Blog André de Reus: Verbeteren vanuit verschillend perspectief

Blog André de Reus: Verbeteren vanuit verschillend perspectief

Met heel veel genoegen ben ik jarenlang actief geweest als een soort 'architect' binnen de schoonmaakbranche. Ik probeerde (binnen Atir-verband samen met meesterlijke collega's) optimale verbinding te verzorgen tussen afnemer en leverancier van schoonmaakdiensten.

Oud-vakbondsman Ron Meyer vertelde in een podcast waar Service Management over schreef dat veel opdrachtgevers slechts als verweer hadden: “We kunnen de schoonmaakbedrijven (lees schoonmakers) niet beter betalen!”

Realistische beloning

Meyer zei gelukkig ‘hadden’ in zijn betoog. Want mede door druk van onder meer de Code Verantwoordelijk Marktgedrag zijn er veel lampjes gaan branden. Want die afnemer van schoonmaakdiensten die beseft dat zijn ingekochte (of eigen-) schoonmaakdienst een wezenlijke toegevoegde waarde levert aan zijn organisatierendement zal streven naar een realistische beloning voor de schoonmaakuitvoerenden. Hij beseft en ervaart immers het belang.

Hand in hand

Het is de goed opgeleide (SVS) man/vrouw op de werkvloer (ik noem ze het liefst comfortverzorgers) die, mits sociaal en vaktechnisch voldoende en goed begeleid, zorgt voor een situatie waarbij werkelijke schoonmaakkosten meerdere malen, dankzij een beter organisatierendement, worden terugverdiend. Goede adviseurs kunnen dit onomstotelijk aantonen. Zo kunnen vakbondsbestuurders en schoonmaakadviseurs hand in hand, ieder vanuit hun specifieke achtergrond, een bijdrage leveren aan een betere situatie voor de schoonmaker in de schoonmaakbranche.

André de Reus, aviseur schoonmaakkennis, jurylid van de Golden Service Awards en oprichter van schoonmaakadviesbureau Atir.