Campagne aantrekkelijkheid schoonmaak als bijbaan bijna van start

Campagne aantrekkelijkheid schoonmaak als bijbaan bijna van start

Op 5 september gaat branchevereniging Schoonmakend Nederland van start met de advertentiecampagne '(link: https://www.schoonmakendnederland.nl/kennisbank/artikel/2022/08/29/Arbeidsmarktcampagne-Schoonmaak-Je-Rijk-bijna-van-start text: Schoonmaak Je Rijk target: _blank)'. Doel van de campagne? Het aantrekken van studenten om te komen werken in de schoonmaak.

Veel schoonmaakbedrijven voelen de krapte op de arbeidsmarkt en hebben veel vacatures openstaan. Daarnaast probeert de sector al langer actief het personeelsbestand te verjongen, aangezien de gemiddelde leeftijd in de schoonmaak relatief hoog ligt. Om op die problemen in te springen, roept Schoonmakend Nederland deze campagne in het leven.

Studenten in de schoonmaak

Studenten zijn een goede doelgroep om aan te spreken. Veel studenten willen werken naast de studie, maar moeten dan wel de nodige flexibiliteit krijgen om dit naast colleges en tentamens te kunnen doen. De schoonmaak is juist daarom bij uitstek geschikt als bijbaan voor studenten. Ze kunnen werken op tijden die hen uitkomen en er is altijd wel schoonmaakwerk dichtbij huis. Met de campagne moet dit een stuk zichtbaarder worden én wil Schoonmakend Nederland onder de aandacht brengen dat je in de schoonmaakbranche ook goed verdient.

Schoonmaak Je Rijk

De campagne ‘Schoonmaak Je Rijk’ wordt online tweemaal uitgerold: komende september en in februari 2023. Deze maanden zijn momenten waarin veel studenten op zoek gaan naar werk. Schoonmakend Nederland hoopt dat deze campagne het begin is van meer van dit soort campagnes en roept schoonmaakbedrijven daarom op om samen op te trekken. Daarvoor geeft de vereniging een aantal tips:

  1. Breng bij je vakantiekrachten die je de afgelopen weken/maanden aan het werk hebt (gehad) onder de aandacht dat de schoonmaak ook als bijbaan heel geschikt voor ze is.
  2. Houd je vacaturepagina actueel. Het doel van de campagne is awareness, dus als die er is moeten ze wel actuele vacatures kunnen vinden.
  3. De campagne maakt gebruik van de hastags #schoonmaakjerijk en #bijbaanschoonmaak. Vermeld deze hastags bij je sociale mediaposts en vacatures. Zo krijgt Schoonmakend Nederland beter inzicht in de impact van de campagne én kunnen ze de posts versterken.
  4. Benoem het all-in uurloon. Zet bij al je online vacatures duidelijk het uurloon, zodat studenten op zoek naar een bijbaan kunnen zien dat de schoonmaak goed betaalt.
  5. Meld je vacatures ook aan in de vacaturebank van Schoonmakend Nederland. Zo wordt je vacature meegenomen in de vacaturebank van de gehele schoonmaakbranche.
  6. Als je al studenten in dienst hebt, kun je de campagne helpen door ze door te sturen voor een interview met Schoonmakend Nederland. Zo worden zij ambassadeurs.
  7. Download de campagnekit om te helpen de campagne verder onder de aandacht te brengen.