Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

Ronald Bruins: Maak de schoonmaakmarkt niet kapot

Het wringt. Toch weer. Dat is het gevoel wat ik overhield aan een gesprek onlangs met vertegenwoordigers van de code verantwoordelijk marktgedrag. Daar waar mijn beeld, onterecht of niet, toch was dat we met de code schoonmaak een heel eind de goede richting op gingen. Dat laatste is ook zo, werd mij verzekerd, maar tegelijkertijd is er nog een hele wereld te winnen. Volg Service Management op LinkedIn:

Misschien was ik iets te rooskleurig in mijn aannames. Ik dacht dat we het in facilitair management nu wel gehad hadden met het uitvragen op laagste prijs. Dat dat niet meer in onwetendheid zou kunnen gebeuren. Ik had een iets te roze bril op. Want wellicht dat die onwetendheid er wel af is, maar sommige opdrachtgevers, zoals Joint Research Centre in Petten van notabene de Europese Commissie, blijven volharden.

EMVI als dekmantel

Dat volharden neemt bij verschillende opdrachtgevers diverse vormen aan. “Wij hebben niets te maken met de code verantwoordelijk marktgedrag, want wij hebben deze niet ondertekend.” Feitelijk is dat zo. De code is een moreel appel. Niet meer en niet minder. Maar vanuit fatsoenlijk werkgeverschap zou je je toch verantwoordelijk moeten voelen voor je collega’s bij uitbestede diensten. Daarbij komt dat menig opdrachtgever de mond vol heeft van mvo, maar bij het eerste de beste appel daarop niet thuis geef. Nog kwalijker zijn aanbestedingen die de Economisch Meest Voordeling Inschrijving als criterium vermelden, maar eigenlijk een verkapte prijsslag zijn. Want wie de ondergrens aan kwaliteit niet definieert, laat alle ruimte om te concurreren op prijs. Wat is aanbesteden op EMVI dan nog waard? EMVI wordt zo gebruikt als dekmantel.

Alsof het pennen zijn

Dat kan overigens ook een kwestie zijn van onbenulligheid. Kortom, niet weten wat haalbaar is voor schoonmaakmedewerkers. Of, zoals een inkoper het zei: “Hoe moet ik iets van de kwaliteitseisen in de schoonmaak weten?” En dus zette hij een aanbesteding voor schoonmaakdiensten in de markt, alsof het de inkoop van pennen betrof. Evenzo kwalijk, want zou de inkoper zich, al dan niet geholpen door een schoonmaakadviesbureau, zich niet moeten vergewissen van kwaliteitsstandaarden? Al was het maar om duidelijk te krijgen wat zijn organisatie verwacht van schoonmaak voor de komende vier, vijf of – liever nog – zeven jaar. Als allerlaatste schoonmaakbedrijven die inschrijven op tenders die het daglicht niet kunnen verdragen. Maak de markt niet kapot. Uiteindelijk zijn hardwerkende schoonmakers de dupe. Doe het niet. Schrijf niet in, maar meld die verfoeide aanbesteding rechtstreeks via marktgedragschoonmaak@ras.nl. Alleen dat maakt de schoonmaaksector mooier.

Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management (ronaldbruins@vakmedianet.nl)

Lees ook:
Congres maakt duidelijk: Het is tijd voor code schoonmaak 2.0
Schoonmaakaanbestedingen: De goede weg is ingeslagen, maar we zijn er nog niet
‘Europese commissie trekt zich niets aan van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag’

Launching Partners