Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

Trends 2021: “Zet vakmensen in hun kracht”

Leidinggeven verandert, ook in de schoonmaak. Schoonmakers krijgen terecht meer ruimte en inspraak en ze worden mondiger. Dat vraagt ook om nieuw, modern leiderschap dat uitgaat van vakmanschap, stelt Mariska Arts, consultant bij Alpheios. “Samen klaar je de klus.”Volg Service Management op LinkedIn:

Van directief leiderschap, vertellen wat iemand moet doen, naar coachend en dienend leiderschap. De schoonmaak maakt meer en meer een verandering door, waarbij leidinggevenden de schoonmaker de ruimte geven om zelf het werk in te vullen. “Het is goed dat die trend er is”, stelt Arts. Ze constateert meteen ook dat deze trend nog niet overal is ingezet. “Maar de richting is er wel. En die richting gaat over waar mensen het beste tot hun recht komen. Waar worden ze blij van in hun werk? En hoe kun je daar als leidinggevende op inspelen? Los daarvan: samen de klus klaren maakt het werk ook veel leuker.”

De vakman en vakvrouw staan op

“Leidinggeven wordt meer een rol dan een positie in een hiërarchie. De bijpassende grondhouding is dat je er niet vanuit gaat dat jij het beter weet dan de schoonmaker, maar dat je samen optrekt. Want”, zo zegt Arts treffend, “je moet er niet vanuit gaan dat schoonmakers hun hersens bij de voordeur laten liggen. Dat is klinkklare onzin. Als je als leidinggevende bereid bent om schoonmakers de ruimte te geven, staat de vakman of vakvrouw in hen op.”

Wat is vakmanschap?

Maar wat is vakmanschap (de tweede pijler) eigenlijk? Arts: “Hét kenmerk van vakmanschap is een professionele grondhouding en de liefde voor het schoonmaakvak. Voor de vakman gaat kwaliteit boven kwantiteit en resultaat is belangrijker dan het protocol. De ware vakman of -vrouw verbetert continu. Het kan altijd mooier, slimmer of handiger. Je moet trots kunnen zijn op je werk. Als leidinggevende is het daarom belangrijker dan ooit om vakmanschap te herkennen, te erkennen en te waarderen. Jouw mensen zijn niet zomaar schoonmakers, maar schoonmaakprofessionals. Je investeert in hen via opleidingen en leertrajecten. Je biedt betekenisvol werk en laat je mensen meedenken. Je benut zo talent, in plaats van te focussen op valkuilen.”

Meer weten? Lees het volledige interview met Mariska Arts in het digimagazine ‘Schoonmaaktrends 2021‘.  

Lees ook:

Laatste nieuws

Ondernemen

Launching Partners