'De succesfactor voor hygiënevraagstuk: expertise en samenwerken in de keten'

'De succesfactor voor hygiënevraagstuk: expertise en samenwerken in de keten'

Het hygiënevraagstuk is bijzonder actueel bij (horeca)bedrijven, zo merken algemeen directeur Bas Haagen en sales-directeur Geert de Vries van Facility Trade Group. Volgens hen is een brede scoop, een integrale aanpak en samenwerken in de keten dé manier om dit aspect van de facilitaire bedrijfsvoering te tackelen "De medewerkers moeten zich fijn voelen."

Covid heeft de wereld veranderd. Zo neemt bijvoorbeeld de vraag naar hygiëne toe. “Het was vóór Covid voornamelijk schoonmaken en schoonhouden, maar nu gaat het breder dan dat alleen. Zo moeten bijvoorbeeld desinfecterende gels op tal van plekken op de locatie beschikbaar zijn, zal het bureau op kantoor vaker moeten worden gedesinfecteerd. Bovendien moet ook het ventilatiesysteem op orde zijn”, vertelt De Vries.

A-merk en white label

Facility Trade Group ondersteunt als (merk)onafhankelijke facilitaire groothandel en gespecialiseerd in reinigingssystemen, hygiënische voorzieningen en non-food horecaproducten klanten bij de verandering. “Wij leveren, maar denken ook mee en adviseren. Wij bieden expertise, want we hebben namelijk specialisten in huis op allerlei vlakken”, zegt Haagen.

Over Facility Trade Group

Facility Trade Group heeft meer dan 4.500 opdrachtgevers, ruim 65 medewerkers en 90 jaar expertise. Het is hiermee een middelgrote speler in de markt. De groothandel bedient klanten in uiteenlopende branches waaronder schoonmaakbedrijven, horeca, kantoren, onderwijs, industrie en zorg. Op basis van one-stop-shop bieden zij een complete oplossing voor reiniging, hygiëne en non-food horecaproducten. Facility Trade Group werkt vanuit drie vestigingen in Almelo, Apeldoorn en Amsterdam.

Breed Assortiment

Daarbij is het assortiment van de groothandel breed. “Voor de sanitaire ruimten zien we bijvoorbeeld een groeiende vraag naar non-touchsystemen. Wij hebben die in alle soorten en maten. Dat is belangrijk, een hotelketen of een theater vraagt immers wat anders dan een kantoorlocatie. Het theater wil een luxere uitstraling en vaak een A-merk, waar op veel kantoren een whitelabel meestal volstaat. Datzelfde geldt voor de vaatwassers, handdroogsystemen en de reinigingsmiddelen”, aldus Haagen.

Het assortiment is volgens hem continu in ontwikkeling, inspelend op de behoefte van de klant op het gebied van duurzaamheid, uitstraling en of kosten. “We hebben bijvoorbeeld nieuw in ons assortiment een klein formaat schrobzuigmachine opgenomen. Handig voor kleinere kantoorlocaties en horecabedrijven, die juist nu kleinere vloeroppervlakten makkelijk en goed willen reinigen.” De klant kan daarbij kiezen tussen koop en lease van de schrobzuigmachine. “En we hebben een model van pay per user. Zo richten wij voor een scholengemeenschap de sanitaire ruimtes in en betaalt de school per leerling per jaar. In de hotellerie doen we hetzelfde door een all-in prijs per bezette kamer. We maken hiermee de kosten voor de school en voor horecabedrijven maximaal variabel en dat werd zeker de afgelopen coronaperiode erg gewaardeerd”, weet Haagen.

'Voor de sanitaire ruimten zien we een groeiende vraag naar non-touchsystemen'

Bas Haagen

Beste koop- en bestelgemak

Het is precies hoe Facility Trade Group werkt, op basis van klantpartnership en expertise garanderen zij volgens Haagen de beste oplossing.  “Juist bij het vraagstuk hygiëne en alle veranderingen daaromtrent is een goed partnership essentieel. Wat heet, het is de succesfactor."

Klantspecifiek schoonmaakplan

Onlangs nog is met een klant en het schoonmaakbedrijf een klantspecifiek schoonmaakplan ontwikkeld. "Bij die klant werken steeds meer mensen thuis, waardoor delen van het kantoor leegstaan. Ze zochten een oplossing hoe deze nieuwe situatie kon worden vertaald naar een nieuw schoonmaakplan. We hebben toen een concept ontwikkeld met als onderdeel de introductie van hygiënestations verspreid door het gebouw. Op deze stations kunnen medewerkers reinigingsmiddelen pakken om zelf hun werkplek te desinfecteren. Dat werkt heel goed, de medewerkers voelen zich hierdoor fijner. En dat is belangrijk tegenwoordig”, verklaart De Vries.

'Wij kunnen wel iets verzinnen, maar is dit wel werkbaar in de praktijk? Daarom is ketensamenwerking zo belangrijk'

Geert de Vries

Schakel in de keten

Facility Trade Group is volgens hem een schakel in de keten. “Kijk, wij leveren de producten, het schoonmaakbedrijf of eventueel eigen schoonmaakkrachten moeten het werk uiteindelijk uitvoeren. Dus wij kunnen wel iets verzinnen, maar is dit wel werkbaar in de praktijk? Daarom is ketensamenwerking zo belangrijk.”

Dat geldt voor hygiëne, maar ook als het gaat om duurzaamheid. De Vries: “Zo hebben wij samen met een klant, een leverancier en een afvalverwerker een duurzame hygiëneoplossing gelanceerd waarbij de papierenhanddoekjes volledig worden gerecycled. We hebben onder meer een aparte afvalbak en aparte retourstroom opgezet, dat kan alleen dankzij een goede samenwerking.”

Integrale benadering

De sales-directeur van Facility Trade Group wil er maar mee zeggen dat hygiëne op tal van vlakken een brede scoop vraagt. “Ofwel, een integrale benadering.” Daar is volgens Haagen nog veel winst te behalen. “Veel (horeca)bedrijven met verschillende vestigingen hebben nog geen centraal inkoopbeleid en of uniforme assortimentskeuzes. De ene vestiging bestelt A-merk reinigingsmiddelen bij groothandel X, de andere private label middelen bij de buurtwinkel om de hoek. Door dit centraal te regelen krijg je vat op de kosten en zorg je ervoor dat iedereen met de juiste middelen werkt die zorgen voor een echt schoonresultaat.”

Via bestelplatform bestellen

Die integrale benadering is via Facility Trade Group overigens zo geregeld. “De klant en de verschillende vestigingen van de klant kunnen via ons bestelplatform bestellen en precies zien wanneer er is besteld, wat er is besteld, door wie er is besteld en wat de kosten waren. Daarnaast kan men met één druk op de knop precies hetzelfde nog een keer bestellen. Hoe makkelijk wil je het hebben?”

Dit artikel is gesponsord door Facility Trade Group.