Visie CSU: "Een nieuwe toekomst creëer je nooit in je eentje"

Uit de cijfers van het (link: https://digimagazine.servicemanagement.nl/smg3_thema_ondernemen/visie_top5_schoonmaakbedrijven text: marktonderzoek target: _blank) valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van CSU, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2021?

"Vernieuwen en ondernemerschap, het zijn eigenschappen die als een groene draad door ons bestaan lopen. En waar we ook in 2021 samen de noodzaak hebben ervaren om juist nú te blijven ondernemen en innoveren. 2021 was een jaar waarin onze medewerkers, onze klanten en onze medewerkers effecten ondervonden van de coronapandemie. Corona bleef diep ingrijpen in het welzijn van medewerkers en hun familie. Het besef en belang van schoonmaken bleef onverminderd hoog. Met de schoonmaakmedewerker als vitale beroepsgroep hebben we als één collectief gewerkt om op een veilige en verantwoorde wijze het werk door te laten gaan bij bestaande én nieuwe opdrachtgevers.

De pandemie drukte een grote stempel op onze bedrijfsvoering en die van vele opdrachtgevers.

Door de effecten van corona zoals in isolatie moeten, quarantaine en daarmee dus op verzuim, drukte ook in 2021 de pandemie een grote stempel op zowel de bedrijfsvoering van onze onderneming, als op die van vele opdrachtgevers. Net als in 2020 hebben we ook in 2021 een enorme bereidheid aangetroffen om sámen de schouders eronder te zetten en om actief mee te denken over oplossingen hoe het wél kan. Opnieuw is in alle lagen van de organisatie een enorme wend- en weerbaarheid getoond en is met doorzettingsvermogen en daadkracht geanticipeerd op de nieuwe werkelijkheid, zowel persoonlijk als zakelijk. Met alle bijzonderheden die dit corona-jaar met zich meebrengt zijn we erin geslaagd om de omzet autonoom te laten groeien en ondanks de hoge ziektekosten een prachtig resultaat te behalen.

De ontwikkelingen in de facilitaire branche gaan razendsnel door corona, krapte op de arbeidsmarkt, digitalisering en de focus op duurzaamheid. De veranderende kijk op thuiswerk, gebouwgebruik en hybride workplace management leiden tot nieuwe uitdagingen in diverse branches. Welke invloed heeft thuiswerken op de werkplekbeleving? En met welke slimme oplossingen creëren we een veilige, productieve én leuke werkomgeving?

Tijdens de CSU Innovatie Boost lanceerden we met bouwbedrijf Heijmans Beyond Eyes, een online platform dat bestaat uit verschillende diensten. De toekomst van werken verandert structureel. Gebouwen worden meer ingericht volgens het principe ‘activity based working’, waarbij gekeken wordt naar de activiteit die in het gebouw plaatsvindt. BE Clean geeft een datagedreven kijk op schoonmaak en schoonhouden. Door inzicht in de bezetting en de activiteiten, kan slimme schoonmaak toegepast worden. Schoonmakers kunnen effectiever te werk gaan en de gebruiker is tevredener met een fris en merkbaar schoon pand."

Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2022 en daarna?

We verwachten de groeilijn aan te kunnen houden. De effecten van corona zullen ook bij het verder open gaan van de maatschappij blijven. Immers, de ontwikkelingen over de aard en plek waarop mensen samenkomen en werken zijn blijvend veranderd. Dit treft de gehele Nederlandse economie en enkele sectoren in het bijzonder. Datzelfde geldt voor de gevolgen van het conflict in Oekraïne. Tegen die achtergrond willen we ook dit jaar klantgerichte meerwaarde toevoegen. Dit doen we nadrukkelijk met versnelling in onze branche specifieke insteek en een gedifferentieerde marktbewerking.

Ondanks alle technologische vernieuwingen blijft schoonmaken mensenwerk. Sterker, wij geloven dat juist de combinatie van high tech en de menselijke high touch leidt tot een betere performance. De mensen van CSU maken hierin het verschil. Hier investeren we volop in; mensen moeten gezond, vakkundig en met plezier aan de slag kunnen. Om ervoor te zorgen dat medewerkers fit en met plezier naar het werk gaan, heeft CSU een voortrekkersrol als het gaat om duurzame inzetbaarheid en sociale innovaties en duurzaamheid via job coaches, stapelbanen en slimme regionale samenwerkingsverbanden om mensen toe te laten treden en doorgroeien binnen de branche.

Onze datagedreven aanpak voor de werving van medewerkers door CSU is een concurrentiefactor van toenemend en onderscheidend belang. Met de historisch krappe arbeidsmarkt hebben strategische samenwerkingsverbanden met onze recruitmentpartners een belangrijke rol gespeeld in het voldoen aan de grote vraag naar personeel in 2021. Op onze openstaande vacatures ontvingen we afgelopen jaar bijna 28.000 sollicitaties. We outperformen de benchmark in de branche.

