Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Smart cleaning: absorberen in plaats van versmeren

Smart cleaning, oftewel slim schoonmaken, is volgens Pim Hilgerdenaar, directeur van schoonmaakgroothandel, importeur en ontwikkelaar Crohill, het ei van Columbus. In die bewering heeft hij Jefta van der Meijden, directeur van Reinstaat Schoonmaak & Bedrijfsdiensten, aan zijn zijde. “Dit werkt.”

Hilgerdenaar wil niet te veel in detail treden, maar het geheim van de schoonmaakmethode zit vooral in de toepassing van microvezel. “Om het eenvoudig uit te leggen: bij bestaande microvezelsystemen is de draad niet erg lang en is deze vaak veel gedraaid. De microvezels die wij gebruiken, nemen met minder wrijving en dus een betere ergonomie voor de schoonmaker, meer op. De microvezels laten het vuil ook makkelijker los als bijvoorbeeld de microvezelmop weer wordt gewassen.” Hilgerdenaar ziet overigens de microvezel niet los van chemie. “Chemie heb je nog steeds nodig, want chemie maakt de vervuiling goed los van het oppervlak, waarna de mop het vuil vanwege zijn hoge absorptievermogen kan opnemen.”

Download hier de gratis whitepaper over smart cleaning. 

Versmeren

Stofwissen behoort volgens Hilgerdenaar tot het verleden. “De meeste moppen laten een vuilwaas op de vloer ontstaan. Voegen worden zwart. Deze moppen versmeren vuil en zand in plaats van het te verwijderen. Dit komt omdat de meeste moppen niet voldoende absorberen en het losse vuil en het zand niet vasthouden. De schoonmaker moet dan eerst stofwissen en vervolgens moppen. Tijdrovend. Onze mop bevochtigt het oppervlak van vloeren, maar ook van bijvoorbeeld wanden en deuren en laat vervolgens het vocht geleidelijk los. Daardoor hoeft de schoonmaker minder te spoelen en uit te persen. Daarnaast houdt de mop het vuil vast, maar tijdens het wassen en spoelen laat het vuil juist gemakkelijk weer los.

De mop wordt zo echt schoon, waardoor je ook geen vuil versmeert.” Crohill garandeert zeventig vierkante meter te kunnen doen met één mop. Daarnaast zouden de moppen zevenhonderd wasbeurten meegaan. Daar staat wel tegenover dat de moppen in aanschaf duurder zijn. “Maar per saldo haal je het er makkelijk uit. In drie jaar hebben we nog geen mop van de methode ter vervanging verkocht. De moppen die we verkopen, zijn allemaal nieuw.”

Hoe denkt de gebruiker erover?

Een directeur van een groothandel die enthousiast is, is één. Maar wellicht belangrijker dan dat is een gebruiker. Jefta van der Meijden, vroeger SVS-docent en nu eigenaar van het 45 medewerkers tellende schoonmaakbedrijf Reinstaat, zegt de methode te omarmen. “We hebben al vijf jaar contact. Ik ben gevoelig voor kwaliteit en heb daar geld voor over. Ik werkte eerder met een kleine leverancier die net als ik aandacht had voor kwaliteit en als uitgangspunt had: datgene leveren wat je belooft. Hij was continu aan het innoveren, ook in duurzaamheid. Hij had verstand van schoonmaak en leverde materialen die lang meegingen. Maar hij stopte omdat hij zijn zaak verkocht.” Van der Meijden ging op zoek naar een nieuwe leverancier, op basis van een aantal principes.

Goedkoop is duurkoop

“Ik kom uit de advieskant van de schoonmaak. Dat heb ik ruim vijf jaar gedaan. Ik ben zeventien jaar docent bij SVS geweest. In heel Nederland heb ik van alles op het gebied van schoonmaak gezien. Inkoop van materialen is 2 tot 4 procent van je kosten. Terwijl je er een hoge mate van waardering bij schoonmakers en goede ergonomie mee kunt bereiken. Waarom zou je dan niet investeren? Knijpen om het aandeel van materialen in de kosten naar 1 of 2 procent te krijgen, is pure dommigheid. Goedkoop is duurkoop.”

Investeren staat voorop

Van der Meijden kwam in aanraking met Crohill. “Ik kwam in contact met een vertegenwoordiger en testte een aantal middelen en materialen voor vloeronderhoud. Denk aan de polymeer Trigomat en de stripper Solex. Ik ging meer testen en had voor mijn gevoel weer de insteek van mijn oude leverancier teruggevonden. Investeren in kwaliteit stond en staat daarbij voorop.” Dat doet niet iedereen, stelt Van der Meijden. “Ik zag laatst bij een leverancier duizenden houten stelen staan die aan een schoonmaakbedrijf werden geleverd. Een pallet vol. Vanuit ergonomie bezien ongelofelijk. Wij zijn daarom blij met de smartmethode. Die ontziet schoonmaakmedewerkers in hun fysieke belasting.”

Reinstaat werkte al met microvezel. “Ik ga geen namen noemen, maar we werkten met de Rolls Royce onder de microvezel. Maar mijn schoonmakers en ik merkten dat de kwaliteit steeds minder werd. Stof bleef liggen. Strepen. Moppen namen het vuil niet meer goed op. De nieuwe lijn van dat merk werd in China geproduceerd. Vanwege die afnemende kwaliteit heb ik afscheid genomen en de smartmethode omarmd. Goede, innoverende microvezelmoppen.”

Geleidelijk aan vervangt Van der Meijden zijn bestaande moppen. “De vezels worden na verloop van jaren dunner van het wassen, en de moppen ook. Dan gooien we ze geleidelijk aan weg. Ik wil wel eerst de moppen zien, want we gooien niet zomaar moppen weg. Je moet het beheer van je materialen goed inregelen.”

Slim schoonmaken

Het microvezelmateriaal absorbeert volgens Van der Meijden ‘extreem goed’. “En het laat het vuil tijdens het wassen ook weer los. Dat is de grote winst.” Hilgerdenaar tot slot: “Dat is het belangrijkste. We zijn erin geslaagd microvezels te creëren die het vuil makkelijk opnemen en tijdens het wassen weer loslaten. Ook dat laatste is van belang. Worden microvezels tijdens het wassen niet goed schoon, dan nemen ze in de loop van de tijd steeds minder op. Of er ook een nadeel te bedenken is? Je hebt natuurlijk wel een goed wasproces nodig. Maar daardoor heb je wel een veel beter resultaat.” Slim schoonmaken, oftewel smart cleaning, noemt Hilgerdenaar dat. “Van versmeren gaan we daarmee naar absorberen.”

Dit artikel is eerder verschenen in het magazine (Service Management nummer 1). Klik hier voor een abonnement of een proefnummer.

 

Overig

Partners