Visie grootste schoonmaakbedrijven: Krappe arbeidsmarkt is absoluut de grootste uitdaging

De cijfers van het marktonderzoek van Service Management scheppen al een mooi beeld van de huidige schoonmaakmarkt. Maar hoe hebben de schoonmaakbedrijven het afgelopen jaar zelf ervaren? En hoe kijken zij naar het heden én naar de toekomst?Volg Service Management op LinkedIn:

Benieuwd naar de uitgebreide reacties van de grootste schoonmaakbedrijven? Elke dag publiceren we één visie-verhaal. Onderaan dit artikelplaatsen we de linkjes in een handig overzicht.

De cijfers van het marktonderzoek liegen er niet om: het gaat goed met de schoonmaakbranche. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zou in 2018 de totale omzet van schoonmaakbedrijven maar liefst 6,5 procent gestegen zijn ten opzichte van een jaar eerder. En laten we wel wezen: 2017 was ook al geen slecht jaar. Maar een hoge(re) omzet zegt natuurlijk niet alles over de werkelijke gang van zaken binnen een schoonmaakbedrijf. Daarom vroegen wij de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland naar hun ervaringen van het afgelopen jaar en naar hun visie op de toekomst.

Het was een goed jaar

We trappen af met een terugblik naar het afgelopen jaar. Daarmee beginnen we ook direct op positieve noot: 2018 was een goed jaar, daar is iedereen het met elkaar over eens.

Zo zegt Bart van der Sluijs, algemeen directeur van ICS Groep: “2018 was een goed jaar voor ICS, waarbij de nadruk heeft gelegen op het verder verbeteren van onze operationele organisatie, het borgen van onze kernwaarden in de organisatie en het implementeren van een aantal nieuwe contracten. Het resultaat van onze inspanningen is dat we door MT zijn uitgeroepen tot beste schoonmaakdienstverlener van Nederland.”

Ook Charles Vinke, directeur van Asito, is louter positief: “2018 was wederom beter dan voorgaande jaren. Asito is autonoom gegroeid met 7 procent. Naast de cijfers, was 2018 ook op andere vlakken succesvol. Zo lanceerden we Asitotality, een framework dat, met de medewerker centraal, de richting van Asito bepaalt voor de komende jaren.”

Het was een druk jaar

Ook was het een druk jaar. Niet alleen vanwege de vele verjaardagsfeestjes – zo vierde CSU haar vijftigjarige bestaan en mocht Hago maar liefst 75 kaarsjes uitblazen – maar ook doordat alle schoonmaakbedrijven zich hard ontwikkelden.

Bas Cornelissen, directeur van EW Facility Services: “In 2018 maakten we strategische keuzes om onze merkbelofte Creating Hospitality nog beter waar te kunnen maken. We investeerden in 2017 en 2018 in het vervolmaken van onze directie en organisatiestructuur. Zo voegden wij twee Key Account Directeuren toe aan het directieteam, verantwoordelijk voor respectievelijk het hotelsegment en de segmenten kantoren, high traffic en zorg. Tevens sturen zij het commerciële team van EW Facility Services aan. Daarnaast hebben wij de top van onze organisatiestructuur deels opnieuw vormgegeven.”

Ook ISS en CSU hebben niet stilgezeten: in november 2018 nam CSU een groot deel van het single service cleaning portfolio van ISS over. “Hiermee maakt ISS een duidelijke keuze voor de markt van integrated facility services en voor een duurzame toekomst. In 2018 mochten we teven nieuwe grote opdrachtgevers als Heineken en EY verwelkomen. Wij kijken terug op een commercieel succesvol jaar”, aldus Marcel Kalmeijer van ISS.

Lees ook: ISS en de reuzensprong naar integrated services

Een rooskleurige toekomst

De toekomst van de schoonmaak is rooskleurig, blijkt uit de reacties. De ‘schoonmaakbazen’ zijn positief gestemd en verwachten de goede koers voort te kunnen zetten.

“We kunnen meer en meer onze toegevoegde waarde laten zien op schoonmaak én op andere facilitaire diensten”

“Wij zien de toekomst rooskleurig in. Waarom? Onze opdrachtgevers zien ons steeds vaker als partner en verlengstuk van hun eigen facilitaire organisatie. Daardoor kunnen we meer en meer onze toegevoegde waarde laten zien op schoonmaak én ook op andere facilitaire diensten”, aldus Van der Sluijs (ICS).

Ook John van Hoofd, voorzitter Raad van Bestuur bij CSU, is positief gestemd: “We zien de toekomst rooskleurig in en verwachten de groeilijn vast te houden. Vanuit een excellente dienstverlening blijven we meerwaarde toevoegen. Dit doen we in 2019 nog nadrukkelijker met versnelling in de branche specifieke insteek en een gedifferentieerde marktbewerking.”

Krappe arbeidsmarkt grootste uitdaging

“Elk voordeel heb zijn nadeel”, zei Johan Cruijff ooit. En dat geldt ook voor de schoonmaak: door de aantrekkende economie wordt de arbeidsmarkt alsmaar krapper. Het vinden van (goed) personeel wordt daarmee een lastige uitdaging. Opvallend is dat alle schoonmaakbazen die wij voor dit verhaal spraken, aangaven zich zorgen te maken over de krappe arbeidsmarkt.

“Waar wij ons wel zorgen over maken, is dat de mensen die het uiteindelijke werk moeten doen, opraken. Alle registers staan open om aan mensen te komen. Ook het risico van ziekte baart ons zorgen. Het verzuim is te hoog en ook het financiële risico dat medewerkers na 2 jaar ziekte in de WIA komen en hierbij in je premies terugkomen is veel te kostbaar”, vertelt Erwin de Jong, directeur van Effektief Groep.

