Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

MKB-ondernemers willen hun nut voor samenleving bewijzen

Ondernemers willen aantonen hoe nuttig ze zijn voor de maatschappij. Behalve met belastingafdracht en banen, dragen bedrijven ook bij met investeringen in lokale initiatieven als een voetbalclub of een muziekschool, stelt belangenorganisatie MKB-Nederland. Ondernemers willen die maatschappelijke waarde jaarlijks door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) laten onderzoeken.Volg Service Management op LinkedIn:

Maatschappelijke waarde van het MKB

De studie moet de politiek overtuigen van de maatschappelijke waarde van het mkb, aldus voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland. Dat kan volgens hem leiden tot andere afwegingen in beleid. “De overheid weet niet wat ondernemers uit zichzelf allemaal doen. Maar als je dat wel weet, dan kun je hen stimuleren en faciliteren, in plaats van regels en verplichtingen opleggen die op papier misschien werken, maar niet in de praktijk.”


LEES OOK: OSB-congres: Schoonmaakondernemers hekelen regeldruk vanuit Den Haag 


Van opleidingen tot schuldenhulpverlening

De branchevereniging concludeert na eigen onderzoek dat zo’n 80 procent van de mkb’ers actief bijdraagt op het maatschappelijke vlak, zoals door het opleiden van personeel, hulp bieden bij schulden en het steunen van lokale organisaties.

Het SCP kan nog niet zeggen of er een structureel onderzoek naar de maatschappelijke waarde van het mkb komt. Het instituut stelt in de tweede helft van dit jaar zijn onderzoeksprogramma vast voor de periode 2021 tot 2026. Daarvoor doet het SCP een inventarisatie van thema’s die bij verschillende partijen leven. Ook mkb-bedrijven worden hierbij niet vergeten, aldus het planbureau.

Overig

Launching Partners