WVS Schoonmaak over TOP Academie: "Deze jongeren verdienen een mooie baan in de schoonmaak"

WVS Schoonmaak, een joint venture van Vebego en leerwerkbedrijf WVS, startte vorig jaar met TOP Academie, een samenwerking tussen de onderwijs- en schoonmaaksector. De eerste twaalf leerlingen hebben inmiddels hun basisdiploma Algemene Schoonmaak én een schoonmaakbaan op zak. De volgende lichting is al vol enthousiasme van start gegaan. Service Management sprak opleidingscoördinator Jeanine van Aart.

Op 1 september 2019 startten 22 West-Brabantse leerlingen met TOP Academie. Een samenwerking op initiatief van WVS Schoonmaak tussen het schoonmaakbedrijf, Learn2Work en drie praktijk- en speciaal onderwijsscholen (Da Vinci College, Het Breda Collega en De Kameleon). Waarbij jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt worden opgeleid voor de basisvakopleiding Algemene Schoonmaak en klaargestoomd voor een baan in de branche. De eerste twaalf leerlingen zijn inmiddels geslaagd en de andere tien zijn onlangs aan hun tweede jaar begonnen. Ook de nieuwe lichting is van start gegaan.

Op deze manier kunnen deze leerlingen straks gewoon meedraaien in de maatschappij

Geloven in kansen

“Binnen Vebego bestonden er al een aantal TOP Academies. Bijvoorbeeld bij Hago Nederland en Hago Zorg. Aangezien wij een joint venture van een leerwerkbedrijf en Vebego zijn, was het een logische stap om ook een eigen TOP Academie te starten”, blikt opleidingscoördinator Jeanine van Aart van WVS Schoonmaak terug. “Op deze manier kunnen deze leerlingen straks gewoon meedraaien in de maatschappij en hebben ze kans op een mooie baan in de schoonmaakbranche. Wij geloven niet in beperkingen, maar in kansen. Dit is daar een mooi voorbeeld van”, vertelt zij over deze jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Lesstof op maat

Tijdens het leerwerktraject krijgen de leerlingen twee dagdelen praktijk- en theorieles, op school en intern bij WVS Schoonmaak. Daarnaast verzorgt Van Aart tien gastlessen per schooljaar. “De school geeft aan over welk onderwerp zij graag een gastles willen. Als de docent bijvoorbeeld merkt dat de leerlingen moeite hebben met sanitair, dan focus ik daarop. We hebben een hele fijne, nauwe samenwerking met de scholen en met Learn2Work. De lijnen zijn kort.”

De lesstof heeft Van Aart samen met Learn2Work en de onderwijsinstellingen speciaal op maat gemaakt. “De examens voor het diploma zijn uiteraard gewoon conform de RAS-normen, net als bij de reguliere basisvakopleiding die wij allemaal kennen. Het grootste verschil is dat deze leerlingen er één of twee jaar over mogen doen, afhankelijk van hun leerniveau. Daar hebben we het lesboek dus op aangepast, inclusief eigen foto’s.”

Achten en negens gehaald

En dat werpt haar vruchten af. “Als je naar de eindcijfers kijkt van de leerlingen die nu al hun diploma gehaald hebben, dan zie je daar echt uitschieters tussen zitten. Er zijn gewoon achten en negens gehaald. Superknap”, vertelt de trotse opleidingscoördinator. Daar komt nog een dik compliment aan de afgestudeerden bovenop: “Alle tien de leerlingen van het Da Vinci College hebben het traject allemaal binnen één jaar afgerond. De leerlingen van Het Breda College en De Kameleon zouden er twee jaar over doen. Tegen alle verwachtingen in zijn er toch twee leerlingen van Het Breda College die het diploma ook binnen één jaar al hebben behaald. Dat is echt een groot compliment waard!”

E-learning ontwikkelen

Van Aart: “Voor een deel van de leerlingen bleek het boek te veel leesmateriaal te bevatten, wat voor hen lastig is. Daarom zijn we nu bezig met het ontwikkelen van een e-learning. Zodat ze ook vanuit huis kunnen oefenen. Dat doen we natuurlijk ook met het oog op de situatie rondom het coronavirus. Mochten de scholen opnieuw hun deuren moeten sluiten, dan kunnen ze alsnog door leren en oefenen. We hebben hier vier maanden geen les mogen geven vanwege de lockdown, terwijl de examens voor de eerste groep steeds dichterbij kwamen. In de laatste weken voor het examen heb ik samen met de schooldocenten de handen ineengeslagen en zijn we op school keihard gaan trainen met onze leerlingen om ze klaar te stomen. Prachtig om te zien dat ze daardoor toch geslaagd zijn.”

