Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

Met slimme schoonmaakoplossingen frustraties oplossen…

Gemakkelijk en efficiënt in het gebruik aan de ene kant, duurzaam aan de andere kant. Maar evenzo belangrijk voor Alpheios is het om producten te ontwikkelen die de ‘frustraties’ van klanten oplossen. Een gesprek hierover met Productspecialist Birgitte Engelen en Manager R&D Will Drissen van Alpheios.

De marges zijn smal, de schoonmaakbranche zet daarom volop in op het nog efficiënter werken. “In de praktijk betekent dit dat zij met minder mensen meer willen doen. En soms ook moeten doen, er is immers een personeelstekort”, legt Engelen uit. Die ontwikkeling leidt ertoe dat er meer wordt gevraagd van de schoonmaakmiddelen en -materialen die worden gebruikt. “Centraal in onze productontwikkeling staan de thema’s veiligheid, efficiency en gemak. Met andere woorden; de producten moeten veilig zijn om mee te werken en ze moeten efficiënt zijn”, aldus Drissen. En dat is best een uitdaging, erkent hij. “Ook omdat we hoge eisen stellen aan onszelf als het gaat om de eigenschappen van de grondstoffen die we gebruiken.”

Circulaire gedachte

Vanuit een circulaire gedachte streeft Alpheios er bijvoorbeeld naar zoveel mogelijk materialen te kunnen hergebruiken en/of te recyclen. Drissen: “Hierbij gaat het zowel over de gebruiksmaterialen die we in onze eigen processen gebruiken, als de gebruikte materialen in onze producten bij onze klanten zoals bijvoorbeeld de Triple-T Trolley.”

Uit de chemielijn is Triple-T Alphades een voorbeeld. “Alphades, ons middel ter bestrijding van bacteriën, gisten, schimmels en virussen voor ziekenhuizen en ruimtes waar voedsel wordt bereid, heeft het Cradle to Cradle Gold-certificaat. Hiermee weten onze klanten zeker dat ze een product gebruiken waarbij de kwaliteit is geborgd op het gebied van materiaalkeuze, hergebruik, invloed op mens en milieu en productieproces.”

Dat Alpheios zichzelf die hoge eisen oplegt, wordt gewaardeerd door de markt. “Je ziet dat bedrijven in de schoonmaakmarkt het duurzaamheidsaspect belangrijk vinden, zeker bij aanbestedingen komt dat duidelijk naar voren. De producten in ons assortiment met bijvoorbeeld C2C-certificering of het Europese Ecolabel zijn ook om die reden in trek”, zegt Engelen.

Geen concessies

Vive is een productlijn die bestemd is voor de institutionele markt, als duurzaam en ecologisch alternatief voor bestaande schoonmaakmiddelen. “Inmiddels worden de producten breed toegepast; naast de institutionele markt vinden de producten ook hun weg naar de zorg. Bovendien hadden producten binnen deze lijn in eerste instantie alleen een Ecolabel, maar inmiddels hebben alle Vive-producten ook een C2C-certificering”, aldus Engelen.

De productontwikkeling bij Alpheios staat nooit stil, weet zij. “En nee, die certificeringen gaan niet ten koste van de kwaliteit van de schoonmaakproducten van Vive en Triple-T. Daar doen we geen concessies aan, een product moet presteren.”

Dat laatste weet het bedrijf uit de markt. Via het moederbedrijf Vebego en de diverse zusterbedrijven, weet Alpheios namelijk wat er speelt in de schoonmaakmarkt, wat de vraag is. “Zo houden we de vinger aan de pols en weten we heel goed wat wel en niet werkt in de praktijk.”

Maar dat is het niet alleen, Alpheios gebruikt de zusterbedrijven en hun praktijkervaringen ook voor productontwikkeling. “Zij zijn onze voelsprieten, waar zij wakker van liggen, wat hun frustreert proberen wij op te lossen. Dat zien we echt als onze missie”, verzekert Engelen.

Slimme schoonmaakmaterialen

Het Triple-T concept is daarvan onder meer een uitvloeisel. “Triple-T is een totaalconcept, met als basis een trolley. Maar ook advies, trainingen en slimme schoonmaakmaterialen maken onderdeel uit van dit concept. Triple-T kan als totaalconcept binnen organisaties worden ingezet. Tegelijkertijd gebruikt een deel van onze klanten enkel specifieke onderdelen uit het totaalaanbod”, aldus Engelen. Volgens haar sluit een dergelijk concept naadloos aan op de vraag uit de markt.

“De rol van de schoonmaker verandert, het is namelijk niet alleen maar schoonmaak wat de klok slaat. Het is ook gastheerschap. En bij dat gastheerschap past een professionele uitstraling van de trolley. Een trolley die volledig afsluitbaar is en voorzien kan worden van een mooie bedrukking. En wil de klant de trolley in eigen huisstijl vormgeven, dan kan dat ook.” Verder wordt er gewerkt met diverse slimme middelen, zoals de ready-to-use Triple-T reinigingsmiddelen, disposable doeken die al dan niet zijn voorbevochtigd en een handig doseersysteem.

Engelen: “Het schoonmaakconcept Triple-T past bij de steeds dynamischere rol die de professional inneemt in een facilitaire organisatie: van gastheer, housekeeper of voedingsassistent tot infectiepreventie-specialist.” Het concept ondersteunt al deze vormen van dienstverlening en wordt gebruikt in ziekenhuizen, kantoren, hotels, musea, luchthavens, treinstations, scholen, fabrieken en zorginstellingen.

Drissen: “De flexibele inzet spreekt aan, maar zeker ook het feit dat de Triple-T trolley de allereerste Cradle to Cradle-trolley ter wereld is. Uniek. Dat tekent ook wel onze filosofie; we hebben de intrinsieke motivatie om bij alles wat wij ontwikkelen duurzaamheid centraal te stellen.”

Dit artikel is gesponsord door Alpheios.

Launching Partners