Blog Maureen Hermens: Altijd een plan B in het achterhoofd

Blog Maureen Hermens: Altijd een plan B in het achterhoofd

Aan de slag gaan op een nieuwe locatie, dat is toch elke keer weer spannend. Dat zegt Maureen Hermens, Ambulant Objectleider bij EW. Ze stuurt schoonmaakteams aan op 17 locaties en is door de Golden Service Awards uitgeroepen tot Leidinggevende van het Jaar 2022. Ook al heeft ze iedere keer last van gezonde spanning, toch heeft ze er altijd vertrouwen in dat het goed komt. "Ik ben iemand die graag alles goed voor elkaar wil hebben en altijd een plan B in mijn achterhoofd heb."

“Afgelopen maand zijn we gestart op een nieuwe locatie. En ook al hebben we vaker met dit bijltje gehakt, het is en blijft spannend. Alles is nieuw; de locatie, de mensen, de route, de opdrachtgever. Twee maanden van te voren ben ik er al mee bezig; bestellen van alle benodigde middelen en materialen, het samenstellen van het team, draaiboeken voorbereiden, overdracht met de opdrachtgever, et cetera. Je leeft er echt naar toe”, schrijft Maureen Hermens in haar eerste blog die zij schreef voor op de website van EW.

Minder van geslapen

Deze keer werd het op het laatst extra spannend. “Het team dat op deze nieuwe locatie schoonmaakt, bestaat uit een aantal EW’ers en een aantal mensen van het vorige schoonmaakbedrijf die bij ons in dienst zijn gekomen. Twee dagen voordat we van start zouden gaan, trokken een paar mensen van dat bedrijf zich terug. Het team was dus niet meer volledig. Ik zal eerlijk zeggen, daar heb ik een paar nachten best even wat minder van geslapen.”

Altijd een plan B

“Ik ben iemand die graag alles goed voor elkaar wil hebben en altijd een plan B in mijn achterhoofd heb.” Ze schakelde snel over naar plan B. “Na veel belletjes, overleg, gepuzzel en geschuif met roosters, hadden we tóch een volwaardig team op de been. Het gaf dus wat extra spanning, maar als het dan lukt geeft dat ook echt een goed gevoel.”

Geen paniekvoetbal als het even anders loopt dan je gewend bent

Op zo’n eerste dag help ik altijd een paar uur mee in de schoonmaak. Samen verkennen we het pand en lopen we alle ruimten na. Waar zijn de toiletten? Welke routing is het handigst? Hoe werken de liften? De werkkarren hadden we de dag ervoor al klaargezet dus we konden zo van start. Niet alleen voor ons is het nieuw, ook voor de medewerkers van de opdrachtgever zijn wij nieuw. Daarom hebben we bij iedereen op zijn bureau een ‘Even voorstellen’-kaartje neergelegd met een pepermuntje. En op hun intranet hebben ze een bericht over ons geplaatst met foto en naam. Dat levert meteen leuke reacties op!

Opstartperiode

De eerste dagen was er iedere dag contact met de opdrachtgever. “Uit ervaring weet ik dat er tijdens een opstartperiode altijd wel iets mis gaat. Bijvoorbeeld een prullenbak die over het hoofd wordt gezien. Of een kantoor zit op slot en we weten niet waar de sleutel is. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat onze mensen even de tijd nodig hebben. Geen paniekvoetbal als het even anders loopt dan je gewend bent. Geef het de tijd. Ook onze eigen mensen geef ik extra aandacht. Ik vraag hoe het met ze gaat, of ze ergens tegenaan lopen en of ze bijvoorbeeld nog bepaalde spullen nodig hebben.” Ze besluit: “Inmiddels zijn we een paar weken verder, en hebben we onze routine goed gevonden. Een pak van mijn hart. Niet dat ik nu achterover kan leunen, zeker niet. Er zijn altijd weer nieuwe uitdagingen.”