Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Visie Novon: "Ik maak me zorgen over het verkrijgen van materialen en middelen"

Uit de cijfers van het marktonderzoek valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt Elbert Jan Hesse, algemeen directeur bij Novon Schoonmaak, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2021?

"Vooral met veel waardering en trots voor onze collega’s. Gezamenlijk hebben wij de schouders eronder gezet, wat goed terug te zien is in onze stijgende omzet en rendement. Het had ook niet beter gekund in deze bijzondere jaren. Aandacht voor collega’s zit in ons DNA en dat zie je terug in ons lage verloop en ziekteverzuim. In het eerste corona jaar 4,4% en het tweede corona jaar 4,9%. Naast het lage verloop op de werkvloer is het nihil verloop bij staf en leidinggevende essentieel, dat is toch de ruggengraat van je organisatie waar we extra zuinig op zijn."

We horen steeds vaker dat ondernemers het zwaarder hebben of krijgen.

Vraag 2: Hoe kijken jullie naar de rest van 2022 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?

Het lijkt erop dat het grootste gedeelte van Nederland nu wel corona gehad heeft en dat we, voor zo lang het duurt, weer de vertrouwde omgangsvormen kunnen hanteren. Daar worden wij vooral blij van. Binnen Novon werken we via de LEAN-methodiek en hebben we ook dit jaar weer SMART-jaardoelen per afdeling geformuleerd. Op deze manier houden we elkaar scherp in de weekstart en is de hele organisatie in beweging. Innoveren met en bij onze klanten door robotisering en smart buildings staat hoog op de agenda. Altijd in relatie met onze duurzaamheidsambities, die we weer ondergebracht hebben in ons Duurzaamheidsrapport.

In het nieuws horen wij steeds vaker dat ondernemers het zwaarder hebben of krijgen, met alle gevolgen van dien. In gesprek blijven en weten wat er speelt bij je opdrachtgevers, gaat ons helpen om gezamenlijk ook deze fase weer door te komen."

Lees ook

Vraag 3: Waar zien jullie kansen voor de komende tijd?

"Voor bedrijven met een open blik zijn er altijd kansen. Zo zien we meer maatwerk aanvragen binnen komen, waarin we graag meedenken. Met een grote groep eigen specialisten in huis met kennis en expertise, zien we dit vooral in een stuk verbreding van onze dienstverlening bij bestaande klanten. Dit is niet alleen op gebied van specialistische reiniging, maar ook op het gebied van robotisering en andere toepassingen op het gebied van middelen en materialen."

Vraag 4: Welke uitdagingen zien jullie voor de komende tijd?

"De arbeidskrapte geeft alleen maar kansen voor bedrijven als de onze. Wij zijn actief in Noord-Oost Nederland en spreken de taal van de regio: 't kumt wel gou'. Dit is uiteindelijk waar het om draait en waarom wij een duurzame relatie met onze opdrachtgevers kunnen blijven onderhouden. Is het eenvoudig? Nee zeker niet, maar een uitdaging die we elke dag weer graag aangaan.

Het gebruik van een toilet wordt een luxe als je ziet wat dit gaat kosten aan sanitaire supplies.

Ik maak mij wel zorgen over het verkrijgen van de juiste materialen en middelen. De prijzen vliegen omhoog, het gebruik van een toilet wordt een luxe als je ziet wat dit gaat kosten aan sanitaire supplies. Nog even en de medewerkers en studenten mogen zelf het toiletpapier meenemen."

Vraag 5: Welke thema's of trends staan bij jullie bovenaan de agenda?

"Employer branding staat bovenaan de agenda. Hoe kunnen we die persoonlijke werkgever blijven en waarom is het nou zo leuk om bij ons te komen werken? Door onze regionale betrokkenheid en sociale insteek verzuimen we nog weleens om dit ook te claimen. Hierin willen we dit jaar zeker stappen maken. Jullie gaan van ons horen!"

Meer visie?

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke dag een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!

Lees ook vooral het artikel 'Visie top 5 schoonmaakbedrijven: branche zoekt antwoorden op wereld in transitie'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-vijf schoonmaakbedrijven.

Visie CSU: "Een nieuwe toekomst creëer je nooit in je eentje"

Ondernemen Nieuws

Visie CSU: "Een nieuwe toekomst creëer je nooit in je eentje"

Uit de cijfers van het marktonderzoek valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van CSU, zijn visie.
Visie Hago: " We blijven continu monitoren wat er om ons heen gebeurt"

Ondernemen Nieuws

Visie Hago: " We blijven continu monitoren wat er om ons heen gebeurt"

Uit de cijfers van het marktonderzoek valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt Mark Keur, algemeen directeur bij Hago, zijn visie.
Visie Gom: "De vraag naar flexibiliteit zal sterk blijven groeien"

Ondernemen Nieuws

Visie Gom: "De vraag naar flexibiliteit zal sterk blijven groeien"

Uit de cijfers van het marktonderzoek valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt Olivier Laméris, algemeen directeur van Gom, zijn visie.
Visie Asito: "Maximale flexibiliteit wordt vanzelfsprekend"

Ondernemen Nieuws

Visie Asito: "Maximale flexibiliteit wordt vanzelfsprekend"

Uit de cijfers van het marktonderzoek valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt Bob Mols, algemeen directeur bij Asito, zijn visie.
Visie EW: "Technologie helpt slimmer, efficiënter en duurzamer te zijn"

Ondernemen Nieuws

Visie EW: "Technologie helpt slimmer, efficiënter en duurzamer te zijn"

Uit de cijfers van het marktonderzoek valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt Bas Cornelissen, algemeen directeur bij EW Facility Services, zijn visie.

Laatste nieuws

Ondernemen

Partners