Krappe arbeidsmarkt dé uitdaging voor 2019: Zo kom je wél aan je schoonmaakpersoneel

Eén op de vijf bedrijven heeft inmiddels last van een personeelstekort en het aantal moeilijk in te vullen vacatures blijft stijgen. De krappe arbeidsmarkt houdt bedrijven in alle sectoren druk bezig, dus ook de schoonmaakbranche moet zich buigen over die ene vraag: Hoe komen we toch aan voldoende personeel?

Dankzij de sterk aantrekkende economie neemt het aanbod van werk steeds verder toe. Dat betekent op de eerste plaats minder werkloosheid. Zo meldt het CPB dat de werkloosheid daalt van 4,9 procent in 2017 naar 3,9 procent dit jaar. En voor 2019 wordt een verdere daling verwacht, naar een uiterst lage 3,5 procent. Helaas vormt dit ook een probleem. Zo wordt er verwacht dat er de komende jaren zo’n 2,1 miljoen arbeidsplaatsen vrijkomen, terwijl slechts 1,9 miljoen mensen op zoek zijn naar een baan. Een tekort dus. Inmiddels neemt het aantal moeilijk vervulbare vacatures zo hard toe, dat al één op de vijf bedrijven aangeeft te kampen met een tekort aan personeel.

Voor de schoonmaakbranche is er ook geen ontkomen aan. Maar wat merken de schoonmaakbedrijven dan precies van de huidige krappe arbeidsmarkt? En, natuurlijk nog interessanter, hoe kunt u als schoonmaakbedrijf toch zorgen voor voldoende personeel? Service Management ging in gesprek met Succes Schoonmaak, Entrio (België) en ISS Facility Services.

Het kost tijd

Bij Succes Schoonmaak in Volendam merken ze dat het steeds moeilijker wordt om vacatures binnen aanzienbare tijd in te vullen. “Het speelt al een tijdje, maar op het moment is het voor bijna alle vacatures moeilijk,” vertelt Petra Schilder, manager P&O bij Succes Schoonmaak. Wat het allervervelendst is? Dat sollicitanten hun afspraken niet na komen. “Je belt sollicitanten op, maakt een afspraak en zij zeggen dat ze komen. Maar uiteindelijk komen ze gewoon niet opdagen. Zelfs zonder afmelding. Daardoor kost het proces steeds meer tijd. Als afdeling P&O doen we werving en selectie er nu bij, maar we denken er hard over na om iemand aan te nemen die zich hier fulltime mee bezig gaat houden.”

Professionele aanpak

Bij ISS Facility Services hebben ze flink ingezet op professionalisering van de werving en selectie. Het invullen van vacatures duurt ook bij hen iets langer door de krapte, maar lukt vooralsnog altijd binnen de opgestelde prestatie-indicatoren. Michel Pan, directeur Corporate Affairs bij ISS legt uit: “Het gaat stukken makkelijker als je je werving en selectie goed op orde hebt. Voor de manager- en staffuncties hebben wij dit twee jaar geleden geoutsourcet, waardoor het proces sterk is geprofessionaliseerd. Het aannemen van schoonmaakmedewerkers doen we nog wel zelf, maar daar hebben we de managers duidelijke tools en handvaten voor gegeven, zodat ze er beter en professioneler mee om kunnen gaan dan voorheen. Dat werpt zijn vruchten af.” Hij vervolgt: “We richten ons bijvoorbeeld op duidelijkheid in de vacatures. We omschrijven heel precies wat we zoeken, dus waar de medewerker allemaal aan moet voldoen, en wat we bieden. Op die manier heb je de selectie al aan de voorkant goed op orde.”