Lees ook: 15 manieren om goed personeel te vinden én te behouden

Ronald Boesjes, commercieel directeur van Dolmans Schoonmaak Diensten, voegt toe: “Wij kijken positief naar de toekomst, maar houden rekening met schaarste op de markt qua personeel door de aantrekkende economie en vergrijzing. Dat kan de groei beperken. Wij zien het als één van de grootste uitdagingen voor de komende jaren. ”

Verbreding van diensten en segmentatie

Opvallend is dat er twee duidelijke trends zijn te onderscheiden in de verhalen van de schoonmaakbazen. Ten eerste bieden de schoonmaakbedrijven een steeds breder dienstenpakket aan. Niet alleen vanwege de groeiende vraag vanuit de opdrachtgevers, maar ook als strategie om personeel aan te trekken en te binden.

“Wij gaan inzetten op taakdifferentiatie, waarbij we slimmer omgaan met het huidige arbeidspotentieel”, aldus Toni Iniguez Najdanovski van Schoonster.

Ook bij Asito is hier sprake van. Vinke: “Mede dankzij de ontwikkeling van Tisser.nl zien we de schoonmaakkracht ontwikkelen naar een servicemedewerker die veel meer voor een klant kan betekenen dan schoonmaken alleen.

“De segmentatie stelt ons in staat om meer met onze klanten te ontwikkelen, samenwerkingen op te zetten en onze aandacht volledig te richten op de processen van de klant”

Ten tweede kiezen steeds meer schoonmaakbedrijven voor een sectorspecifieke aanpak. Zo ook Hago: “2018 was het jaar van de verdere segmentering. Sinds vorig jaar weten ook onderwijsinstellingen, kantoren en evenementenlocaties bij welke specialistische partner ze voor schoonmaak moeten zijn: Hago Offices, Hago Onderwijs, Hago Industry en Hago Leisure & Events. De segmentatie stelt ons in staat om meer met onze klanten te ontwikkelen, samenwerkingen op te zetten en onze aandacht volledig te richten op de processen van de klant”, aldus Michel Möller, algemeen directeur van Hago Nederland.

Bij Gom zetten ze ook in op segmentatie: “We geloven dat onze koers onderscheidend is, en dat geeft ons vertrouwen in de toekomst. Inmiddels zie je meer bedrijven naar sector segmenteren. Toch krijgt dat pas echt focus als je ook de achterkant, je hele organisatie op de sector inricht. Daarin zijn we de enige. Die specialisatie helpt ook in het sneller doorontwikkelen van diensten met tastbare voordelen voor onze klanten. Daar verwacht ik veel van”, zegt Albert van der Meulen, directeur van Gom.

Social return biedt kansen

Schoonmaakbedrijven hechten groot belang aan social return en zien hierin dan ook veel kansen liggen. Om meerdere reden wordt er zo ingezet op social return. Zo vragen opdrachtgevers een steeds hoger percentage inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, willen de schoonmaakbedrijven op deze manier invulling geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen én is het natuurlijk een mooie manier om aan personeel te komen.

Michel Möller, van Hago Nederland, vertelt: “Social return blijft belangrijk voor ons. En juist in tijden van arbeidsmarktkrapte zien we mogelijkheden voor social return: we hebben mensen harder nodig dan ooit. We zoeken dan ook steeds nadrukkelijker naar samenwerkingsverbanden. Steeds meer opdrachtgevers vragen een steeds hoger percentage inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Waar dat voorheen meestal om 5 procent inzet ging, zien we steeds vaker percentages als 30 procent. Met ons zusterbedrijf Balanz Facilitair – specialist in inzet en coaching van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt – voldoen we samen aan die vraag vanuit de markt. We doen het niet enkel vanuit een verplichting die de overheid oplegt. We doen het ook vanuit noodzaak richting de toekomst én vanuit de intrinsieke motivatie dat er voor iedereen werk is.”

Digitalisering blijft belangrijk

“Als je in 2019 pas over digitalisering nadenkt, ben je veel te laat”

 Digitalisering staat al enige tijd hoog op de agenda bij schoonmaakbedrijven en zal daar voorlopig ook nog wel even blijven staan. Op de vraag welke mogelijkheden hij ziet in digitalisering antwoordde De Jong: “Als je hier in 2019 pas over nadenkt, ben je natuurlijk veel te laat. In 2019 zullen wij nog één groot traject (crediteuren) volledig automatiseren en digitaliseren. Dit is denk ik het grootste IT-project dat we ooit zijn aangegaan. Als dit gebeurd is, hebben wij geen enkel proces in ons bedrijf dat nog met of op papier moet of zelfs kan.”

Ook bij Gom staat digitalisering hoog in het vaandel: “Digitalisering blijft belangrijk. Apps of sensoring komen dan bij veel mensen al snel in gedachten. Soms lijkt het wel een doel op zich. Dat vind ik te beperkt gedacht. Digitalisering is breder”, stelt Van der Meulen. “Maar”, zo begint Kalmeijer, “tegelijkertijd blijft ook de menselijke factor van grote betekenis.”

Lees ook: Digitaliseren in de schoonmaak: Begin klein en wacht niet te lang

Uitgebreide reacties schoonmaakbedrijven

Benieuwd naar de uitgebreide reacties van de grootste schoonmaakbedrijven? Dat snappen we! Daarom publiceren we dagelijks, beginnend op woensdag 3 april, een uitgebreid visieverhaal. Waarin de schoonmaakbazen antwoord geven op vragen over het verleden, heden en de toekomst. De linkjes naar alle verhalen voegen we hieronder toe: