Yoandra Diaz Zaldivar, ambulant objectleidster bij Keus Schoonmaak: "Je leert elke dag iets nieuws over het werk"

Yoandra Diaz Zaldivar, ambulant objectleidster bij Keus Schoonmaak: "Je leert elke dag iets nieuws over het werk"

Soms tref je mensen die zo bruisen van (werk)plezier, dat je er vanzelf blij van wordt. Yoandra Diaz Zaldivar is daar een sprekend voorbeeld van. De ambulant objectleidster bij Keus Schoonmaak vertelt: "Je kunt duizend problemen aan je hoofd hebben, maar naar een klant of collega toe heb je een lachend gezicht. Wees open en ga er honderd procent voor."

Waar een telefoongesprek al niet toe kan leiden. Yoandra Diaz Zaldivar sprak een oud-collega waarmee ze vroeger had samengewerkt toen het gesprek kwam op Keus Schoonmaak. “Zij is hier rayonmanager en vertelde dat ze op zoek waren naar een ambulant objectleider.” De interesse was gewekt. Ambitieus als Zaldivar is, stond ze wel open voor een andere, hogere functie in de schoonmaakbranche. Ze solliciteerde en met succes. Begin 2022 begon Zaldivar als ambulant objectleidster bij Keus Schoonmaak.

Je leert elke dag iets nieuws

Zaldivar is de rechterhand van rayonmanager Ali Tangenberg. “Ik ondersteun haar bij haar werkzaamheden. Ik werk personeel in als dat nodig is. Ook maak ik een planning en doe ik controles bij alle objecten. Als zij met vakantie is, neem ik haar taken over. Wij kunnen goed samenwerken, dat is prettig. En we werken in een mooie regio: Lelystad, Biddinghuizen, Harderwijk, Ermelo, Putten en Zeewolde.” Een hogere functie bekleden was in het begin wennen en soms ook pittig. Maar dat vindt Zaldivar eigenlijk wel prettig. “Ik houd van uitdagingen. Je leert elke dag iets nieuws over het werk. Dat houdt het interessant. Je maakt een planning, maar de volgende dag loopt anders dan verwacht. Dat is prima. Elke dag hetzelfde, dat is te saai voor mij. Dit is een superleuke functie en baan. Eigenlijk heb ik een baan van 32 uur, maar ik ben meestal fulltime bezig.”

Het is belangrijk dat de klant ‘wow’ zegt en dat je zelf kunt zeggen ‘dit heb ik netjes achtergelaten’.

Ervaring opdoen in de praktijk

Oorspronkelijk komt Zaldivar uit Cuba. Als 19-jarige kwam ze in 2004 naar Nederland. “In het begin was het wat lastig, omdat ik de taal niet kende.” Ze wilde dolgraag werken en vond al snel een baan in de schoonmaak. “Housekeeping in een hotel en schoonmaken in restaurants, scholen, kantoren en een ziekenhuis. Ik heb veel schoonmaakwerk gedaan. Daardoor heb ik ervaring opgedaan. Maar ik heb ook cursussen gevolgd. Leren is interessant. Hoe meer je weet, hoe beter het voor je is.” Helpt die praktijkervaring in haar huidige functie? “Zeker. Ik weet hoe en wat er gedaan moet worden. En dat het niet te zwaar voor je mag zijn, maar dat het object tegelijkertijd wel schoon moet worden. Het is belangrijk dat de klant ‘wow’ zegt over het geleverde werk en dat je zelf kunt zeggen ‘dit heb ik netjes achtergelaten en op de goede manier’.”

Yoandra Diaz Zaldivar: “Ik zeg altijd: er is een oplossing voor alles.”

Waar kan ik jou mee helpen?

