De rechtbank in Amsterdam oordeelde vandaag dat online platform Helpling een bemiddelaar tussen huishoudens en huishoudelijke hulpen is en geen schoonmaakbedrijf en geen werkgever. Wel handelt Helpling in strijd met de wet door commissie in rekening te brengen bij schoonmaakhulp die gebruik maakt van zijn platform. De rechtszaak werd in het najaar aangespannen door vakbond FNV.
Verdienmodel grotendeels gebaseerd op commissies
Het verdienmodel van Helpling is grotendeels gebaseerd op het in rekening brengen van commissies: vanaf 23 tot maximaal 32 procent. Daarmee moet het vanaf 1 augustus ophouden, zo liet de rechter het platform weten. Daarnaast gaf de rechter aan dat huishoudelijke hulpen op het Helpling-platform werken op basis van de Regeling Dienstverlening aan Huis, die in Nederland gebruikelijk is bij huishoudelijke werkzaamheden en oppaswerk.
Aanpassing van de commissiestructuur
Helpling voorziet geen grote problemen vanwege het vonnis, zo laat het bedrijf weten. “Dat de rechtbank Helpling aanmerkt als bemiddelaar heeft geen gevolgen voor de ervaring van de gebruikers van het platform. Wel zullen enkele operationele aanpassingen worden doorgevoerd om aan het vonnis te voldoen, waaronder een aanpassing van de commissiestructuur.”
Grootste online marktplaats van huishoudelijke diensten
Helpling is actief in 10 landen en daarmee de grootste online marktplaats van huishoudelijke diensten in Europa. Helpling is in 2014 gestart en heeft inmiddels wereldwijd meer dan dan 1 miljoen huizen schoongemaakt via het online platform.