6 trends voor de inkoop van facilitaire dienstverlening

6 trends voor de inkoop van facilitaire dienstverlening

Als organisatie is het belangrijk om goed in te spelen op de veranderende wensen van gasten en medewerkers. Dat geldt ook op het gebied van facilitaire diensten zoals schoonmaak. Daarom deelt (link: https://icsgroep.nl/nieuws/trends-facilitaire-dienstverlening/ text: ICS Groep target: _blank) zes trends en ontwikkelingen voor de inkoop van facility services.

1. Van lineair naar circulair

"We zullen er met z’n allen nog hard aan moeten trekken, maar in 2050 moet de CO2-uitstoot met 95 procent zijn afgenomen om de opwarming van de aarde te beperken. Dat betekent dat ook het proces van inkoop duurzaam moet gaan verlopen. Van beleid tot inkoop en van contractmanagement tot opdrachtgeverschap; de focus komt te liggen op circulariteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid", aldus de experts.

2. Meer aandacht voor social impact

"Ofwel: meer inkopen met aandacht voor social return en duurzaamheid. We zien al dat de overheid hierin een voortrekkersrol neemt. De verwachting is dat die trend zich zal blijven voortzetten."

3. True pricing

"Het kijken naar de échte prijs van facilitaire dienstverlening is een ontwikkeling die al langer gaande is. Men kijkt niet alleen naar de prijs van het product of de dienst, maar heeft men ook aandacht voor gerelateerde kosten als grondstoffengebruik en interne implementatiekosten", stelt ICS Groep.

4. SMART-doelstellingen

"In de wereld van facilitaire dienstverlening worden al heel lang dezelfde gunningscriteria gebruikt om de juiste partner te selecteren. Maar steeds vaker komt de vraag om die criteria inzichtelijk en meetbaar te maken. SMART-doelstellingen worden meer en meer de basis: Specifiek, Meetbaar Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden."

5. Meer samen optrekken in de keten

"Van inkopers wordt steeds vaker verwacht dat zij inzicht hebben in het gehele proces, ook van het proces vóór aankoop. Onderwerpen als ethiek en duurzaamheid zijn op dit moment ontzettend belangrijk. Om die reden is samenwerking binnen de keten cruciaal."

6. De pandemie verandert de focus van de inkoop van facilitaire dienstverlening

"In het begin van de coronapandemie veranderde het kantoorleven plotsklaps. Thuiswerken werd de norm, alleen bij hoge uitzondering mochten medewerkers naar kantoor. De vraag is: wat is de impact hiervan op de lange termijn? Is de functie van het kantoor definitief veranderd van werk- naar ontmoetingsplek? En hoe richt je hier de facilitaire dienstverlening op in? Dat de pandemie op ons werkend leven een blijvende impact heeft is vrijwel zeker. Hiermee zal ook de focus van de inkoop van facilitaire dienstverlening veranderen", besluiten de professionals.

Bron: ICS Groep

LEES OOK DIT DIGIMAGAZINE OVER TRENDS IN DE SCHOONMAAKBRANCHE:

Open deze Digimagazine in een nieuw venster