Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

“Hogedrukreiniging wordt schromelijk onderschat”

Hogedrukreiniging is een kunst. Toch gaat er nog weleens wat mis en worden er fouten gemaakt in de professionele schoonmaak. Dat ervaren Henk Merkus, directeur van AT Cleaning Systems, en Henk Masselink, sales engineer bij Waterkracht, aan den lijve.

Merkus ziet nog te vaak dat schoonmakers zonder goede opleiding aan de slag gaan met een hogedrukreiniger. “De schoonmakers hebben dan eigenlijk geen flauw idee hoe de machine werkt. Als er veel knoppen op een apparaat zitten, kan het zijn dat de schoonmaker de verkeerde knop indrukt.”

Simpele noodzakelijke procedure

Merkus beschrijft het bedienen van een hogedrukreiniger als een ‘simpele procedure’, maar wel ‘een noodzakelijke’. “Als het een dieselunit is, moet de machine worden voorgegloeid voordat die opgestart wordt. De olie moet worden gepeild. Het waterfilter moet worden gecontroleerd. En als je warm water wil gebruiken, moet je dit aanzetten. Als je de machine na gebruik weer wil uitzetten, moet je het warme water weer afsluiten en het af laten koelen zodat het geen schade geeft. Als deze procedure niet wordt doorlopen, geeft dat problemen aan de machine. Er wordt soms te simpel over gedacht.”

Schoonmaakbedrijven analyseren de klussen die ze aannemen niet altijd goed

Over één kam geschoren

Het is een conclusie die Masselink beaamt. “Veel schoonmaakklussen worden over één kam geschoren. Er worden niet altijd de juiste tools gebruikt. Dan denken schoonmakers: ‘We spuiten altijd met een vuilfrees en dan gebruiken we die nu ook maar.’ Of ze gebruiken alleen een vlakstraalnozzle, maar daar zitten veel mogelijkheden tussen. Dat betekent ook dat als je een object schoon gaat maken, je moet kijken wat de druk om mee te werken is. Daarnaast kijk je hoeveel water je nodig hebt en welke temperatuur daarbij hoort. Vervolgens kun je nog kijken welke reinigingsmiddelen je kunt toevoegen om een beter resultaat te krijgen. Er wordt te weinig naar deze combinatie gekeken.”

Analyse ontbreekt

Dit komt volgens Masselink omdat schoonmaakbedrijven de klussen die ze aannemen niet altijd goed analyseren. “Aan elke vierkante meter of elk object dat je schoonmaakt, zit een bepaalde kostprijs. Er wordt onvoldoende gekeken naar wat de mogelijkheden zijn. Hoe kan ik met zo min mogelijk energie, in zo min mogelijk tijd een zo’n hoog mogelijk resultaat halen? Een dergelijke analyse maak je op het moment dat je een klus wilt binnenhalen. Wat gaat het kosten en hoe lang ben ik ermee bezig? Hoe beter je de kostprijs kunt bepalen, hoe scherper je kunt concurreren. Het is aan de andere kant ook vervelend als je een klus gedaan hebt en je moet zeggen: ‘ik kom toch een paar duizend euro tekort’.”

Claims in het vooruitzicht

Merkus ziet met enige regelmaat dat ‘Jan en alleman’ een hogedrukreiniger bedienen. “Met alle gevolgen van dien. Een schoonmaker begint domweg te spuiten en let daarbij niet op de druk. Een muur wordt mooi schoon, maar ze letten niet op de schade aan de muur. Het steen brokkelt af omdat er minder druk op moet staan. Ze zien de schade pas later en dan volgt er mogelijk een claim van de opdrachtgever.”

Een diploma of certificaat moet verplicht worden om met een hogedrukreiniger te mogen werken

Opleiden

Dit soort fouten kun je voorkomen door de gebruikers een opleiding aan te bieden, vindt Merkus. “Wij worden vaak gebeld met de mededeling dat een machine het niet doet, maar dan zit er geen water in. Of dan is het filterhuis niet schoon. Of is er niet naar het oliepeil gekeken. Soms is de brandstof op. Al deze redenen hebben met de onwetendheid van de gebruiker te maken. Je kunt het voorkomen aan de hand van een cursus.”

Diploma verplicht maken

Een diploma of een certificaat moet verplicht worden, stelt Merkus. “Als een schoonmaker een diploma of certificaat niet heeft, mogen ze niet met een hogedrukreiniger werken. Dat is een keiharde eis. Als een schoonmaker boven de 250 bar werkt, moeten ze al gecertificeerd zijn. Daaronder hoeft dat niet en dus mag iedereen een machine bedienen. Ik vind dat daar verandering in moet komen, zodat bedieners weten waar ze mee bezig zijn.”

Machine renderend krijgen

Een gedegen opleiding biedt ook volgens Masselink uitkomst. “Het is natuurlijk best raar als je een machine verkoopt van 35.000 euro en tegen de koper zegt: ‘Gefeliciteerd, hier heb je een bos bloemen en succes ermee’. Wij geven een training aan de koper en hij of zij krijgt een certificaat als degene de werking heeft begrepen. Maar dat doen we ook om de machine renderend te krijgen. Ik heb daar als verkoper ook belang bij. Als de machine niet rendeert, komen ze niet meer bij mij terug.”

Masselink ziet een positieve ontwikkeling. “Ondernemers en schoonmakers weten steeds beter wat er allemaal komt kijken bij hogedrukreiniging. Maar dat heeft ook te maken met de kennis die wij de kopers aanrijken. Wij hebben zeker niet de insteek om alleen maar te verkopen om het verkopen. Het is een misvatting om te denken dat als je de machine verkoopt, succes verzekerd is. Zo werkt het niet.”

Overig

Launching Partners