Een baan in de schoonmaak betekent niet dat je voor altijd een schoonmaker of schoonmaakster bent. Je kunt doorgroeien

Stagelopen op  locatie bij de klant

Tijdens het traject lopen de leerlingen ook twee dagen per week stage bij het schoonmaakbedrijf. Zodat ze hetgeen wat ze tijdens de les leren in de praktijk kunnen brengen. Van Aart: “Een deel van onze voormannen en -vrouwen is opgeleid als praktijkbegeleider, zodat zij de leerlingen op de werkvloer kunnen begeleiden. Dat zijn deels ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij kunnen dat hartstikke goed, vinden het erg leuk en krijgen er veel energie van, ondanks dat ze het in het begin vaak wel even spannend vinden.”

Over hoe een stagedag eruitziet: “De jongeren lopen eerst een halve dag mee met onze medewerkers. Daardoor zien ze wat een schoonmaakbaan in de praktijk betekent en hoe het later zal zijn als ze zelf werken. Daarna mogen ze een halve dag oefenen met wat ze die week in de les geleerd hebben.”

Erbij horen

Tijdens het eerste jaar liepen alle leerlingen stage op dezelfde locatie: de Militaire Vliegbasis in Woensdrecht. “Dit jaar hebben we geprobeerd om iedereen bij een object in te delen dat zo dicht mogelijk bij hun huis ligt. Een deel werkt nog steeds op de vliegbasis, maar een heel aantal werken bijvoorbeeld ook op gemeentehuizen of op onze eigen WVS Schoonmaak-locaties. De leerlingen horen er altijd helemaal bij. Ze dragen ook WVS Schoonmaak-kleding en tijdens de pauze worden ze gewoon aangesproken door de directeur of door de burgemeester. Dat is mooi om te zien.”

Ze moet dan ook meteen denken aan de diploma-uitreiking van afgelopen oktober, toen de eerste twaalf studenten hun officiële schoonmaakvakdiploma in ontvangst mochten nemen. Van Aart: “Die kregen ze uitgereikt door René van Ginderen, de wethouder van de gemeente Roosendaal, nadat hij ze eerst twintig minuten lang de hemel in geprezen had. Je ziet die jongeren dan gewoon groeien.”

Doorgroeimogelijkheden

Naast het diploma, kregen de leerlingen ook een baan aangeboden bij WVS Schoonmaak. “Alle leerlingen die slagen aan onze TOP Academie krijgen gegarandeerd een baan aangeboden bij ons of bij een ander Vebego-bedrijf. Bij sommige leerlingen zie ik al dat er meer in zit. Ik vertel ze ook altijd: een baan in de schoonmaak betekent niet dat je voor altijd een schoonmaker of schoonmaakster bent. Je kunt ook doorgroeien, bijvoorbeeld naar voorman of -vrouw. Of je nu wel of geen afstand tot de arbeidsmarkt hebt. Ik noem ook altijd mezelf als voorbeeld”, zegt Van Aart. Zij begon op haar vijftiende als schoonmaakmedewerkster bij Hago Nederland. Uiteindelijk groeide ze binnen Vebego door, van meewerkend voorvrouw tot objectleidster en uiteindelijk tot haar huidige functie als opleidingscoördinator.

Vol goede moed

Van Aart kijkt vol goede moed naar de toekomst. “Het tweede jaar is inmiddels begonnen en het loopt allemaal op rolletjes. Enerzijds vanwege de goede samenwerking met de onderwijsinstellingen en de steun van WVS Schoonmaak en Learn2Work, en anderzijds vanwege het enthousiasme van de leerlingen. Binnenkort is ons eigen opleidingscentrum in Etten-Leur af. Een mooie locatie voor de lessen van onze leerlingen. In de toekomst willen we daar ook graag de zorgmodule van de schoonmaakvakopleiding gaan geven. De zorgbranche is namelijk erg populair onder de jongeren, dus hopelijk kunnen we zo nog meer leerlingen enthousiasmeren en klaarstomen voor een baan in de schoonmaak.”

Lees ook: