Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

MKB Schoon: doelgroep als bedrijfsnaam

Omdat ze graag regionale ondernemers wilden voorzien van goede schoonmaak, besloten drie heren negen jaar geleden om een schoonmaakbedrijf te starten voor het marktsegment midden- en kleinbedrijf. Met succes. Niet in het minst doordat elk van hen al vanaf zijn zestiende jaar in deze branche werkt. 

Een idee komt nooit uit een groep, want het is altijd een individuele deelnemer die daarbinnen op de gedachte komt. Dat blijkt ook als we Christian Hermsen vragen wie van de drie als eerste voorstelde om de bedrijfsnaam te koppelen aan de doelgroep, waardoor de onderneming MKB Schoon! BV werd opgericht. Wie het was weet hij niet meer, wel dat de naam unaniem werd aanvaard.

Schoonmaak zit in het bloed

Twee van de drie ondernemers, Christian (49) en Joost (47), zijn zoons van de toenmalige eigenaar van Hermsen Schoonmaakservice, opgericht in 1986 te Houten. Dat bedrijf hield in 2002 op te bestaan, waarop de oudste zoon in dienst trad bij de – nu ook niet meer bestaande – schoonmaakbedrijven Ditshuizen in Zevenaar en Robbers te Nieuwegein. De andere zoon, Joost, ging aan de slag bij toeleverancier Diversey. Bij Robbers ontmoette Christian Hermsen de man die nu de derde firmant bij MKB Schoon is, Martheyn Muntendam (43).

Van schoonmaken tot factureren en inkopen: de starters deden alles zelf

Oudste zoon Christian Hermsen nam het initiatief om in navolging van destijds senior weer een eigen schoonmaakbedrijf te beginnen. Waarom? ‘Na het werken in loondienst voor grote bedrijven, wilde ik in mijn eigen omgeving een overzichtelijk schoonmaakbedrijf, met korte lijnen, zonder omzetdruk, budgetten en vooral veel zélf doen. Mijn jongere broer en Martheyn gingen daar in mee en in 2010 begonnen we. Met eigen middelen, zonder financiering van banken en gedoe en met een kantoor aan huis. We bakenden de regio’s af binnen een straal van 15 kilometer vanaf onze woningen in Houten, Leidsche Rijn en Schoonhoven. We verzamelden adressen van MKB-ondernemers, ook door rond te rijden, en begonnen te bellen. Niet echt leuk. Je krijgt 100 keer nee en één keer ja. Maar het werkte. Het was crisis met frequentieverlagingen in de schoonmaak en het oriënteren en verkennen van de markt door inkopers van diensten is van alle tijden. Bovendien zochten we contacten met netwerkgroepen van ondernemers. Zo hebben we twee jaar voorzichtig gebouwd en gelukkig hadden we werkende partners. We deden als starters ook alles zelf: schoonmaken, verloning, factureren, inkopen enz. Na twee jaar konden we er van leven en via familiebanden in Houten een kleine bedrijfsruimte huren.’

Lees verder onder de afbeelding

Klassiek schoonmaakwerk met alleen eigen medewerkers

In 2016 kon MKB Schoon! een nieuw bedrijfspand betrekken op het adres Korte Schaft in Houten, de uitvalsbasis voor de drie firmanten, een administratieve kracht en de vijf rayonleiders die nu ruim 200 uitvoerende medewerkers aansturen bij circa 185 relaties. De onderneming verricht vooral klassiek schoonmaakwerk, alleen met eigen medewerkers waarvan 80 procent een SVS-diploma heeft.  Glasbewassing en vloeronderhoud wordt uitbesteed aan drie onderaannemers waarmee de familie Hermsen al sinds 1988 contacten onderhoudt.

De taakverdeling binnen de directie: Christian Hermsen beheert de administratie en doet de verloning, broer Joost heeft als eerste taak acquisitie en het beheer over het digitale kloksysteem: de urenregistratie/aanwezigheidsmelding van de uitvoerenden. Martheyn Muntendam is verantwoordelijk voor de inkoop en de ICT-systemen. Ongewoon is dat ze daarnaast alle drie de operationele verantwoordelijkheid in hun eigen gebied hebben en zelf het contact met individuele klanten onderhouden en hen zes keer per jaar bezoeken om lopende zaken door te nemen.

Bewuste keuze voor MKB-segment

Zijn eerdere functies bij landelijk opererende schoonmaakbedrijven heeft Christian Hermsen ook doen kiezen voor het segment MKB. ‘In de Top Twintig is er altijd sprake van omvangrijke contractwisselingen, spanning binnen de uitvoering, externe controlebureaus en gedoe rond EU-inschrijvingen. Daar willen we vandaan blijven. In onze doelgroep zijn mogelijke contractwisselingen beter beheersbaar. Het maakt nogal wat uit of je binnen de regio twee medewerkers moet herplaatsen of veertig. Bovendien hoe groter de klant, des te meer lagen met beslissers waarmee wij als opdrachtnemer, zeker met de bovenste laag, nooit contact hebben.’

‘In de Top Twintig is altijd sprake van omvangrijke contractwisselingen, spanning binnen de uitvoering, externe controlebureaus en gedoe rond EU-inschrijvingen. Daar willen we vandaan blijven.

De keus voor het MKB-segment betekent wel dat hun bedrijf nooit opdrachten voor ziekenhuizen, belastingkantoren, grote stations of een luchthaven zal krijgen. ‘Dat is juist. Die hebben we niet en missen ze ook niet. We hebben zelf voor beperking gekozen door de 25 kilometer cirkel rond onze woonplaatsen. Daarbinnen hebben we 600 potentiële klanten in ons systeem opgeslagen. Wat MKB Schoon! heel graag wil, is regionale ondernemers voorzien van goede schoonmaak.’

Omzetgroei van 9 procent in 2018

Wat is in jullie ogen een MKB-contract? ‘Voor ons als schoonmaakbedrijf een omvang van 10.000 tot 50.000 euro per jaar, per object en per klant. Bij 100.000 euro zeggen we ook graag ja, maar bij een half miljoen niet. We hebben wel enkele uitschieters van boven een ton, maar dan gaat het om ketens als banken of in het onderwijs.’

De omzet van MKB Schoon! bedroeg vorig jaar circa 4,5 miljoen euro, een stijging van 9 procent ten opzichte van 2017. De schoonmaak in kantoren droeg daar 75 procent aan bij, de rest vertegenwoordigt klanten in het onderwijs en de sectoren sport en fitness. ‘De kantorenmarkt is sterk aan verandering onderhevig, vooral door het nieuwe werken en flexplekken. Bij een opdrachtgever daalde recent het vloeroppervlak van 2400 meter naar 800. Voor dezelfde omzet heb je nu dus meer kantoren nodig.’

Gazelle Awards voor sterke groei

Om het succes van de MKB-aanpak bevestigt te zien, hoeft medeoprichter Christian Hermsen maar naar de vensterbank van zijn werkkamer te kijken waar een rijtje awards staat. De afgelopen vier jaar is de omzet van MKB Schoon! namelijk zo sterk gestegen, dat het bedrijf vier jaar achtereen genomineerd was voor de Gazelle Award, een prijs van het Financieele Dagblad, in samenwerking met banken, voor de snelst groeiende bedrijven van het land. Kandidaten, in drie segmenten van klein naar groot, moeten qua omzet in drie jaar tijd en autonoom met minstens 20 procent gegroeid zijn en bovendien winstgevend zijn geweest, dat alles gecontroleerd door een bank. MKB Schoon eindigde vier keer in de finale.

Geen laste van krappe arbeidsmarkt

Ondanks de oplevende economie zal je de firmanten van de MKB niet horen klagen over krapte op de arbeidsmarkt. Hermsen: ‘We hebben een goede naam omdat er nooit gedoe is over de precieze gewerkte en uitbetaalde uren. Uitvoerend personeel checkt bij de werkkast in en uit via hun badge van CleanJack, die de uren vastlegt en signaleert dat hen niets is overkomen in het gebouw. Een fantastisch systeem voor hen en voor ons, wat veel discussie voorkomt. Het opvangen van verloop of een uitbreiding is ook geen enkel probleem. We werven via het eigen personeel of doormiddel van gewaardeerde oud-medewerkers, waarmee we via de mail contact blijven houden. We houden dus beide groepen op de hoogte van ontwikkelingen en ook van vacatures.’

We hebben een goede naam omdat er nooit gedoe is over de precieze gewerkte en uitbetaalde uren.

De bovengrens voor een MKB-er in de schoonmaak

De drie ondernemers doen er alles aan om de goodwill die ondernemingen in het MKB uitstralen te verstevigen en te promoten. Maar wat is voor henzelf de bovengrens voor een MKB-er in de schoonmaak? Hermsen: ‘Ik vind dat je jezelf met een omzet in de schoonmaak van boven de tien miljoen niet meer als MKB-er kunt profileren. In mijn ogen ben je met een omzet van 10 tot zeg 40 miljoen euro middelgroot en daarboven ben je in deze branche echt groot. Wij drieën werken toe naar een omzet van rond de vijf miljoen euro.’

En dan remmen jullie de activiteiten af om niet in de buurt van die 10 miljoen grens te komen? ‘Nee, afremmen doen we niet. Maar alles rond het bedrijf staat nu als een huis: de organisatie, acquisitie, de administratie, de verloning, de ICT, CleanJack, de schoonmaaksystemen, werving en selectie enzovoort. Dat moet je dus in een andere regio net zo kunnen invullen. Maar dan met een eigen directie die verbonden is met de desbetreffende streek of regio. Het succes is dat we er bij deze opzet in slagen met een platte organisatie te werken. Weet je wat funest is bij grotere bedrijven? De vele mutaties in de lagen rayonleiders, managers en directies.’

De toegankelijkheid van het MKB: laagdrempelig, korte lijnen en makkelijk bereikbaar

In 2020 bestaat MKB Schoon! tien jaar. Hoe ziet de onderneming er dan uit? Christian Hermsen: ‘Dan is ons bedrijf vergelijkbaar met nu. We maken geen gekke sprongen en sturen nog altijd naar een beheersbare groei. Wat zeker blijft is het directe contact tussen ons drieën als eigenaren en de klant. De toegankelijkheid van het MKB. Kijk maar op de site met foto’s waarop we ons met foto en tekst voorstellen en meteen van elk teamlid het mobiele nummer vermelden. Dus ook dan nog altijd laagdrempelig, korte lijnen en vooral gemakkelijk bereikbaar.’


Dit artikel is geschreven door Dick van Zomeren voor de rubriek ‘De Baas’ in Service Management 2. Vraag een gratis proefnummer aan.


Lees ook:
> Effektief Groep: straatvechters met een eigen gezicht
> ISS en de reuzensprong naar integrated services
> Van vier naar één: de rebranding van 1nergiek

Overig

Partners