'De P van People wordt steeds belangrijker'

'De P van People wordt steeds belangrijker'

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit voor Facility Trade Group in ketensamenwerking. In maatwerk. En in het aandragen van innovatieve, data-gedreven oplossingen die het schoonmaakwerk effectiever en duurzamer maken. Dit blijkt uit een gesprek met salesmanager Rutger Kerkdijk en marketingmanager Arjan Bolink van Facility Trade Group.

"Ken je ozonwater? Nee? Ozonwater is water dat vierentwintig uur lang een saniterende werking heeft en daarmee gemakkelijk alle traditionele, dagelijkse schoonmaakproducten vervangt”, zegt Rutger Kerkdijk. Facility Trade Group biedt onder de naam Lotus Proeen systeem aan dat koud leidingwater simpel omzet tot ozonwater. “Grote, gerenommeerde bedrijven maken er gebruik van”, vertelt de salesmanager. “Zij zien dat dit een duurzaam concept is, ze besparen immers op liters schoonmaakchemicaliën en vervuild water dat wegspoelt door het riool, op plastic waarin de chemie wordt verpakt en op het transport van de middelen.”

Minder belastend

Volgens Arjan Bolink komt daar nog bij dat het ozonwater veilig is voor schoonmaakmedewerkers. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen draait om People, Planet en Profit. Wij zien daarbij dat de mens, en de zorg voor duurzame arbeid, steeds belangrijker wordt. Goed ondernemerschap is ook dat mensen veilig kunnen werken, met ozonwater is dat feitelijk zo. Er is geen kans op huidirritaties, allergieën of andere reacties bij het gebruik ervan. En het maakt ook nog eens supergoed schoon, het elimineert schimmels, bacteriën en geurtjes en houdt werk- en leefruimte schoon en veilig.”

Ozonwater maakt het schoonmaakwerk op die school lichter en dus minder belastend.

Bolink ondersteunt het met een voorbeeld. “Op een school worden veel stoelen verplaatst, waardoor er allerlei vingers op de rugleuningen zaten. Dat was een karwei voor de schoonmakers om die er met de reguliere reinigingsmiddelen elke keer weer af te poetsen. Door het gebruik van ozonwater was het probleem snel opgelost, de vingers zijn er zo af te wrijven. Kortom, ozonwater maakt het schoonmaakwerk op die school lichter en dus minder belastend.”

Ketensamenwerking

“Wij zien het als onze taak om onze klanten te ondersteunen in het maatschappelijk verantwoord ondernemen en in het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen”, aldus Bolink. Hij weet dat het hierbij ook vooral draait om ketensamenwerking. “De gebouweigenaar, de gebouwbeheerder, het schoonmaakbedrijf, de leveranciers en wij slaan in het ideale geval de handen ineen. Wat zijn de doelstellingen, waar lopen we tegenaan en welke oplossingen passen daarbij?”

En die oplossingen verschillen per klant, weet Kerkdijk. “Kijk, zo’n ozonwatersysteem past niet in ieder gebouw, daarom zijn er alternatieven nodig zoals duurzame reinigingsmiddelen met een lage carbon footprint. De opties hiervoor zijn bij ons als onafhankelijke groothandel breed, van A-merk tot white label. Wij bespreken dit tot in detail met de klant; welke besparingen op het gebied water en chemie wil men realiseren, hoe duurzaam en hoe veilig zijn de middelen, etcetera.”

Facilitaire groothandel

Het is de rol die Facility Trade Group vervult in de keten; luisteren naar de klant en de beste keuze voorschotelen. Ook als het gaat om het advies over gebruik of bezit. “Wij zien de ontwikkeling naar gebruik. Dispensers bijvoorbeeld worden door ons in bruikleen gegeven. Met andere woorden; wij blijven eigenaar en bepalen na afloop wat ermee gebeurt en of wij de dispenser een tweede leven gunnen”, legt Kerkdijk uit. Het is een principe dat ook wordt omarmd als het om schoonmaakmachines gaat. “Die machines staan vaak twee tot drie jaar op een locatie en komen dan weer terug bij ons. Wij kijken ze dan helemaal na, repareren ze waar nodig en zetten ze dan opnieuw in bij andere opdrachtgevers. Die opdrachtgevers kiezen dan voor de optie; refurbished”, aldus Kerkdijk.

Een nieuwe machine op locatie heeft na een week ook al wat krasjes en deukjes.

De oplossing wordt door verschillende grote partijen enthousiast ontvangen, zegt hij. “Wij krijgen daar hele goede reacties op. Gek is dat niet, die machines zijn als nieuw. En ja, hier en daar zit er een krasje op en een deukje in. Maar wat denk je; een nieuwe machine op locatie heeft na een week ook al wat krasjes en deukjes. Dat is helemaal geen probleem. Als de machines maar technisch perfect in orde zijn en dat zijn ze.” Maar machineleveranciers staan ook niet stil. Machines worden effectiever, ergonomisch en slimmer.

Dat maakt dat ze ook niet eindeloos kunnen worden gerecycled, realiseert Bolink zich ook. “Als een machine aan het einde van de levensduur is, dan schroeven wij deze helemaal uit elkaar en sorteren we het afval netjes. Plastic bij plastic en metaal bij metaal. En dat voeren we dan pas af.”

Cobots ofwel collaboratieve robots

Bij Facility Trade Group zien ze de behoefte aan slimmere machines overigens groeien. “Datagestuurd schoonmaken heeft vaste voet aan de grond en zal de komende jaren nog flink worden doorontwikkeld”, verzekert Kerkdijk. Hij ziet de intrede van dispensers met sensoren, maar ook robots. Of beter; cobots. Cobots zijn in de woorden van Kerkdijk collaboratieve robots die repetitieve en inspannende taken uitvoeren die anders door schoonmakers of facilitaire medewerkers zouden worden uitgevoerd. “Ze werken samen met individuen en binnen een team, waardoor schoonmaakmedewerkers zich kunnen concentreren op taken met een hogere waarde in service en echt het verschil kunnen maken voor eindgebruikers”, zegt Kerkdijk. “Het is geen kwestie meer van volgen van de trend, het is aanhaken. Niet alleen om innovatief te zijn, maar om te investeren in consequente kwaliteit, efficiëntie en het oplossen van personeelsproblemen zoals saai, geestdodend repeterend werk en het tekort aan vakkrachten.”

Verlost van zware taak

Kerkdijk draait ondertussen zijn computerscherm om. “Kijk hier, bij een klant zetten we een robotstofzuiger in. Die heeft afgelopen dinsdag in een uur tijd ruim 450 vierkante meter schoon gezogen”, wijst hij op een plattegrond met alle data en de route die de stofzuiger heeft afgelegd. “En straks maken we nog een koppeling met de lift, dan kan de stofzuiger zelf communiceren met de lift en ook de tweede verdieping schoonzuigen. Want ook daar is bij deze klant de gang voorzien van hoogpolig tapijt. Het is daardoor best zwaar om te stofzuigen. Die robot lost dit probleem op, en verlost schoonmaakmedewerkers van een zware taak. Zo speelt dit ook in op de P van People die steeds belangrijker wordt.”

Dit artikel is gesponsord door Facility Trade Group.