Social Return

Succes Schoonmaak is een samenwerking met de gemeente Amsterdam gestart om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt klaar te stomen voor een baan in hun bedrijf. Schilder: “De samenwerking zijn we in eerste instantie begonnen voor het Noord-zuidlijn project, dat in juli van start gaat. Daarvoor wordt een percentage social return gevraagd. Maar inmiddels hebben we het project breder getrokken, omdat we denken dat we zo aan meer personeel kunnen komen dat ook elders in de organisatie kan werken.”
Michel Pan noemt inzetten op social return als “misschien wel de gouden tip. Wij bieden graag medewerkers met een rugzakje aan bij onze klanten. Het gaat er niet om dat je misschien extra begeleiding nodig hebt. Of dat je misschien iets minder hard kan werken en meer pauzes nodig hebt. Het gaat er om dat je lol in je werk hebt en passie hebt voor je vak. Dat zien de klanten dan ook weer en die waarderen dat.”

People business

Bij het Belgische schoonmaakbedrijf Entrio zien ze dat ook zo. Veerle Verfaille, CEO van Entrio legt uit: “Schoonmaak is niet de sector met de hoogste marges. We zijn een people business. People is je menselijk kapitaal. Dat is zo belangrijk. Wij zeggen altijd dat je je medewerkers moet soigneren. Dat betekent zorg voor ze dragen en ze goed behandelen. Als jij je mensen goed soigneert, dan zullen zij dat op hun beurt naar de klanten toedragen. Dat je ze goed betaalt, dat is normaal.”

Bij Entrio is geen sprake van een tekort. Sterker nog, ze hebben zelfs medewerkers in reserve. Volgens Verfaille komt dit door hun bedrijfscultuur. “Een groot deel heeft te maken met de interne bedrijfscultuur. Met persoonlijke en bedrijfswaarden. Daar moet je authentiek en geloofwaardig in zijn. Pas als je dat op orde hebt, kan je dit naar buiten brengen. Ik zie dit nog wel eens andersom gebeuren. Prachtige missies en verhalen komen langs, terwijl het dan intern helemaal nog niet goed zit. En dan wordt de ballon snel doorprikt.”

Sociale media en uw netwerk

Het naar buiten brengen van die interne cultuur, gebeurt bij Entrio vooral via sociale media. “Onze doelgroep is actief op Facebook en daar hebben we veel interactie mee. We proberen echt die trots te activeren en we merken dat het aanslaat. Mensen zien onze berichten passeren, leren zo ons bedrijf kennen en besluiten plots om spontaan te solliciteren. Ook al zijn ze niet persé op zoek naar een nieuwe baan.”

Bij Succes Schoonmaak is het netwerk van het bedrijf een belangrijke bron voor personeel. Schilder: “Naar mijn idee werkt mond-tot-mond reclame het beste. Zo hebben we al onze schoonmakers een brief gestuurd met de vraag of zij nog nieuwe medewerkers kenden. Dan krijgen ze een aanbrengbonus. Op deze manier hebben we al een aantal nieuwe medewerkers binnen gekregen.”

Ook Michel Pan geeft aan dat het netwerk bij ISS Facility Services erg belangrijk is. “Het is een kwestie van je netwerk goed gebruiken. Mensen binnen halen is niet alleen een feestje van de personeelsafdeling, iedereen binnen ons bedrijf wordt daarbij betrokken. En af en toe moet je gewoon goed zoeken en mensen actief benaderen. In een krappe arbeidsmarkt hebben alle goede mensen vaak al een baan.”

Kortom, Succes Schoonmaak, Entrio en ISS Facility Services ondernemen genoeg om te zorgen voor voldoende personeel. Hoe u dat voor elkaar kunt krijgen? Door genoeg tijd te nemen voor de werving & selectie, dit proces te professionaliseren en duidelijk te zijn in vacatures. Zet in op social return en zorg goed voor uw medewerkers. Want in de schoonmaakbranche zijn uw medewerkers uw belangrijkste kapitaal. Als het van binnen goed zit, dan komen de medewerkers vanzelf. En zo niet, gebruik dan sociale media en uw netwerk om het bedrijf onder de aandacht te brengen.

Lees ook:
Vijf tips voor het beste personeelsbehoud
Zakelijke dienstverlening kampt met personeelstekort

Like Service Management op Facebook