Nooit vergeet Zaldivar de plek waar het allemaal begon: op de werkvloer, tussen de schoonmaakspullen. Is ze ergens op controle en ziet ze dat de anderen keihard werken, dan rolt bijna automatisch de vraag ‘waar kan ik jou mee helpen?’ uit haar mond. “Je pakt een doekje en helpt mee, dat is ook fijn om te doen. De medewerkers zijn alles voor mij. Als je goed zorgt voor je medewerkers, dan zorgen zij goed voor de klanten. Zit een medewerker op de juiste plek en voelt hij of zij zich goed, dan gaat het werk ook goed en is de klant ook tevreden. Daar word ik blij van.” Een proactieve houding waardeert ze. Bijvoorbeeld als een alerte schoonmaker op een werkplek een kapotte lamp ziet of denkt dat een werkroute beter kan. “En als het inderdaad beter kan, dan bespreken we dat met de klant. Onze medewerkers werken allemaal met passie. Ze zijn open en niet bang om dingen te zeggen. Dat hebben we zelf zo gecreëerd.”

Je pakt een doekje en helpt mee, dat is ook fijn om te doen.

Lach op het gezicht

Als de goedlachse Zaldivar verhaalt over haar werk, doet ze dat vrolijk en vol vuur. Bij de vraag of ze ook wel eens humeurig is, schiet ze prompt in de lach. “Nee! Ik zeg altijd ‘er is een oplossing voor alles’. Je moet respect hebben voor iedereen en niet denken dat jij een belangrijkere functie hebt dan een ander. Persoonlijk vind ik een lach op het gezicht belangrijk. Je kunt duizend problemen aan je hoofd hebben, maar naar een klant of collega toe heb je een lachend gezicht. Wees open en ga honderd procent voor je werk. Ook al is het soms een uitdaging.” Hoe pakt Zaldivar moeilijke situaties aan als ambulant objectleidster? “Probeer je te verplaatsen in de medewerker en zorg dat mensen jouw kant van het verhaal begrijpen. Als je het op de goede manier zegt - zo kun je het ook doen, dat gaat beter -, dan doet de medewerker dat. Commanderen of boos worden, dat werkt niet. Blijf kalm en netjes. De manier waarop jij iets uitlegt en je houding zijn bepalend. Ik spreek ook niet over mijn medewerkers, maar over mij collega’s.”

Goede communicatie is belangrijk

“Goede communicatie is in deze functie heel belangrijk", vervolgt Zaldivar. “Zowel met je klant als met je medewerkers. Verandert er iets in de planning voor een klant? Laat dat meteen weten. Zijn er opmerkingen of klachten? Trek aan de bel, dan kan er wat aan gedaan worden.” Die communicatie zit bij Keus Schoonmaak goed, zowel naar boven als naar beneden. Zaldivar: “Keus staat voor honderd procent achter haar medewerkers.” De schoonmaakmedewerkers laten hun stem daarom ook horen en helpen elkaar. “Ik probeerde een keer een werkkar verder te duwen, maar de kar kwam niet over de drempel. Een collega zag het en liet zien dat je het beste de voorkant van de kar naar boven kon duwen, zo over de drempel. Zo leer je overal wel iets van anderen.”

Het gaat niet alleen om het werk. Je wilt ook weten hoe het met de mensen gaat.

We komen er altijd uit

Zaldivar zet de krapte op de arbeidsmarkt met stip op nummer één als een heikel punt in haar werk. “Is de planning net rond, dan wordt er weer iemand ziek. Wie ga je dan inzetten? Hoe pak je dat aan? Maar als een klant belt over een probleem, dan ga ik ermee aan de slag. We komen er altijd uit.” Ze geniet van haar werk. “Elk dag is anders, dat is leuk. Ik ben veel onderweg en kom in verschillende panden. Je leert veel van medewerkers en van hoe het werkt in de objecten zelf. Het contact met de mensen is leuk. Als ik op locatie ben, vraag ik altijd even hoe het gaat. Het gaat niet alleen om het werk. Je wilt ook weten hoe het met de mensen gaat. Als zij aangeven dat ze die interesse fijn vinden, dan denk ik ‘goed gedaan’."