunnen meer kennis over regelingen en vergoedingen gebruiken. Aan beide partijen (overheid en werkgevers) kunnen er maatregelingen worden getroffen om het aantrekkelijker te maken om met de fiets naar het werk te komen. Zo kunnen werkgevers het parkeerbeleid van hun werknemers ontmoedigen of zorgen voor goede fietsvoorzieningen, vergoedingen en regelingen.