Blog Ronald Bruins: Zie die loonstijgingen nog maar eens door te belasten

Blog Ronald Bruins: Zie die loonstijgingen nog maar eens door te belasten

Natuurlijk, er moest wat gebeuren. Schoonmaakbedrijven weten het als geen ander dan hun medewerkers krap komen te zitten. Omdat ineens de energierekening sky high is geworden en zelfs de betaling van de dagelijks boodschappen een crime wordt. Sterker nog: ze steken regelmatig de helpende hand toe door schuldhulpverlening, een lening of steun in natura. Wat dat betreft is de branche een stuk socialer geworden.

Zeker ten opzichte van pakweg tien jaar geleden toen we rondom cao-onderhandelingen steevast stakingen hadden. Het is nu dan ook niet vreemd dat de vakbonden FNV en CNV en werknemersorganisatie Schoonmakend Nederland er over een verhoging uit zijn gekomen. Er moest wat gebeuren.

Attractief houden

Allereerst om de branche attractief te houden. Met de verhogingen van het minimumloon werd het gat ten opzichte van andere branches die dat loon hanteren minder. Loonsverhoging was in die zin logisch. Daarnaast: het regende bij de vakbonden telefoontjes van leden die de eindjes niet meer aan elkaar konden knopen. En waarom zou je dan niet te hulp schieten, zeker vanuit sociaal oogpunt bekeken. Immers, je medewerkers zijn je belangrijkste bedrijfskapitaal.

Inflatie

De berichtgeving vertelt dat per 1 november 2023 het loon omhoog gaat met 3,5 procent. Op 1 januari 2024 krijgen schoonmakers er 3 procent bij en op 30 juni 2024 nog eens 5,5 procent. Ter vergelijking: de inflatie piekte volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek in de maand september 2022 met 14,5 procent en scoorde een maand later 14,3 procent, maar daalde daarna. Maart 2023 kwam uit op 4,4 procent, april op 5,2 procent. Kortom, het gaat (nog steeds) snel met het minder waard worden van geld. Tot nu toe sneller dan de lonen stijgen.

Druk niet van de ketel

Daarmee is de druk op de cao-onderhandelingen niet helemaal van de ketel. Op 30 juni 2024 moet er een nieuwe cao-schoonmaak liggen. Legt de 5,5 procent verhoging dan een claim op de daarin vast te leggen verdere verhogingen? Die dan dus verder in de tijd moeten liggen en dan bijvoorbeeld pas op 1 januari 2025 kan ingaan? We weten het niet. Betrokken bonden en Schoonmakend Nederland zullen zeggen daar nog niet op vooruit te willen lopen. Daarmee richt ik mijn blik op het hier en nu. Want hoe krijgt u al die verhogingen doorberekend aan uw klant? Ik weet dat sommige schoonmaakbedrijven printjes maken van onze berichtgeving en die meesturen naar klanten. ‘Dit is er aan de hand en daarom moeten wij ook verhogen.’ Maar opdrachtgevers pikken verhogingen niet meer zo snel. Zeker niet tussentijds. Vooral omdat ze zelf ook te maken hebben met inflatie. Wat is dan wijsheid?

De druk op de cao-onderhandelingen niet helemaal van de ketel.

Gebruik inflatiecijfers

Waar voorheen de CBS-inflatiecijfers door opdrachtgevers werden gebruikt om de verhoging laag te houden, kunt u ze nu wellicht in uw voordeel gebruiken. ‘Zie nu wel: de inflatie stijgt, de lonen stijgen. Dus we moeten wel mee.’ En als het gat te groot wordt, kunt u in deze tijden van personeelskrapte nog altijd afscheid nemen van die klant die weigert mee te gaan in de gestegen kosten. Waarom ook niet?

Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management (ronaldbruins@vmnmedia.nl)