Van vier naar één: de rebranding van 1nergiek

Van vier naar één: de rebranding van 1nergiek

Met ingang van februari dit jaar is de samenvoeging van vier schoonmaakbedrijven voltooid, waarvan de oudste twee respectievelijk uit 1981 en 1922 dateren: Teico Service en SGA, sinds de jaren negentig de voortzetting van de Amsterdamse WSBZ. Het verhaal over de rebranding van vier labels zoals ze het zelf noemen.

De vier schoonmaakbedrijven maakten allemaal deel uit van de holding Professional Facility Services Group (PFS Group) te Lijnden, vlakbij Schiphol. Eigenaar van de PFS Group is Peter Bleeker, die daarnaast ook actief is met een uitzendorganisatie. Bleeker heeft overigens al tientallen jaren ervaring met schoonmaken, facilitaire diensten en uitzendactiviteiten.

In 2010 kon hij de overname realiseren van Teico Services, een in 1981 opgericht schoonmaakbedrijf destijds gevestigd te Wormerveer en Vollenhove. Vier jaar later lukte dat ook met SGA, het Schoonmaakbedrijf Gemeente Amsterdam, de opvolger van het ambtelijke apparaat WSBZ van anno 1922. Een jaar later werden naast Teico en SGA nog twee bedrijven operationeel: voor schoonmaak 1nergiek en voor glas- en gevelwerk Glas & Rein. Alle vier bedrijven werden vanaf 2010 aangestuurd vanuit het kantoor op het bedrijventerrein in Lijnden.

Onder de verzamelnaam PFSG doen de vier schoonmaakbedrijven jaarlijks mee aan ons omzetoverzicht. In het meest recente overzicht van maart 2017 neemt de groep met 23 miljoen euro per jaar in 2016 de achttiende plaats in. Die omzet was nagenoeg gelijk aan die van 2015.

De projectcoach

Met ingang van 1 februari van dit jaar is het gedaan met de (twee) oude en vertrouwde namen Teico en SGA in de schoonmaak. Gekozen is voor de betrekkelijk nieuwe en ongebruikelijke naam 1nergiek. Het gebundelde bedrijf wordt geleid door Annemarie Buijs, in de rol van algemeen directeur. Maar die titel acht ze te formeel en wil ze liever niet horen. De rol en uitstraling van coach en teamleider vervult ze liever dan die van afstandelijk leider.

Annemarie Buijs (50) noemt zichzelf ironisch ‘een groentje’ omdat ze pas sinds oktober 2014 bij de groep in dienst kwam als operationeel manager en daardoor rechtstreeks in contact kwam met de schoonmaakbranche. Voordien was ze opdrachtgever doordat ze – na de Hogere Hotelschool en een periode hotellerie -in Noord-Nederland als regiodirecteur verantwoordelijk was voor 12 Roompot vakantieparken en circa 1100 medewerkers.

1nergiek opereert centraal vanuit het hoofdkantoor te Lijnden, waar bijna 50 personen die er werken in de omgang het informele en samen-doen-gevoel duidelijk uitstralen. Een rayonmanager wordt een projectcoach of kort ‘coach’ genoemd en verder iedereen ‘schooncollega’. De organisatie is overeenkomstig plat, want de 700 uitvoerenden worden geleid vanuit de ene vestiging in Lijnden door acht projectcoaches die nauw samenwerken met Annemarie Buijs.

Het dienstenpakket bestaat uit regulier schoonmaakwerk, vloer- en gevelonderhoud, glasbewassing en huismeesterdiensten. Aanvullende taken als groenvoorziening, sanitaire producten en -diensten en overige facilitaire ondersteuning besteedt 1nergiek uit. Het werkgebied bestaat vooral uit Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en de Flevo- en Noord-Oost polder. Maar 1nergiek heeft ook opdrachtgevers in Eindhoven, Venlo, Arnhem en Zwolle.

De orderportefeuille van SGA (onderwijs, musea) en Teico (winkelcentra) is ook terug te vinden in de verdeling naar omzet. Schoonmaak in kantoren draagt 60% bij, het schoonhouden van winkelcentra 20%. Musea (waaronder de Hermitage in Amsterdam) en onderwijs, met 1600 schoollokalen, elk 10%.

De integratie of rebranding

Daan Schouten (29) die sinds 2013 bij de groep werkt, kreeg vorig jaar de rol van projectmanager wat betreft de eenwording van de vier schoonmaakbedrijven. Een proces dat 9 februari jl. voltooid is met een ontvangst voor zo’n 150 relaties in de Hermitage te Amsterdam.

Wat was de overweging om bekende en gevestigde namen als Teico en SGA in te ruilen voor de nieuwe en ongebruikelijke naam 1nergiek? Schouten: ‘In de eerste plaats groeiden de vier merken onder één BV als vanzelf naar elkaar toe wat cultuur en sfeer betreft. Ten tweede: de namen Teico en SGA waren in de branche wel bekend, maar gold dat ook buiten de klantenkring? Ik heb mijn twijfels want aan marketing hebben we nooit veel gedaan. Gescheiden optrekken heeft trouwens ook een nadeel en kan belemmerend zijn bij een presentatie en het spreken met één mond. De vraag is hoe wil je in de markt gezien worden? Dan kiezen wij voor een fris en nieuw merk. Het hele proces is vanaf het begin begeleid door ons toenmalige reclamebureau en onder hun leiding kozen we met een groep collega’s ook voor de ongebruikelijke naam 1nergiek.’’

Wat merken de medewerkers van de eenwording? ‘Ogenschijnlijk zijn de veranderingen wat betreft werkkleding, de presentatie en het nieuwe logo het belangrijkst. Maar eigenlijk zijn die het minst belangrijk in het proces. Het gaat er om onderling een sfeer te kweken van één bedrijf en mét elkaar. Sinds een jaar of twee organiseren we daarom 1nergiek-sessies, informele ontmoetingen van teams op de locaties om elkaar beter te leren kennen en teambuilding te stimuleren. We zijn van mening dat aandacht van ons en saamhorigheid een gemotiveerd team oplevert dat beter werkt en eerder ziet wat de klant wil en nodig heeft.”

De groei

Het enthousiasme van de nieuwe aanpak kan niet wegnemen dat buitenstaanders ook zouden kunnen veronderstellen dat kostenbesparing en een gelijkblijvende omzet in 2015 en 2016 eveneens overwegingen voor de samenvoeging kunnen zijn…

Daan Schouten over die veronderstelling: ‘Nee, dat is niet de aanleiding. Dat er toen van stijging nauwelijks of geen sprake was komt door onze strategische keuze om juist even te consolideren met het oog op het project van rebranding, een frisse en eenduidige start. We hebben in de aanloop gemikt op stabiliteit. Dat gaat nu als 1nergiek zeker veranderen, want de commerciële afdeling is vorig jaar al versterkt.’Annemarie Buijs de in functie ‘hoogste coach’ van 1nergiek daarover: ‘We hebben geen plannen voor extra vestigingen. Maar wel voor groei, hier vanuit Lijnden. Over vijf jaar wil ik dat we een omzet hebben van 30 miljoen euro, dan kun je zelf wel uitrekenen wat er per jaar bij moet. Daarbij richten we ons op vier segmenten: op de luxere kantoren, culturele instellingen, het onderwijs en winkelcentra. Eigenlijk zijn het er vijf, want we gaan nu ook aan de slag in het bekende hotel Huis ter Duin, onze eerste grote opdracht in die sector.’

De gezondheidszorg ontbreekt in die opsomming. ‘Dat klopt. We werken nog wel in enkele zorg- en verpleeghuizen. Maar ziekenhuizen vormen een prijsvechtersmarkt en dat werk vraagt nu eenmaal een bepaalde affiniteit die wezenlijk anders is dan een winkelcentrum schoonhouden.’

Omzetstijging bij 1nergiek moet ook komen vanuit een beter en breder contact met klanten en potentiële afnemers. Door uit die kringen een klankbordgroep te formeren komen we te weten er bij hen speelt en hoe we ze facilitair gezien beter kunnen ondersteunen. Die sessies gaan we met bij elkaar een man of dertig ook beleggen met iedereen hier op kantoor en de projectcoaches.’

Het intensief begeleiden van de eigen schooncollega’s en het luisteren naar de klant lijkt bij 1nergiek tot kunst te zijn verheven. Annemarie Buijs: ‘Ik ben trots op onze klanten én de medewerkers. Die laatsten vormen een echte eenheid van enthousiaste experts. Drie E’s staan voor onze kernwaarden: enthousiasme, eenheid en experts.’