Esmée Ficheroux (CSU) ambassadeur campagne voor geldzorgen

Esmée Ficheroux (CSU) ambassadeur campagne voor geldzorgen

'Sta jij deze maand ook in het rood?' Dat is de zin waarmee de deelnemers aan de campagne van Brainport Eindhoven aandacht vragen voor geldzorgen. De afgelopen tijd komen steeds meer mensen in de financiële problemen en het is dan ook een probleem dat al langer in verschillende branches op de agenda staat. Zo ook in de schoonmaak, waar relatief veel mensen werken die behoren tot de meer kwetsbare doelgroepen in de samenleving.

Ook bij CSU zijn schulden en geldzorgen al langer een onderwerp waar focus op wordt gelegd. Het schoonmaakbedrijf zet zich het hele jaar door in om financiële zorgen onder medewerkers terug te dringen. Dat begint bij het bespreekbaar maken, want mensen die het financieel niet voor de wind gaat zitten vaak met veel schaamte. Daarnaast biedt CSU haar medewerkers verschillende ‘financieel-fit-tools’, zoals de e-learning ‘Goed met Geld’, kosteloze en anonieme hulp van een budgetcoach van de Budgetcoach Groep en het boekje ‘50x meer geld over’ en de digitale tipkaart ‘Financieel Fris’ met tips en handvatten voor en door medewerkers.

Geldzorgen bespreekbaar maken

De campagne van Brainport, die bestaat uit abri’s, busreclame, advertenties in het Eindhovens Dagblad en boodschappen op social media, is breed gedragen. Niet alleen Ficheroux, die lid is van de Raad van Bestuur van CSU, schaart zich achter het initiatief. Ook onder andere burgemeesters Jeroen Dijsselbloem van Eindhoven en Elly Blanksma van Helmond, maatschappelijke organisaties, overheden en bekende Nederlanders uit de Brainport regio doen mee met de campagne. Daarnaast kleurden zondag 21 mei het Philips Stadion en de shirts van de spelers van PSV rood tijdens de wedstrijd om aandacht te vragen voor de campagne. Op deze manier proberen de ambassadeurs geldzorgen bespreekbaar te maken en zo ook te voorkomen.

Financiële gezondheid neemt af

En dat is geen overbodige luxe, zo blijkt maar weer uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte, het Nibud en de Universiteit Leiden ‘Herstel van Balans’. Zij kijken hierin jaarlijks naar de financiële gezondheid van Nederlandse huishoudens. De conclusie dit jaar is dat het aantal financieel kwetsbare en financieel ongezonde huishoudens in een jaar tijd is toegenomen met tien procent. Daarmee heeft zestig procent van de huishoudens in Nederland geldzorgen.

Om deze mensen te helpen moet eerst het taboe op schulden en geldzorgen worden doorbroken. Dat is dan ook het eerste doel van de campagne. Daarnaast krijgen de inwoners van de regio relevante tips om schulden te voorkomen en worden zij verwezen naar een hulplijn en de juiste hulpverlenende instanties in hun woonplaats. Op verschillende plekken in de regio komen ook extra inloopspreekuren waar inwoners terecht kunnen met al hun vragen. Al de informatie is ook te vinden op brainportvoorelkaar.nl.

In gesprek gaan

De bij de campagne betrokken burgemeesters vertellen waarom het zo belangrijk is tijdig te praten over geldzorgen. “Ook in een regio als de onze, waar het economisch erg goed gaat, zijn er huishoudens die moeite hebben om rond te komen. Veel Nederlanders zijn financieel kwetsbaar. Dat betekent dat ze het elke maand net redden met hun inkomen, maar onverwachte gebeurtenissen moeilijk kunnen opvangen met hun spaargeld. Door tijdig maatregelen te treffen, kunnen mensen voorkomen dat ze in de schulden raken. Dat is wat we met deze campagne willen bereiken; zorgen dat mensen met elkaar en hun werkgever over geld en uitgaven in gesprek gaan en sneller hulp zoeken”, aldus Dijsselbloem.

Blanksma vult aan: “Als je grip op je portemonnee verliest, verlies je de grip op je leven. Want wanneer je niet meteen ingrijpt, groeit een schuld van enkele duizenden euro’s, binnen een paar jaar tijd, naar een bedrag dat vele malen hoger is. Door te praten over je geldzorgen, kun je geholpen worden. En dat is heel belangrijk.”