Unieke samenwerking Asito en Westerveld bij Universiteit Utrecht

Unieke samenwerking Asito en Westerveld bij Universiteit Utrecht

Normaal gesproken bij een contractwisseling neemt het huidige schoonmaakbedrijf op de laatste dag de spullen mee, waarna het volgende bedrijf een dag later start. Maar bij de Universiteit Utrecht ging dat er iets anders aan toe. Vertrekkend schoonmaakbedrijf Westerveld en overnemend Asito werkten daar namelijk samen tijdens de overgangsperiode.

Schoonmaakbedrijf Asito verzorgt al een aantal jaren een deel van de schoonmaak bij Universiteit Utrecht. Eén perceel, regio Binnenstad, was in handen van een andere schoonmaakpartij: Westerveld. Maar na een recente aanbesteding werd ook dit laatste perceel aan Asito gegund.

“De ruimte die ik kreeg om informatie te verzamelen, was echt de sleutel tot succes.”

Samenwerken tijdens overgangsperiode

Asito nam per 1 juli de regio Binnenstad over van zittend schoonmaakbedrijf Westerveld. “Normaal gesproken neemt het huidige schoonmaakbedrijf op de laatste dag de spullen mee, waarna het volgende bedrijf een dag later start”, vertelt Marleen van Delden, locatiemanager bij Universiteit Utrecht voor schoonmaakbedrijf Westerveld. “Dat wilde ik anders. Omdat we elkaar én de klant allebei goed kennen, was hier de unieke mogelijkheid om het samen vorm te geven. Zodat we de klant optimaal konden ontzorgen.”

Daarop nam Van Delden Meike Haase, objectleider van Universiteit Utrecht bij Asito, en haar collega’s mee door de gebouwen en bijzonderheden die daarbij hoorden, koppelde ze Haase aan de managers van de faculteiten en bood ze ruimte om met haar medewerkers in gesprek te gaan. Haase: “De ruimte die ik kreeg om informatie te verzamelen, was echt de sleutel tot succes.”

Soepele personeelsovername

Marleen van Delden vond het daarnaast heel belangrijk dat medewerkers zonder problemen en met een goed gevoel overgaan naar hun nieuwewerkgever. “Alle arbeidsvoorwaarden moesten worden gewaarborgd. Er waren veel vragen: blijft alles hetzelfde, wie wordt mijn nieuwe locatiemanager, mag ik hier wel blijven werken? Die spanning namen we gelukkig weg door goed samen te werken. Asito heeft eigenlijk alles op een presenteerblaadje, daarop kunnen ze in de toekomst verder bouwen. Dat maakt dat ik het met een gerust hart uit handen geef.”

Warm welkom

De afgelopen tijd stond in het teken van de nieuwemedewerkers een warm welkom bieden. “Daar begonnen we in mei al mee, met een welkomstbijeenkomst waar ook klantmanager Patrick Kloosterman, HR-manager Sandra Slot en contractmanager Rob van Gerven van Universiteit Utrecht bij aansloten. Zo leerden nieuwe medewerkers ruim van tevoren onze gezichten en Asito vast kennen”, vertelt Haase. “En een paar dagen later voerden Olha Parag (ook projectleider van Universiteit Utrecht bij Asito) en ik, HR én administratie al individuele kennismakingsgesprekken. Zodat alles duidelijk was voordat mensen hun nieuwe contract tekenden. Uiteraard kregen alle nieuwe collega’s een ‘Welkom bij Asito’-taart voor thuis, om met familie of vrienden te vieren dat ze een nieuwe werkgever hebben.”

Olha en Meike benadrukken het belang van dat warme welkom. “We vinden het belangrijk dat alle nieuwe medewerkers voelen dat zij onderdeel zijn van het grote geheel en ze een familiegevoel ervaren.”

Bron: Asito