Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De grootste uitdagingen voor de implementatie van resultaatgerichte dagschoonmaak

Resultaatgericht dagschoonmaken kent veel voordelen, maar zoals altijd is het niet alléén maar rozengeur en maneschijn. Er zijn namelijk ook een paar uitdagingen, of risico’s, waar rekening mee gehouden moet worden. Het goede nieuws is dat deze risico’s uitgesloten kunnen worden door goede planning, instructie, aansturing en begrip.Volg Service Management op LinkedIn:


Voor meer informatie over resultaatgerichte en dagschoonmaak: download eenvoudig de gratis whitepaper >Wat zijn de voorwaarden voor succes bij resultaatgerichte en dagschoonmaak?<


1. Het eigen maken van nieuwe resultaatgerichte werkmethode

De eerste weken van en voor het nieuwe contract zijn cruciaal. Dit is het moment waarop de rayonleider samen met een eventueel opstartteam de schoonmakers klaarstoomt voor de nieuwe werkmethode. Daarin zit een zekere faal factor: Medewerkers die terugvallen in het oude schoonmaakgedrag. Dat is een aandachtspunt, want gewoontes zijn lastig te doorbreken.

2. Interne communicatie

Een risico waardoor dag of resultaatgerichte schoonmaak niet slaagt, is het niet of te weinig communiceren over de veranderingen naar de kantoormedewerkers. Onbegrip en verwarring wil je als facilitair manager zoveel mogelijk voorkomen. Enige medewerking van kantoorgebruikers is gewenst. Marloes Trovato-Mulder, van de Jumbo, heeft daar veel aandacht aan besteed: “We hebben veel en tijdig naar onze medewerkers gecommuniceerd over wat er ging gebeuren, wat er ging veranderen en wat het zou betekenen. We hebben geprobeerd de verwachtingen van onze mensen te managen. Dat deden we via berichten op het intranet, op tv schermen in de pantry’s en via de mail. De overgang naar een inspanningsgericht contract is geruisloos verlopen.”

3. Samenwerking kantoorgebruiker en schoonmaker

Om de schoonmaak uit te voeren, is het van belang dat kantoorgebruikers en schoonmakers samenwerken. Dat kan door als medewerker simpelweg even van de werkplek weg te lopen of een praatje te maken wanneer de schoonmaker wil afstoffen of stofzuigen. Naar mate het contract vordert, gaat die interactie steeds soepeler. In het begin zullen er echter keren zijn waarop schoonmakers en kantoormedewerkers elkaar in de weg zitten. Neem bijvoorbeeld een schoonmaker die de koffieautomaat wil schoonmaken, precies op het moment dat een grote groep kantoormedewerkers nog snel een kop koffie wil pakken voordat ze een vergadering in gaan.

Vincent de Beer van Beercoo Schoonmaakgroep: “Men vindt het op kantoor heel normaal om ‘gestoord’ te worden door een collega die iets vraagt. Een schoonmaker is in wezen ook je collega die kort iets aan je vraagt, namelijk of hij of zij jouw bureau mag schoonmaken. Waar hebben we het over. Binnen een halve minuut is de klus geklaard en kunnen jullie allebei verder. Het is niet groter dan het is.”


Voor meer informatie over resultaatgerichte en dagschoonmaak, download eenvoudig en gratis de whitepaper >Wat zijn de voorwaarden voor succes bij resultaatgerichte en dagschoonmaak?<

In dit whitepaper (24 pagina’s) leest u over o.a.:

  • Waar te beginnen? Van uitvraag tot opleverstaat
  • Wat zijn de praktijkervaringen?
  • Voorwaarden voor resultaatgerichte schoonmaak overdag
  • Controle methoden voor resultaatgerichte schoonmaak
  • Voordelen en risico’s
  • 7 tips voor een succesvolle implementatie van resultaatgericht en dagschoonmaak

Lees ook: 
4 voordelen van resultaatgerichte en dagschoonmaak
De belangrijkste eigenschappen van een resultaatgerichte dagschoonmaker
Hoe stap je over van een inspanningsgericht naar een resultaatgericht dagschoonmaak contract?

Overig

Launching Partners