Hoewel CSU een mooie staat van dienst heeft, is de facilitaire wereld tegelijkertijd continu in beweging. Daarom innoveren we onze dienstverlening proactief, om onze positie als gidsende koploper in de branche vast te houden. De wereldwijde ontwikkelingen volgen we daarbij voortdurend, want één ding staat vast: de disruptieve veranderingen raken onze branche, ons bedrijf, onze medewerkers en onze klanten.

Vraag 3: Waar zien jullie kansen voor de komende tijd?

Om organisaties wend- en weerbaar te houden is flexibiliteit en ketensamenwerking van belang. Door van data bruikbare informatie te maken, zoals met Beyond Eyes en BE Clean, dragen we daaraan bij. Ook zien we een steeds groter wordende interesse in de Facilitaire Coalitie, ons pasklaar samenwerkingsmodel, dat in de veranderde en flexibelere facilitaire omgeving relevanter is dan ooit.

Het is onzeker welke middellange en lange termijneffecten het coronavirus en het conflict in Oekraïne precies hebben.

Vanuit CSU is in 2021 gewerkt aan het lanceren van een nieuwe zusterorganisatie Zizo per medio januari 2022. Door de opkomst van het hybride werken loopt bij veel werknemers privé en werk steeds meer door elkaar. Zizo biedt hiervoor dé oplossing: Thuismakers die de to-do list van medewerkers afvinken. Zizo biedt een scala aan diensten; van schoonmaak, was vouwen en ramen lappen tot tuinonderhoud en digitale hulp. Eigenlijk alles rondom huis. De dienst kan ingezet worden door particulieren maar ook door werkgevers voor hun medewerkers. In de krappe arbeidsmarkt een fijne manier om vanuit goed werkgeverschap waardering te laten blijken en zich te onderscheiden van andere werkgevers.

Vraag 4: Welke uitdagingen zien jullie voor de komende tijd

Het is onzeker welke middellange en lange termijneffecten het coronavirus en het conflict in Oekraïne precies hebben. Inmiddels is de wereld om ons heen al drastisch veranderd. Het heeft aanzienlijke economische gevolgen voor een aantal sectoren waarin wij opereren. Onduidelijk is exact hoe groot en hoe impactvol de directe en indirecte gevolgen voor onze klanten en daarmee voor CSU zijn.

Tegelijkertijd zien we dat, zelfs in deze roerige tijden van de afgelopen twee jaar, ons fundament gelukkig sterk is. We kunnen alleen maar zélf het voortouw nemen en dat doen we door uit te gaan van een definitieve hybride werkomgeving. Dit brengen we tot uitdrukking is ons eigen kantoorbeleid én nemen we als uitgangspunt voor nieuwe markten. We houden vast aan onze eigen ondernemerszin en buigen bedreigingen om naar kansen. Toch zijn er ook veranderingen en marktbewegingen van buitenaf die ons soms ook zorgen baren. Zoals de aanhoudende arbeidsmarktkrapte."

Vraag 5: Welke andere thema’s staan bij jullie bovenaan de agenda?

"Voor de vierde maal op rij onderzochten we met de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie de weg naar vernieuwing in facilitair management van toonaangevende organisaties. Opnieuw staat daarin duurzaamheid op de eerste plek, wat wij alleen maar onderstrepen. Samen met klanten en leveranciers bekijken we hoe we elkaars duurzaamheidsdoelstellingen kunnen versterken en schoonmaak duurzamer maken.

Een nieuwe toekomst creëer je nooit in je eentje, alleen samen maak je een wezenlijk verschil.

We willen toekomstbestendig groeien, waarbij we aandacht hebben voor mens, milieu en maatschappij. Dat motiveerde ons om het Green Recovery Statement te ondertekenen, samen met nog tweehonderd andere Nederlandse bedrijven. Een nieuwe toekomst creëer je tenslotte nooit in je eentje, alleen samen maak je een wezenlijk verschil. Neem CO2, dat natuurlijk niet ophoudt bij de grenzen van ons bedrijf. Daarom zijn we in 2020 gestart met Ecochain, waarmee we bij opdrachtgevers onze eco-footprint binnen de waardeketen meetbaar in kaart brengen en rapporteren. En maken we inzichtelijk welke (duurzame) keuzes welke impact opleveren.

Meer visie?

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke dag een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!

Lees ook vooral het artikel 'Visie top 5 schoonmaakbedrijven: branche zoekt antwoorden op wereld in transitie'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-vijf schoonmaakbedrijven.