Wil jij schoonmaakproducten testen?

Word lid van ons testpanel!

Graffitiverwijdering: weet wat je doet

Wat is de kunst van graffitiverwijdering? En hoe pak je graffiti het best aan? We vragen het aan Gerhard Gilbers van Waterkracht, specialist op het gebied van hogedruk reinigingsapparatuur. “Voorzichtigheid is geboden.”

Volgens Gilbers komt er ook vandaag de dag nog veel graffiti voor. “Soms ziet het er best mooi uit, maar het is meestal toch zaak om de graffiti zo snel mogelijk te verwijderen. Niet alleen omdat de omgeving er meestal niet op zit te wachten – denk aan scheldwoorden of een Ajax-logo in Rotterdam-Zuid – maar vooral ook omdat het reinigen in de eerste weken meestal eenvoudiger gaat.”

Ingedroogde verf

In acht van de tien gevallen is de verf zonder veel problemen te verwijderen, als het tenminste om verf op waterbasis gaat. “In Nederland hebben we relatief veel steenbouw. De meeste graffiti vind je terug op baksteen en op viaducten. Die ondergrond is wel bestand tegen een druk van tussen de 100 en 200 bar. Maar zodra je te maken hebt met zachte steensoorten of hout, dan is de verf er meestal echt ingedroogd. Dan loop je de kans ook de ondergrond mee te nemen. Met mogelijke beschadigingen tot gevolg. Je zult dan met een lage druk moeten werken.”

Volgens Gilbers gaat het om een combinatie van de spoelfactor en de druk om vuil te breken, van zijdezacht tot 500 bar. In acht van de tien gevallen kun je tot 150 bar gaan, daarboven wordt het gevaarlijk. Maar hoe weet je met welke ondergrond je te maken hebt? “Reinigen doe je met je ogen. Bij de aanpak van graffiti komt ervaring en expertise om de hoek kijken. Je moet wel weten wat je doet.”

Praktijkverbruik

Het verbruik van hogedrukreinigers is een issue. “Elke machinefabrikant geeft het aantal liter per uur en het verbruik per minuut. Maar de methode die je uiteindelijk kiest heeft een enorm effect op de snelheid. Er wordt betaald per vierkante meter en dat kan in de praktijk tot grote verschillen leiden.” Waterkracht deed een proef om in kaart te brengen wat de beste methode is om graffiti aan te pakken. “Daarbij hebben we een gemetselde ondergrond beklad met muurverf (latex), die we daarna vier weken lieten drogen. Vervolgens hebben we de bekladding op drie manieren verwijderd, de druk bedroeg telkens 180 bar, de temperatuur achtereenvolgens 80 graden (heet water), 102 graden (kokend heet water) en 150 graden (hogedruk stoom).

Forse besparing

“Wat bleek? Met 102 graden bespaarden we heel veel tijd, water en brandstof.” Uit de cijfers blijkt dat er bij dit praktijkvoorbeeld minimaal 60 procent tijd en water wordt bespaard en minimaal 50 procent brandstof in vergelijking met de andere twee methodes. “Water kan 27 keer meer energie overdragen dan (hogedruk-) stoom. Bovendien is het in nagenoeg alle gevallen onnodig om chemie te gebruiken.” Uit oogpunt van milieubelasting is ook het afvoeren een hot item. Daar mag nog wel meer aandacht voor komen en de uitvoering moet beter geregeld worden, vindt Gilbers. “Het afvoeren, volgens de milieuwet, is geregeld in de APV en dus per gemeente anders. De handhaving is op veel plekken een probleem, hoor ik regelmatig om mij heen. Dat is geen goede zaak.”

Aandachtspunten

Tot slot: waar moet je op letten bij aanschaf van een hogedrukreiniger? “Wij leveren trailers die geheel met glasvezel zijn versterkt. Door gebruik te maken van duurzame materialen is de levensduur van deze trailer aanzienlijk langer. Glasvezel is bovendien 30 procent lichter dan hout en flexibeler qua vormgeving. Een van onze modellen beschikt over een watertank van maar liefst 1.100 liter, wat voldoende is om ruim een dagdeel mee te werken. Daarnaast zijn het verbruik, de onderhoudskosten, aanwezige opbergruimte en het bedieningsgemak zaken die je altijd goed in de gaten moet houden.”

Lees ook:
Waterkracht wil machines laten ‘smoelen’

 

Overig

Launching Partners