Zo haal je als schoonmaakteam nóg betere resultaten

Zo haal je als schoonmaakteam nóg betere resultaten

**Effectief samenwerken als schoonmaakteam kan best lastig zijn. Met allerlei verschillende persoonlijkheden en ieder met zo zijn eigen ideeën over hoe het werk het beste gedaan kan worden, kan het nog wel eens botsen. Zonde! Met deze tips gaat jullie schoonmaakteam voortaan nog beter en efficiënter samenwerken.**

TIP 1: Zorg voor duidelijkheid

Zorg voor duidelijkheid in het schoonmaakteam. Jullie moeten allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben. Alle leden moeten even toegewijd zijn om dit doel te bereiken. Er moeten duidelijke aanwijzingen zijn van de supervisor over de manieren om de doelen te bereiken. En het is belangrijk dat alle teamleden van tevoren al weten wat zijn of haar functie is en daar ook verantwoordelijkheid voor durven te nemen.

TIP 2: Open communicatie

Communicatie is een van de belangrijkste factoren bij effectieve samenwerking. Ook al is communicatie een vanzelfsprekende eigenschap van mensen, dat betekent niet dat communiceren ook makkelijk is. Een werkoverleg is niet de enige manier voor goede communicatie binnen een team.

>> Lees ook: Evelyn Kolkman (Leidinggevende van het Jaar 2019): “Alles valt of staat met communicatie”

Het is ook slim als de leidinggevende of supervisor, zoals de meewerkend voorvrouw, altijd open blijft staan ​​voor de teamleden om hun suggesties en zorgen te delen. Dit voorkomt verwarring en misverstanden binnen de teamomgeving. De voorvrouwen, maar ook de objectleiders, moeten makkelijk benaderbaar en toegankelijk zijn. Dit zal uiteindelijk resulteren in het bouwen van verbeterde groepsdynamiek en gezonde relaties.

Het benadrukken van het belang van de rol van individuele teamleden en het communiceren van hun taakbelang zal het hele team dichter bij het doel brengen. Geef elkaar ook feedback, want zo kunnen jullie samen alleen maar beter worden.

Ga in gesprek over hoe het schoonmaakwerk makkelijker, handig of efficiënter kan

TIP 3: Nieuwe ideeën aanmoedigen

Leidinggevenden moeten altijd open blijven staan voor nieuwe, creatieve en originele ideeën van de teamleden. Nieuwe ideeën kunnen verrassend zijn. Bovendien kunnen de teamleden meer vertrouwen krijgen in hunzelf en in het team als hun eigen ideeën goed opgepakt worden. Begeleiders moeten echter onthouden dat ze pessimistische opmerkingen weglaten die de teamleden ontmoedigen en mogelijk niet met nieuwe ideeën komen, omdat zij zich in de toekomst niet op hun gemak voelen om hun gevoelens te uiten.

Blijf daarom ook brainstormen, want dit is een uitstekende methode om doelen te stellen, de methode om die doelen te bereiken te bespreken en een gesprek te hebben over alles wat met het werk te maken heeft. Ga eens met elkaar in gesprek over hoe het schoonmaakwerk makkelijker, handiger of efficiënter uitgevoerd kan worden. Zouden bijvoorbeeld andere materialen of middelen een uitkomst kunnen bieden? Of zou er eens opnieuw naar de schoonmaakprogramma’s gekeken moeten worden?

TIP 4: Vertrouwen

Mensen werken het beste in een vertrouwde omgeving. Daarom is het van belang om vertrouwen tussen de teamleden op te bouwen. Dit zal het gevoel van afhankelijkheid tussen de teamleden vergroten, wat de binding tussen de leden opnieuw weer zal versterken. Oprechtheid en betrouwbaarheid zijn essentiële sleutels voor teamwerk. In een veilige omgeving durven mensen uit hun comfort zone te komen, raken de schoonmakers meer betrokken met elkaar én het bedrijf en zullen ze nóg eerder net even een stap extra zetten om te zorgen dat alles weer blinkend schoon is.

Er zijn veel manieren om vertrouwen op te bouwen binnen teamleden, zoals activiteiten voor het opbouwen van vertrouwen en meer ontspannen met elkaar doorbrengen in een informele sfeer. Geef eens een feestje op het kantoor, zodat iedereen elkaar ook in privésfeer leert kennen.

Een conflict tussen meerdere teamleden is een van de meest voorkomende problemen tijdens het samenwerken

TIP 5: Los conflicten meteen op

Een conflict tussen meerdere teamleden is een van de meest voorkomende problemen tijdens het samenwerken. Het is heel natuurlijk dat er ruzies ontstaan wanneer verschillende mensen met verschillende taken samenwerken voor een gemeenschappelijk doel. Soms delen twee of meer mensen een gemeenschappelijke taakverantwoordelijkheid die uiteindelijk resulteert in conflicten of misverstanden tussen hen.

In zulke gevallen is het belangrijk dat de leidinggevende onmiddellijk, maar voorzichtig, stappen onderneemt om dit conflict op te lossen. Anders kunnen deze kleine conflicten uitgroeien tot enorme problemen die nóg grotere problemen veroorzaken voor het hele team.

BONUSTIP: Beste Schoonmaakteam van het Jaar 2021

Heeft jouw bedrijf het beste schoonmaakteam? Nomineer hen dan voor de titel Beste Schoonmaakteam van het Jaar 2021!