Visie Atalian: "Wij zien veel kansen in het creëren van volwaardige banen"

Uit de cijfers van het (link: https://digimagazine.servicemanagement.nl/smg3_thema_ondernemen/visie_top5_schoonmaakbedrijven text: marktonderzoek target: _blank) valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt John van de Bunt, commercieel directeur bij Atalian, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2021?

"2021 is voor ons een bewogen jaar geweest. Enerzijds ondervonden we nog veel hinder van de pandemie, aan de andere kant hebben we een aantal mooie klanten mogen toevoegen aan onze portfolio. De verandering van onze naam van Visschedijk naar Atalian heeft voor ons een fantastische spin-off gegeven. 2021 is een jaar waarin nogmaals duidelijk werd dat de menskant van ons werk zeer belangrijk is. Het vinden en behouden van medewerkers is altijd een rode draad geweest in ons beleid en bleek in 2021 belangrijker dan ooit. Was het inzetten op sociale duurzaamheid voor veel bedrijven een wettelijke noodzaak, wij hebben het mogen ervaren als een unieke kans om verder te groeien. We zijn trots op wat we hebben kunnen bereiken in 2021, zeker als het gaat om het uitbreiden van facilitaire diensten zoals catering als aanvulling op de schoonmaak."

Vraag 2: Hoe kijken jullie naar de rest van 2022 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?

"Wij zijn zeer positief over 2022 en verwachten dan ook een prima groei te kunnen realiseren. Focus op behoud van ons karakter, binden en boeien van mensen is hierbij uiteraard een belangrijk uitgangspunt. Innovatie gebruiken we hierbij vooral om het voor mensen makkelijker te maken om het werk te kunnen (blijven) uitvoeren."

vraag 3: Waar zien jullie kansen voor de komende tijd?

"Wij zien veel kansen in het creëren van volwaardige banen. Dit door het combineren van diensten en dagschoonmaak, samenvoegen van diverse facilitaire taken en mobiele teams. Wij doen er alles aan om onze mensen trots te maken op het werk en onze organisatie. Wij zien het als een kans om verder te gaan met het verbeteren van het imago van facilitaire dienstverlening."

Slimme en creatieve ideeën zijn nodig om succesvol te blijven.

Vraag 4: Welke uitdagingen zien jullie voor de komende tijd?

"Wij zien een toename van de schaarste rond personeel. Als organisatie hebben we het hierin altijd makkelijker gehad dan de markt door onze persoonlijke aanpak. Maar ook wij zien dat het moeilijker zal worden om de juiste mensen te vinden. Slimme en creatieve ideeën zijn nodig om succesvol te blijven en dat is onze grootste uitdaging. Daarnaast werken we hard aan digitalisering om daarin te ondersteunen.

Vraag 5: Welke thema's of trends staan bij jullie bovenaan de agenda?

"Naast het al genoemde werken we aan het thema automatisering. Onze opdrachtgevers hebben behoefte aan managementinformatie, werken met slimme oplossingen, sensoring, duurzaamheid en dergelijke. Ons center of expertise in Nederland werkt samen met ons internationale team aan tal van projecten om ons klaar te houden voor de toekomst."

Meer visie?

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke dag een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!

Lees ook vooral het artikel 'Visie top 5 schoonmaakbedrijven: branche zoekt antwoorden op wereld in transitie'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-vijf schoonmaakbedrijven.

Lees meer over