Wil jij schoonmaakproducten testen?

Word lid van ons testpanel!

Vijf misvattingen over succesvol ondernemerschap

Er zijn nogal wat misvattingen over ondernemerschap. En vooral over succesvolle invulling daarvan. Daarom deelt Paule Joore, eigenaar van Route ICR, de vijf meest in het oog springende misvattingen. Die op zichzelf maar vooral in onderlinge samenhang bepalend zijn voor succes.

Misvatting 1: Ik heb geen glasheldere ondernemersambitie nodig om succesvol te zijn

Om doelgericht te kunnen sturen heb je logischerwijs een doel nodig. Voor ondernemers is het ultieme doel gelijk aan hun ondernemersambitie. Daarmee is het tevens het vertrekpunt voor sturing en beheersing. Ofwel richting geven aan en grip hebben op de uitvoering.

Nee is ook een antwoord

Misvatting 2: Ik moet overal ja op zeggen, alles pakken wat voorbij komt

Het is misschien verleidelijk om overal ‘ja’ op te zeggen. Maar het helpt niet om de juiste focus te creëren. En daardoor is het haast onmogelijk om tot effectieve en efficiënte processen te komen in je bedrijf. En dat voel je op vele vlakken, maar het hardste in je portemonnaie. Keuzes maken dus. ‘Nee’ is ook een woord.

Lees ook:

Misvatting 3: Ik hoef geen strakke rapportages te gebruiken, mijn banksaldo checken is genoeg

Meten is weten. Dat is geen loos zinnetje, maar bittere ernst. Je banksaldo is natuurlijk wel belangrijk, maar geeft maar beperkte informatie. Het is eigenlijk de sluitpost van de prestaties van je bedrijf. De totstandkoming van de prestaties zijn daardoor echter niet zichtbaar. Daardoor kun je er niet op sturen en zijn processen niet beheersbaar.

Misvatting 4: Verwachtingen managen in mijn team is zonde van de tijd

In veel organisaties is er sprake van een verwachtingskloof tussen directiekamer en werkvloer. Hierdoor is er in even zovele organisaties veel verbeterpotentieel. Het leveren van topprestaties vraagt om een topteam met een hoogontwikkelde teamintuïtie. Het managen van verwachtingen is daarbij een heel belangrijk aspect.

Misvatting 5: Ons bedrijf heeft geen strategie nodig, want we zijn maar klein

Ook als je weinig medewerkers hebt, heb je meer kans op succes als je een strategie volgt. En bij het volgen van een strategie, is focus weer enorm belangrijk. Maar om een strategie te kunnen volgen, moet je dus eerst zorgen dat je er een hebt.

Kabinet spoort ondernemer met geldzorgen aan hulp te zoeken

Ondernemen Nieuws

Kabinet spoort ondernemer met geldzorgen aan hulp te zoeken

Ondernemers die zorgen hebben over hun portemonnee, bijvoorbeeld door de coronacrisis, moeten op tijd om hulp vragen. Die oproep doet het kabinet in een nieuwe campagne.
VVD Tweede Kamerlid Daan de Kort op bezoek bij Asito

Ondernemen Nieuws

"Vanaf de start moet je goed kijken waar een medewerker vandaan komt"

VVD Tweede Kamerlid Daan de Kort ging onlangs op werkbezoek bij schoonmaakbedrijf Asito. Voorzitter Piet Adema en Adviseur Inclusiviteit Leonore Nieuwmeijer (Schoonmakend Nederland) hadden hem uitgenodigd omdat ze een brug willen slaan tussen politiek en ondernemers. Daarom was De Kort te gast bij grootspeler Asito in het Jeroen Bosch ziekenhuis.
SieV: "Nooit uitnodigingen gehad voor cao-commissies"

Branche Nieuws

SieV: "Nooit uitnodigingen gehad voor cao-commissies"

Mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak heeft naar zeggen van voorzitter Maurice Rutgrink (foto) nooit uitnodigingen gehad om in cao-commissies plaats te nemen. Dat staat in een brief die Rutgrink aan het adres van CNV-vakbondsbestuurder Jan Kampherbeek schreef.
Samenwerken: Schoonmaakbedrijf moet innovatief meedenken

Ondernemen Nieuws

Samenwerken: Schoonmaakbedrijf moet innovatief meedenken

Wat verwacht de facility manager van zijn dienstverlener, zoals een schoonmaakbedrijf? En andersom: wat verwacht een schoonmaakbedrijf of andere facilitair dienstverlener van zijn opdrachtgever? Zusteruitgave Facto legde deze vragen voor aan Marco Schuringa, Directeur Corporate Real Estate & Facilities bij onderzoeksorganisatie TNO.

Laatste nieuws

Ondernemen

Launching Partners